Lohengrin

De Nationale Opera

Lohengrin

Programma

Richard Wagner - Lohengrin

Richard Wagner noemde Lohengrin nog een 'romantische opera', hoewel het stuk al vooruit wijst naar zijn latere muziekdrama's. Enkele delen zijn nog te beschouwen als zelfstandige muzikale nummers, maar het werk is een doorlopend geheel. Zelfs het beroemde Bruidskoor, dat vaak afzonderlijk wordt gepresenteerd, komt pas werkelijk tot zijn recht binnen het verband van deze opera. Echt romantisch zijn de middeleeuwse sfeer en de figuur van de Zwaanridder. Hij bepaalt als een hoger wezen het lot van de hoofdpersonen. Zijn naam moet geheim blijven: een typisch sprookjesthema! Extra spanning krijgt deze opera door de tegenstellingen tussen christendom en heidense krachten.

Elsa von Brabant wordt ervan beschuldigd haar broer Gottfried te hebben vermoord. Als zij God om hulp aanroept, verschijnt een onbekende ridder. Deze verdedigt haar in een gevecht en wint. Elsa en de ridder worden verliefd op elkaar en willen trouwen. Maar Elsa mag hem nooit om zijn naam vragen. Beïnvloed door anderen doet ze dat toch, waarop de ridder afscheid moet nemen, nadat hij de jonge Gottfried heeft teruggebracht. Hij kondigt deze aan als de toekomstige leider van het verdeelde Duitse volk. Het idee van Duitsland als een eenheid sluit aan bij Wagners politieke opvattingen. In de vier hoofdrollen: Nikolai Schukoff (DNO-debuut) als Lohengrin, Juliane Banse als Elsa (eerder Aminta in Il re pastore), Evgeny Nikitin (DNO-debuut) als Telramund en Michaela Schuster als Ortrud. Zij was hier te bewonderen als Klytämnestra in Elektra en als Waltraute in Götterdämmerung. Het Koor van De Nationale Opera heeft in Lohengrin een prominente rol.

Voor het begeleiden van de producties doet De Nationale Opera een beroep op de beste orkesten uit Nederland, met als vaste partner het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt in het seizoen 2014-2015 Gurre-Lieder, Lohengrin, La bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest neemt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte voor zijn rekening.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Pierre Audi

    Pierre Audi, regie

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd.

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd. Zijn producties zijn opzienbarend en gedurfd, ze worden bejubeld maar roepen ook op tot boeiende discussies over de essentie van toneelregie. Zijn jeugd had een internationaal karakter. Audi werd in 1957 geboren in Libanon, groeide op in Frankrijk en studeerde geschiedenis in Oxford. Daar kwam hij in aanraking met het toneel en regisseerde enkele voorstellingen bij de Oxford University Dramatic Society.
    In 1979 richtte hij het Almeida Theatre op en ontwikkelde het tot een gerenommeerd theater voor avant-garde toneel, muziek en dans. In 1988 werd Audi aangesteld als artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Als zodanig maakte hij talloze spraakmakende operaproducties waaronder een cyclus met de opera’s van Monteverdi, de drie Da Ponte-opera’s van Mozart, diverse wereldpremières en zijn fenomenale enscenering van Wagner complete Ring. Vanaf 2005 is hij ook artistiek directeur van het Holland Festival, een functie die hij tot 2014 zal bekleden.
    Maar De Nederlandse Opera is niet de enige activiteit van Pierre Audi. Hij regisseerde ook operaproducties bij vele grote operahuizen over de hele wereld. Daarnaast produceerde hij toneelvoorstellingen bij belangrijke toneelgezelschappen waaronder Toneelgroep Amsterdam en het Zuidelijk Toneel. Voor zijn werk is Audi vele malen gelauwerd. Hij ontving onder meer de Leslie Boosey Award en de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Chevalier de la Légion d'Honneur.

    Deel