Louter Schumann

Nederlands Philharmonisch Orkest

Louter Schumann

MEDIA

Programma

Schumann                          
Schumann
– Ouverture Manfred
Schumann – Introductie en allegro op. 134
Schumann – Introductie en allegro appasionato op. 92
Schumann – Symfonie nr. 4 

In zijn eerste seizoen als chef-dirigent getuigde Marc Albrecht van zijn liefde voor de werken van Robert Schumann. Ook dit seizoen wijdt hij een heel concert aan de Duitse vroeg-romanticus.
Na de pauze de even hartstochtelijke als zangerige Vierde symfonie uit 1851. Er spreekt een enorm elan uit. Schumann had dit werk tien jaar eerder al geschreven, direct na de voltooiing van zijn Eerste. Hij verkeerde toen in een roes van creativiteit, maar was toch niet tevreden en stopte de symfonie diep weg om tien jaar later een bewerkte versie als Vierde symfonie te presenteren. Met succes. Meesterpianist Ronald Brautigam, befaamd om zijn Mozart- en Beethovenspel, is solist in twee weinig gehoorde stukken voor piano en orkest. Het tweede, uit 1853, kan een kloek eendelig pianoconcert worden genoemd. De Ouverture ‘Manfred’ opent deze avond met louter Schumann.
(einde concert ca. 22.40)

 LET OP: zaterdag 27 april van 14:00 tot 17:00 geeft musicoloog Kees Wisse een lezing. Over hoe Robert Schumann componeerde vanuit zijn diepste gevoel. Meer informatie en het online bestelformulier vindt u hier.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Ronald Brautigam

    Ronald Brautigam, piano

    Brautigam maakte meer dan 40 cd’s, waaronder met het volledige piano-oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Met deze opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award.

    Zijn ouders wilden dat hij eerst zijn gymnasiumdiploma zou halen voordat hij muziek mocht gaan studeren. Een goede beslissing, vindt pianist Ronald Brautigam: ‘Het zorgde voor een goede algemene ontwikkeling en voorkwam dat ik snel opgebrand raakte, zoals zo vaak bij wonderkinderen gebeurt.’

    Hij studeerde bij onder meer bij Jan Wijn en Rudolf Serkin. Al snel trad hij op met befaamde orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Philharmonic Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig en met regelmaat het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Hij ontving in 1984 de Nederlandse Muziekprijs.

    Een substantieel deel van zijn carrière is gewijd aan de historische fortepiano. In de loop der jaren gaf hij hierop talloze concerten als solist en met gespecialiseerde ensembles. Hij maakte meer dan 40 cd’s met onder meer het volledige piano-oeuvre van Mozart, Haydn en Beethoven. Met deze opnames won hij onder meer twee Nederlandse Edisons, een Franse Diapason d’Or en een MIDEM Classical Award. Het betekent niet dat Ronald Brautigam muziek uit later tijd verwaarloost. Hij is een gekend vertolker van muziek van onder meer Sjostakovitsj, Hindemith en Martin. En ook het Franse impressionisme ligt hem na aan het hart. Zijn allereerste opname uit 1980 was geheel gewijd aan Ravel met daarop de Tombeau de Couperin.

    Deel