Kerstconcert

Nederlands Philharmonisch Orkest

Kerstconcert

Programma

KERSTCONCERT
met o.a. aria’s van Lehár en Strauss jr

‘Operette is geen “Wienerische Schwärmerei”, het is een manier van leven!’, schijnt de beroemde operettetenor Richard Tauber eens uitgeroepen te hebben. Misschien had hij wel gelijk. Het waren immers niet de muzikale reuzen als Brahms, Bruckner, Mahler of Schönberg die het muziekleven in Wenen bepaalden, maar Johann Strauss jr. Aan het einde van de 19e eeuw was hij absoluut de beroemdste en meest gespeelde componist van de Habsburgse hoofdstad. Al befaamd om zijn walsen, ontketende hij met zijn operettes een ware rage die tot ver in de 20e eeuw zou voortduren. Na hem namen componisten als Imre Kálmán en natuurlijk Franz Lehár het stokje over en schiepen hun onsterfelijke theaterstukken. Nog steeds is de operette niet weg te denken uit onze muziekcultuur. Gelukkig maar, want daarom kunt u er in dit stijlvolle Kerstconcert weer met volle teugen van genieten.

  • Over de musici
  • Thomas Blondelle

    Thomas Blondelle, tenor

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven.

    De Belgische tenor Thomas Blondelle studeerde zang in Tielt en Brugge, maar behaalde ook cum laude zijn diploma musicologie aan de Universiteit van Leuven. Van 2006 tot 2009 was hij vaste solist bij de opera van Braunschweig. Sinds 2009 is hij vast verbonden aan de Deutsche Oper Berlin, waar hij belangrijke hoofdrollen zong in opera’s als Mozarts Die Zauberflöte, Wagners Der Fliegende Holländer en de titelrol in Pelleas et Mélisande van Debussy. Van de diverse prijzen die hij won, is de tweede prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2011 wel het meest vermeldenswaard. Zelf zei hij daarover: ‘Als Belg heb ik van kinds af aan het concours op televisie gevolgd. En om er nu zelf te staan en een prijs te winnen, is wel heel bijzonder.’

    Als gast trad Thomas Blondelle op bij onder meer de Brusselse Munt, De Nationale Opera en op het concertpodium bij ensembles als de Bamberger Symphoniker en La Petite Bande. Bij het Operettenfestival Kufstein en de Wiener Volksoper schitterde hij in diverse operetterollen. Een reden waarom het Nederlands Philharmonisch hem reeds tweemaal uitnodigde voor een operetteprogramma.

    Deel
  • Bas Wiegers

    Bas Wiegers, dirigent

    Als violist heeft Bas Wiegers al jarenlang een grote reputatie. Hij speelde bij uiteenlopende ensemb

    Als violist heeft Bas Wiegers al jarenlang een grote reputatie. Hij speelde bij uiteenlopende ensembles als Asko|Schönberg en de Nederlandse Bachvereniging en treedt nog steeds als solist op. Maar ook als dirigent bouwde hij de afgelopen jaren aan een indrukwekkende carrière. Hij is regelmatig te gast bij de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Gelders Orkest, de Philharmonie Zuidnederland en het Residentieorkest. Bas Wiegers dirigeert een breed repertoire, waarin hij zich vooral op nieuwe muziek in vele verschijningsvormen toelegde. Zo werkte hij samen met componisten als Louis Andriessen, Theo Loevendie en Martijn Padding, profileerde hij zich in de moderne opera met werk van Britten en Poulenc en assisteerde bij het Koninklijk Concertgebouworkest onder anderen Jansons in Amériques van Varèse. Op de vraag van een kind hoe moeilijk dirigeren is, gaf hij een ontwapenend antwoord: ‘Stel je voor dat je wilt fietsen maar dat je de hele tijd na moet denken over je evenwicht, of over met welke voet je nu weer moet trappen. Natuurlijk hoef je dat niet, want fietsen gaat waarschijnlijk ‘vanzelf’. Maar bij dirigeren denk je aan alle musici, aan al die noten, aan de dingen die ingewikkeld zijn voor iedereen afzonderlijk en voor jezelf. En om dat dan allemaal ‘te vergeten’ en gewoon lekker te gaan fietsen, dat vind ik het moeilijkste.’ 

    Deel