Koepelconcert op zondag: Nieuwjaarsconcert

NedPhO GO!

Koepelconcert op zondag: Nieuwjaarsconcert

Programma

BRAHMS - Pianokwintet op. 34

Een feestelijk Nieuwjaarskoepelconcert, met chef-dirigent Marc Albrecht achter de piano. Brahms schreef zijn machtige Pianokwintet op. 34 in de Weense traditie, maar zijn liefde voor Hongaarse volksmuziek klinkt erin door.

Kaarten bestellen
Kaarten zijn € 7,50 per stuk. U kunt kaarten bestellen door het bestelformulier in te vullen via 'bestel kaarten'. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar in de NedPhO-Koepel. Wacht daarom niet te lang met bestellen!

Zondagconcerten - parels uit de kamermuziek
Speciaal voor de maandelijkse zondagconcerten in de NedPhO-Koepel stelt het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest concerten samen met mooie werken, bijzondere instrumenten en gasten, soms met een introductie die de muziek extra inhoud geeft. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • David Peralta Alegre

    David Peralta Alegre, 2e viool

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    David Peralta Alegre (1972) is geboren in Madrid en sinds 2000 woonachtig in Nederland. Hij studeerde in Barcelona en Wenen, waar hij zijn solistendiploma behaalde bij Maighread McCrann.

    aanvoerder

    David Peralta Alegre (1972) is geboren in Madrid en sinds 2000 woonachtig in Nederland. Hij studeerde in Barcelona en Wenen, waar hij zijn solistendiploma behaalde bij Maighread McCrann. Hij is sinds 2008 aanvoerder van de tweede violen van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Deze functie vervulde hij eerder van 2006 tot 2008 in het Nederlands Kamerorkest. David heeft als aanvoerder of concertmeester in vele internationale en nationale orkesten gespeeld, waaronder het Gelders Orkest, de Philharmonie van Antwerpen, Holland Symfonia, Het Balletorkest, La Orquesta de la Ciudad Granada, het symfonieorkest van Vallés en het symfonieorkest van de Middellandse Zee.

    David is sinds 2014 verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam als docent viool voor de master Orkestspel. Ook doceert hij regelmatig bij het Nationaal Jeugdorkest van Spanje (JONDE). In 2015 was David artistiek directeur van de Academia Sarasate in Pamplona (Spanje) waar hij in samenwerking met het Symfonie Orkest van Navarra een pedagogisch project voor jonge musici heeft ontwikkeld en geleid. Van 2007 tot 2014 was David zakelijk en artistiek leider van de internationale zomercursus voor strijkinstrumenten 'Verano Musical' in Spanje. Samen met pianiste Ana Sánchez Donate heeft hij de complete werken voor viool en piano van Joaquín Turina opgenomen voor het label Verso.

    Daarnaast is David actief op het gebied van social media. Hij geeft lezingen, cursussen en advies over de hedendaagse toepassingen van communicatie 2.0 met behulp van social media in de wereld van klassieke muziek. 

    Deel
  • Jan Bastiaan Neven

    Jan Bastiaan Neven, cello

    Nederlands Kamerorkest

    Jan Bastiaan Neven is plaatsvervangend aanvoerder cello van het Nederlands Kamerorkest.

    plv. aanvoerder

    Jan Bastiaan Neven kreeg toen hij tien jaar was zijn eerste cello-lessen van Jan Hollinger. Hij vervolgde zijn studie aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf bij Johannes Goritzki en later met een beurs van het Prins Bernard Cultuurfond aan het New England Conservatory in Boston bij Colin Carr en Laurence Lesser. Hij nam deel aan masterclasses met Gary Hoffman, Frans Helmerson, Anner Bijlsma en Philippe Müller. Reeds op jonge leeftijd trad Jan Bastiaan Neven op als solist met orkesten in Europa en de Verenigde Staten. Als kamermusicus speelde hij op de festivals van Norfolk, Verbier, Freyburg (USA), Sleeswijk-Holstein, Trecastagni (Sicilië), S'Agaro (Spanje) en "Le Festival des Heures Romantiques" in Monthodon. Als lid van het Huntington Piano Trio trad hij op in Carnegie Hall en vele andere plaatsen in de Verenigde Staten. Jan Bastiaan Neven is plaatsvervangend aanvoerder cello van het Nederlands Kamerorkest. Hij speelt op een cello van Antonio Pellizon, ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

    Deel
  • Laura van der Stoep

    Laura van der Stoep, altviool

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2010 is Laura plaatsvervangend aanvoerder altviolen bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    plv. aanvoerder

    Altvioliste Laura werkte reeds bij verschillende ensembles en orkesten, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, De Radio Kamer Filharmonie en The Philharmonic Orchestra of Europe. Sinds 2010 is ze plaatsvervangend aanvoerder altviolen bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. 

    Deel
  • Saskia Viersen

    Saskia Viersen, 1e viool, concertmeester

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Saskia Viersen studeerde in Amsterdam o.a. bij Herman Krebbers en na het winnen van de 1e prijs op het Oskar Back Concours 1991, vervolgde ze haar studie bij Thomas Zehetmair en Thomas Brandis in Berlijn, waar ze vervolgens bijna 20 jaar bleef wonen.

    plv. 1e concertmeester

    Saskia Viersen studeerde in Amsterdam o.a. bij Herman Krebbers en na het winnen van de 1e prijs op het Oskar Back Concours 1991, vervolgde ze haar studie bij Thomas Zehetmair en Thomas Brandis in Berlijn, waar ze vervolgens bijna 20 jaar bleef wonen.
    Vanaf 1999 was Saskia primarius van het in Berlijn opgerichte Athena Quartett. Na de studie bij het Alban Berg Quartett won het kwartet internationale prijzen (o.a. op het Concours de Genève) en gaf het vele concerten. Voor de 2011 verschenen cd bij Neos/WDR, met alle strijkkwartetten van György Kurtág, ontving het kwartet een Diapason d’Or.
    Als soliste trad ze op met o.a. het Concertgebouw Kamerorkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, Brabants Orkest, Orkest van het Oosten, Orchestra Philharmonica Buenos Aires en de Berliner Symphoniker.
    Sinds 2016 is zij naast haar orkestbaan lid van Ensemble Lumaka (strijktrio, fluit en harp) waarmee ze vele concerten geeft en radio- en cd-opnames maakt.

                                                                                                                                       

    Deel
Deel