Liefde en verdriet

Nederlands Kamerorkest

Liefde en verdriet

MEDIA

Programma

Dvořák - Cypressen
Haydn - Arianna a Naxos
Purcell - Dido en Aeneas ‘Ouverture en Dido’s lament’
Brahms - Strijkkwintet nr. 2 arr. voor strijkorkest

Verloren liefde, verraden liefde en lonken in het Prater. Rond die emoties draaien de vier stukken in dit programma. Stapelverliefd was de 24-jarige Antonin Dvořák op een 16-jarige leerlinge. In een vloek en een zucht schreef hij voor haar achttien liefdesliederen, maar hij trouwde uiteindelijk met de zus van de aanbedene. Later werkte hij twaalf liederen om tot een strijkkwartet en noemde ze ‘Echo’s van liederen’. Zijn uitgever zette er Cypressen boven. Haydn laat in zijn meesterlijke cantate de Kretenzer prinses Ariadne treuren en in woede uitbarsten nadat ze op het eiland Naxos door haar geliefde Theseus is achtergelaten. Purcell bracht koningin Dido van Carthago eeuwige roem met haar klaagzang vanwege het plotselinge vertrek van haar lief Aeneas naar Rome. En Brahms lonkte naar de mooie meisjes in het Praterpark die hem inspireerden tot een vrolijk, dartelend strijkkwintet.

vr 8 nov 2013, Philharmonie, Haarlem
za 9 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal
di 12 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal
vr 15 nov 2013, Het Concertgebouw, Amsterdam, Grote Zaal

Extra:
Zaterdag NedPhO Anders, borrel met livemuziek direct na afloop van het concert.
Dinsdag 19.35 uur, uitvoering van het project Componeren met Jongeren, Spiegelzaal.
Donderdag 7 november 12.00 uur Openbare repetitie, NedPhO-Koepel.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederland Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken.

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken. Uiteindelijk koos ze voor een bestaan als zangeres en volgde daarvoor een opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. ‘Vroeger, als violiste, voelde ik mij vaak een gevangene van mijn lichaam. Als zangeres wil ik de begrenzingen van mijn uitdrukkingsmiddelen doorbreken en mijn fantasie, maar ook mijn fysieke en theatrale expressiedrang, de vrije loop laten.’

    Sinds haar debuut bij de Salzburger Festspiele in 2009 is Virpi Räisänen wereldwijd een veelgevraagde mezzosopraan. Ze zong bij verscheidene grote operagezelschappen als de Staatsoper Berlin en De Nationale Opera. Ook bij een groot aantal orkesten was ze te gast, waaronder de meeste Finse orkesten, de Staatskapelle Berlin, het Orchestre Philharmonique du Radio France en het Nederlands Kamerorkest. Virpi Räisänen heeft zich ontwikkeld tot een specialist in hedendaagse muziek. Zo heeft ze een groot aantal composities in première gebracht, waaronder werken die speciaal voor haar geschreven zijn.

    De viool is ze nog niet vergeten. Met Viulaja (viool-mezzo), heeft ze een bijzonder project geïnitieerd rond haar vermogen om tegelijkertijd te zingen en viool te spelen.

    Deel