Koepelconcert op zondag: Christian Tetzlaff

NedPhO GO!

Koepelconcert op zondag: Christian Tetzlaff

Programma

TETZLAFF - Diverse werken
DVOŘÁK - Strijkkwintet nr. 3, op. 97

Christian Tetzlaff is een violist die zijn talent heel bewust ten dienste stelt van de muziek. De virtuoze artist-in-residence speelt solo en samen met musici uit het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook wordt het prachtige Strijkkwintet nr. 3 van Dvorak uitgevoerd.

Muziek in de NedPhO-Koepel 

De NedPhO-Koepel is een muzikale hotspot op slechts een paar minuten lopen van station Amsterdam Muiderpoort. De Koepel is de thuisbasis van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Wij zetten de deuren graag open voor iedereen die van muziek houdt en die nieuwsgierig is naar de musici of het gebouw.

  • Over de musici
  • Christian Tetzlaff

    Christian Tetzlaff, viool

    Regelmatig speelt hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest en in seizoen 2016|2017 is hij artist-in-residence.

    Voor Christian Tetzlaff is vioolspelen altijd een feest. Dat begon al in zijn jonge jaren: ‘Vanaf mijn negende speelde ik in alle mogelijke jeugdorkesten. Het was een verbazingwekkend gevoel van gemeenschap. Overdag spelen en ’s avonds feesten. Ik heb dat volgehouden tot mijn achttiende.’

    Inmiddels staat de Duitse violist al weer meer dan twintig jaar aan de wereldtop, en geeft meer dan honderd concerten per jaar. Hij speelde onder meer met de Berliner Philharmoniker en de New York Philharmonic Orchestra, was artist-in-residence bij de Tonhalle Zürich en de Londense Wigmore Hall en vaker te gast bij de London Proms. Maar ook geeft hij wereldwijd recitals met pianisten Lars Vogt en Leif Ove Andsnes en is hij primarius van het inmiddels veelgeroemde Tetzlaff Quartett, waarin zijn zuster Tanja cello speelt. Talloze cd’s staan op zijn naam waaronder vele met onderscheidingen als de ECHO-Klassik, de Diapason d’Or en een Edison.

    Regelmatig speelt hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest, in seizoen 2014|2015 met het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj. Een werk dat hem na aan het hart ligt getuige de pers over eerdere uitvoeringen: ‘Of het nu ging om de lange monoloog van het openingsdeel, het bijna hysterisch gedreven scherzo of de uiterst veeleisende cadens, Tetzlaff beheerst het allemaal feilloos. Er zijn maar weinig violisten die hem daarin kunnen evenaren.’

    Deel
Deel