Le Nozze di Figaro

De Nationale Opera

Le Nozze di Figaro

Programma

MOZART - Le Nozze di Figaro

Met alle intriges, verkleedpartijen, persoonsverwisselingen en dubbele bodems is Le nozze di Figaro een van de meest succesvolle komische opera’s ooit.

Groot enthousiasme
De opera is gebaseerd op Beaumarchais’ toneelstuk La folle journée ou Le mariage de Figaro, dat de feodale Franse maatschappij op haar grondvesten had laten schudden. Librettist Da Ponte ontdeed de opera van de scherpste kantjes om de censuur gerust te stellen en Mozarts opera werd uiteindelijk met groot enthousiasme ontvangen. Zo vaak moesten er op verzoek delen worden herhaald dat keizer Jozef II er persoonlijk paal en perk aan stelde!

Visuele vertaling
Regisseur David Bösch is een geboren verhalenverteller. Hij richt zich graag op de klassiekers en staat bekend om zijn poëtische aanpak. Het drukke, wervelende verhaal rond Figaro’s huwelijksfeest-met-hindernissen krijgt een visuele vertaling in een ronddraaiend decor.

Ivor Bolton leidt het Nederlands Kamerorkest. Eerder dirigeerde hij bij DNO Così fan tutte, Ercole amante, Billy BuddDeidamia en Armide; in november keert hij terug voor Händels Jephtha. In de titelrol staat Alex Esposito (Il turco in Italia), met als tegenspeler Stéphane Degout (Don Chisciotte in Sierra Morena) als Graaf Almaviva. Naast hen Eleonora Buratto (Il viaggio a Reims) en Christiane Karg (DNO-debuut) als de Gravin en Susanna, Figaro’s bruid.

  • Over de musici
  • Ivor Bolton

    Ivor Bolton, dirigent

    Hij begon als klavecinist en legde zich later toe op het dirigeren en specialiseerde zich in het repertoire van de 18e en vroege 19e eeuw. Daarnaast profileerde hij zich als operadirigent. Tot 2016 was hij chef-dirigent van het Mozarteum Orchester Salzburg. Sinds dat jaar is hij chef van het Sinfonieorchester Basel.

    ‘Telkens als ik een stuk opnieuw dirigeer, bouw ik voort op mijn ervaring en neem nieuwe risico’s. Als dat lukt, groeit het stuk bij elke uitvoering. Maar perfect wordt het nooit. Gelukkig maar, want anders zou mijn werk erg saai worden.’ Een mooie typering van de manier waarop Ivor Bolton zijn vak ervaart.

    Hij begon als klavecinist en legde zich later toe op het dirigeren en specialiseerde zich in het repertoire van de 18e en vroege 19e eeuw. Daarnaast profileerde hij zich als operadirigent na zijn succesvolle debuut in 1986 met Stravinsky’s The Rake’s Progress bij de English Touring Opera. Tot 2016 was hij chef-dirigent van het Mozarteum Orchester Salzburg. Sinds dat jaar is hij chef van het Sinfonieorchester Basel. Ook is hij al weer enkele jaren leider van het Teatro Real in Madrid en, sinds de oprichting in 2012, van het Dresdner Festspielorchester. Als gast dirigeerde hij producties in talloze operatheaters als de Bayerische Staatsoper, Covent Garden, de Wiener Staatsoper en De Nationale Opera in Amsterdam.

    Ook op het concertpodium heeft hij zijn talent bewezen. Alleen al in Nederland leidde hij het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en uiteraard het Nederlands Philharmonisch Orkest waar hij inmiddels jaarlijks een aantal concerten leidt. 

    Deel
Deel