Lentesymfonie

Nederlands Philharmonisch Orkest

Lentesymfonie

MEDIA

Programma

Schumann - Ouverture, Scherzo en Finale
Schumann - Celloconcert
Schumann - Symfonie nr. 1 ‘Lente'

‘Laat de eerste oproep van de trompetten klinken als een oproep tot ontwaken. Er moet uit het orkest een lentegevoel opstijgen.’ Dat advies gaf Robert Schumann aan een dirigent die zijn Eerste symfonie ging uitvoeren. Het openingsthema verwijst naar het lied ‘In het dal bloeit de lente op’. Vandaar de bijnaam Lentesymfonie. Aanvankelijk dacht Robert Schumann voor de titel van zijn symfonie aan de naam van zijn vrouw Clara omdat zij hem – de liedcomponist – aanmoedigde om de grote vorm van de symfonie meester te worden. In 1841 werd de symfonische ode aan de lente en de liefde voor het eerst uitgevoerd. Schumann had de smaak te pakken; hij schreef meteen de Ouverture, Scherzo en Finale, de opening van dit programma. Daartussen het Celloconcert, even zangerig als dramatisch, geschreven toen hij geestelijk in de herfst van zijn leven kwam.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Jean-Guihen Queyras

    Jean-Guihen Queyras, cello

    De samenwerking tussen het Nederlands Philharmonisch Orkest en cellist Jean-Guihen Queyras is een in

    De samenwerking tussen het Nederlands Philharmonisch Orkest en cellist Jean-Guihen Queyras is een intensieve. Twee seizoenen lang was hij artist-in-residence bij het orkest. Maar Queyras is dan ook een groot muzikant, over wie de pers ooit schreef: ‘Zijn fabuleuze techniek geeft hem de mogelijkheid te spelen met de muziek, en elk stuk zijn eigen karakter te geven.’ Geboren in Canada, opgegroeid in Algerije, opgeleid in Frankrijk en tegenwoordig actief in Duitsland is deze kosmopolitische cellist ook muzikaal breed georiënteerd. Naar zijn eigen zeggen ligt zijn hart bij de romantiek. Maar ook voor de barok en de moderne muziek heeft hij grote belangstelling. Bijzonder is de bekroonde opname van Bachs cellosuites, waarin hij zes componisten vroeg om, met Bach als inspiratie, nieuwe stukken voor cellosolo te schrijven, getiteld: Six Suites, Six Echos. Hij was lange tijd solocellist van het Ensemble Intercontemporain en verzorgde wereldpremières van diverse speciaal voor hem geschreven werken. En ook zijn vele cd-opnames, met oude en moderne muziek zijn diverse malen bekroond. Naast zijn overvolle agenda als solocellist is Jean-Guihen Queyras lid van het befaamde Arcanto Quartet, leidt hij regelmatig het Resonanz Ensemble uit Hamburg, en is hij docent aan de Musikhochschule van Freiburg.

    Deel