Levenslied

Nederlands Kamerorkest

Levenslied

MEDIA

Programma

Mahler - Adagietto uit Symfonie nr. 5
Knigge -  ‘Dobro Do’ Episodes uit het leven van een zangeres wereldpremière
Schubert - Rondo voor viool en strijkers d438
Janáček - Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme Brieven’ arr. voor strijkorkest

Niet vaak heeft een solist zo’n persoonlijke band met een programma als bij dit concert. Muziekjournalist en radiopresentator Lex Bohlmeijer schreef een aantal poëtische teksten op het leven van de Sloveense alt Barbara Kozelj, even poëtisch op muziek gezet door Max Knigge. Barbara soleert zelf in deze compositie Dobro Do en dat schept een bijzondere band tussen tekst, muziek en uitvoering. Minstens even persoonlijk, maar zonder woorden, is het Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme Brieven’ van Leoš Janáček. Een muzikale ontboezeming van de 64-jarige componist over zijn heftige gevoelens voor een jonge studente, vastgelegd in meer dan 700 brieven.

 

 

 

 

 

Dit concert is onderdeel van het cultuurprogramma bij de tentoonstelling Munch : Van Gogh in het Van Gogh Museum.

  • Over de musici
  • Barbara Kozelj

    Barbara Kozelj, mezzosopraan

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in

    De uit Slovenië afkomstige Barbara Kozelj begon haar zangstudie in Ljubljana. Deze vervolgde ze in Amsterdam waar haar zangpedagoge Sasja Hunnego met bewondering over haar talent sprak: ‘Haar Sloveense melancholische ziel en de warmte van haar persoonlijkheid klinken door in haar prachtige stem.’ Belangrijk voor haar carrière waren de dirigenten Paul McCreesh en Richard Egarr, die haar veelvuldig engageerden voor producties met barokmuziek en –opera van onder meer Bach, Händel en Vivaldi. Met Egarr zong zij de Matthäus-passion in het Concertgebouw. Hetzelfde werk zong zij onder Iván Fischer in Carnegie Hall in New York.
    Barbara Kozelj zong veel grote operarollen bij onder meer De Nationale Opera en de Opera van Essen, waar ze als vaste gast aan verbonden is. Voor het Nederlands Philharmonisch Orkest zong ze de hoofdrol in de gevierde kinderopera Help Heksen HeXen en maakte ze het afgelopen seizoen indruk met haar vertolking van Vivaldi’s Stabat Mater met het Nederlands Kamerorkest. Uitgeleerd voelt Barnara Kozelj zich nog lang niet, al heeft ze wel zo haar eigen methodes: ‘Ik neem alles altijd op, repetities, concerten (als het even kan), lessen. Ik luister ernaar in alle rust en met afstand. Dan kan ik goed horen wat ik aan het doen was en of het klopt met mijn herinnering. Dus ik ben nu veel meer mijn eigen leraar.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Levenslied
di 6 okt 2015
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Muziekcafé: Levenslied
za 3 okt 2015
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam