Koepelconcert op zondag: Schumann en Brahms

NedPhO GO!

Koepelconcert op zondag: Schumann en Brahms

Programma

Schumann - Pianokwintet, op. 44
Brahms - Cellosonate nr. 1

Deze middag in de Koepel hoort u klassiekers uit de kamermuziek van twee tijdgenoten: Schumann en Brahms. U hoort het Pianokwintet van Schumann en Cellosonate nr. 1 van Brahms. Schumann voegde als één van de eerste componisten een piano toe aan het klassieke strijkkwartet. Hij gaf hiermee een nieuwe dimensie aan kamermuziek. 

Muziek in de NedPhO-Koepel 

De NedPhO-Koepel is een muzikale hotspot op slechts een paar minuten lopen van station Amsterdam Muiderpoort. De Koepel is de thuisbasis van het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Wij zetten de deuren graag open voor iedereen die van muziek houdt en die nieuwsgierig is naar de musici of het gebouw.

  • Over de musici
  • Daniel Kramer

    Daniel Kramer, piano

    Hij is nog jong, maar wordt inmiddels gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van de nieuwe generatie pianisten in het moderne repertoire.

    Hij is nog jong, maar wordt inmiddels gezien als een belangrijke vertegenwoordiger van de nieuwe generatie pianisten in het moderne repertoire. Hij kreeg als scholier les van Ton Hartsuiker, op het Conservatorium van Amsterdam bij Håkon Austbø en in Parijs bij Claude Helffer. Zijn opleiding sloot hij af met onderscheiding. Hij won diverse prijzen, waaronder een eerste prijs bij het Prinses Christina Concours van 1994. Kramer is een groot vertolker van het werk van Messiaen. Hij kreeg les van Yvonne Loriod, de weduwe van Messiaen en ontving in 2007 een eervolle vermelding op het Concours Olivier Messiaen in Parijs. Zoals een recensie het omschreef na een indrukwekkend Messiaen-concert: ‘Imposant is zijn alerte pianospel, ingetogen waar hij moet begeleiden en overweldigend wanneer hij er tegenaan kan’. Daniël Kramer soleerde met diverse orkesten, onder meer met het Residentie Orkest, het Radio Kamerorkest en het Nationaal Jeugd Orkest onder leiding van Werner Herbers. Daarnaast is hij actief in de kamermuziek met onder meer The Hague Sting Trio en het Modriaankwartet. Ook werkte hij met verschillende componisten samen als George Benjamin, Louis Andriessen en Sofia Gubaidulina.

    Deel
  • Carin Nelson

    Carin Nelson, cello

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2002 is Carin Nelson als celliste in dienst bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in Amsterdam. Daarnaast speelt ze regelmatig in Zweedse orkesten.

    Carin Nelson werd in Zweden geboren, waar zij op 10-jarige leeftijd haar eerste cellolessen kreeg. Ze studeerde de Hogeschool voor Muziek in Göteborg bij Harro Ruijsenaars. In 1995 kwam Nelson naar Nederland, waar ze achtereenvolgens studeerde bij Michel Dispa en Melissa Phelps aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Ze studeerde in 1999 af aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam en behaalde in datzelfde jaar haar Master in Fine Arts in Music Performance aan de Hogeschool voor Muziek in Göteborg. 

    Carin Nelson heeft deelgenomen aan verschillende masterclasses en kamermuziekcursussen in Europa, onder anderen bij Truls Mørk, Colin Carr, Wolfgang Boettcher en Ralph Kirshbaum.

    Carin Nelson trad als soliste met verscheidene Zweedse en Nederlandse orkesten op: onder meer met het Celloconcert van Edward Elgar. Daarnaast gaf ze kamermuziekconcerten met ensembles in veel verschillende bezettingen en werkt ze regelmatig als remplaçant bij zowel Zweedse als Nederlandse orkesten. Sinds 2002 is Carin Nelson als celliste in vaste dienst bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in Amsterdam.

    Deel
  • Paul Reijn

    Paul Reijn, 1e viool

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Paul is tevens componist en componeerde onder meer arrangementen voor film en theater.

    plv. aanvoerder 2e viool

    Paul Reijn ontving zijn eerste vioollessen van zijn vader. Op 12-jarige leeftijd won hij de tweede prijs in een nationaal vioolconcours, waarna hij ging studeren bij Davina van Wely. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en volgde daarnaast masterclasses bij Max Rostal en Herman Krebbers. Als freelancer was hij werkzaam bij vele orkesten in Nederland, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Hij was concertmeester van het Nationaal Jeugdorkest en aanvoerder van Camerata Roman in Zweden. Als orkestmuzikant speelde hij in landen als Engeland, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Servië, Hongarije en Japan. Momenteel werkt hij als plaatsvervangend aanvoerder in het Nederlands Philharmonisch Orkest. Paul is tevens componist en componeerde onder meer arrangementen voor film en theater.

    Paul bespeelt een 'Alfonso Dalla Corte': een Italiaanse meesterviool uit 1848. Zijn strijkstok is een Fetique, een expositiemodel uit Parijs, 1921. 

    Deel
  • Heleen Veder

    Heleen Veder, 2e viool

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Heleen Veder is geboren en getogen in Amsterdam. Zij begon op haar 11-jarige leeftijd met viool spelen. Heleen studeerde aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam bij Bouw Lemkes en Jean-Louis Stuurop.

    2e plv. aanvoerder

    Heleen Veder is geboren en getogen in Amsterdam. Zij begon op haar 11-jarige leeftijd met viool spelen. Heleen studeerde aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam bij Bouw Lemkes en Jean-Louis Stuurop. Ze behaalde in 1982 haar diploma Uitvoerend Musicus. Tijdens haar laatste studiejaren heeft Heleen bij het ASKO Ensemble gespeeld. Sinds 1983 is zij fulltime verbonden aan bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en vervult zij de laatste 20 jaar de positie van 2e plaatsvervangend aanvoerder 2e viool.

    Deel
  • Marjolein de Waart

    Marjolein de Waart, altviool

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 1992 is Marjolein de Waart als tweede plaatsvervangend aanvoerder verbonden aan het Nederlands Philharmonisch Orkest. 

    2e plv. aanvoerder

    Marjolein de Waart werd geboren in 1967 in een familie met een lange muzikale geschiedenis. Haar vader Edo de Waart is hoboïst en een internationale geroemde dirigent, wiens eigen vader weer bij het koor van de Nationale Opera werkte. Marjolein zelf studeerde viool aan het Konkinklijk Conservatorium in Den Haag, het San Francisco Conservatory of Music en het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Sinds 1992 is ze tweede plaatsvervangend aanvoerder verbonden aan het Nederlands Philharmonisch Orkest. 

    Deel
Deel