Lucas en Arthur Jussen spelen Bartók en Stravinsky Le Sacre du Printemps

Nederlands Philharmonisch Orkest

Lucas en Arthur Jussen spelen Bartók en Stravinsky Le Sacre du Printemps

Programma

Ligeti – Concerto Românesc 
Bartók – Concert voor 2 piano’s, slagwerk en orkest 
Stravinsky – Le Sacre du Printemps

Lucas en Arthur Jussen spelen Bartók

Joshua Weilerstein is nog maar dertig jaar oud: jong voor een dirigent. Toch is dit inmiddels zijn vijfde programma met het Nederlands Philharmonisch Orkest. De nóg jongere broers Arthur en Lucas Jussen schitteren in de orkestversie van Bartóks Concert voor 2 piano’s, slagwerk en orkest. Het concert, vol energie en levenslust, is volstrekt origineel en absoluut modern, maar ook zeer toegankelijk en meeslepend: een waar meesterwerk.

Stravinsky’s Le Sacre du Printemps

Dat geldt ook voor Stravinsky’s Le Sacre du Printemps. De première in Parijs mondde uit in een grote rel, maar al snel was vriend en vijand het er wel over eens: ‘De Sacre’ is met zijn stuwende beweging, ingewikkelde en onregelmatige ritmes en rauwe oerkracht een baanbrekend werk. Bijzonder dat het tegelijkertijd nog steeds een echte publiekslieveling is. Misschien schuilt daar wel de echte kracht van Stravinsky’s magnum opus.

  • Over de musici
  • Arthur en Lucas Jussen

    Arthur en Lucas Jussen, piano

    Lucas en Arthur Jussen veroverden al weer lang geleden als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters geworden op de piano.

    Lucas en Arthur Jussen veroverden alweer lang geleden als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters geworden op de piano. Naast hun talloze recitals, onder meer al in 2007 in de prestigieuze serie Meesterpianisten van Het Concertgebouw, traden zij ook op met grote orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Dallas Symphony Orchestra. Uniek is hun contract met het label Deutsche Grammophon, waar hun debuut-cd binnen korte tijd platina werd en hen een Edison Klassiek Publieksprijs opleverde. Hun cd met dubbelconcerten van Mozart werd door vakblad The Gramophone betiteld als ‘behorend tot de 50 beste opnames van Mozart ooit gemaakt’. Uitgebreide tournees brachten hen naar Japan, China en Zuid-Korea. Zij breiden hun repertoire steeds verder uit met moderne muziek, waaronder muziek van Stockhausen die ze speelden tijdens het Holland Festival in juni 2017.

    Musiceren op een dergelijk niveau vergt zoveel tijd dat het zoeken is naar momenten van ontspanning: ‘Drie keer per week in de kroeg hangen, is er niet bij; daarom is een Koningsdag in café Moeke Spijkstra in Blaricum met André Hazes jr. en Tino Martin extra leuk, gewoon niks doen en genieten met familie.’

    Deel
  • Theun van Nieuwburg

    Theun van Nieuwburg, pauken

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Theun van Nieuwburg begon zijn muzikale ontwikkeling als paukenist bij het Noord-Hollands Jeugdorkest. Hij studeerde slagwerk en pauken aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Hans Zonderop, Johan Faber en Werner Otten.

    aanvoerder

    Theun van Nieuwburg begon zijn muzikale carrière al op jonge leeftijd als paukenist bij het Noord-Hollands Jeugdorkest. Hij studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Hans Zonderop, Johan Faber en Werner Otten, waar hij in 2005 zijn diploma Master of Music behaalde. Daarnaast volgde hij verschillende masterclasses bij onder anderen Rainer Seegers, Marinus Komst en Nick Woud. In 2002 was hij paukenist en slagwerker bij het Schleswig Holstein Musikfestival.

    Bij het Freiburger Barockorchester leerde Theun van Nieuwburg hoe hij moet spelen op authentieke pauken. Als paukenist was hij werkzaam bij Holland Symfonia, Orkest van het Oosten, Het Gelders Orkest, Het Radio Filharmonisch Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij was slagwerker bij de Japanse taikogroep Circle Percussion en sambagroep Absurdo. Sinds 2014 is hij paukenist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Tevens doceert hij pauken aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij speelt op Schnellar pauken.

    Deel
  • Simone Rubino

    Simone Rubino, slagwerk

    De in Turijn geboren Italiaanse slagwerker Simone Rubino kreeg zijn opleiding deels in Italië en deels in Duitsland waar hij aan de Hochschule für Musik und Theater in München studeerde.

    De in Turijn geboren Italiaanse slagwerker Simone Rubino kreeg zijn opleiding deels in Italië en deels in Duitsland waar hij aan de Hochschule für Musik und Theater in München studeerde. Hoe getalenteerd hij is, blijkt wel uit zijn overtuigende winst van het ARD Musikwettbewerb in 2014. En dat was nog maar één van de vele prijzen die hij won. Hij kreeg uitnodigingen van beroemde orkesten als het Münchner Philharmoniker, het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo en de Berliner Philharmoniker. Componisten als Adriano Gaglianello en Avner Dorman schreven composities voor hem. Met het stuk Frozen in Time van laatstgenoemde ging hij uitgebreid op tournee door Duitsland en Amerika.

    Naast optredens met orkesten geeft Simone Rubino ook veel solorecitals. Dit bracht hem in grote zalen over de hele wereld. Ook maakte hij furore met het Esegesi Percussion Quartet. Zijn eerste cd Immortal Bach getuigt van zijn grote veelzijdigheid waarop hij, onder andere, een arrangement van Bachs Cellosuite nr. 3 combineert met composities van Xenakis en John Cage.

    Simone Rubino ziet een grote toekomst voor de slagwerkers en de slagwerkmuziek: ‘De techniek van het slagwerkspel is nog niet volledig ontwikkeld. We ontdekken steeds iets nieuws. Nu is slagwerk nog een relatief jong instrument, maar over een paar jaar is het misschien net zo gewoon als viool.’

    Deel
  • Joshua Weilerstein

    Joshua Weilerstein, dirigent

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die de afgelopen jaren zijn stormachtige carrière stevig heeft uitgebouwd.

    ‘Hij is een openbaring op het podium’, en ‘De nog jonge maestro maakte diepe indruk met de rust en gevoeligheid waarmee hij de schoonheid en de kracht van de muziek overbracht.’ Twee korte typeringen van dirigent Joshua Weilerstein die de afgelopen jaren zijn stormachtige carrière stevig heeft uitgebouwd. Afkomstig uit een muzikale familie (zijn ouders zijn beroepsmusici en zijn zuster Alisa is celliste) studeerde hij viool en orkestdirectie en behaalde hij in 2011 zijn diploma in beide disciplines aan het conservatorium van Boston. Nog tijdens zijn studie won hij in 2009 de eerste prijs van de Malko Competition for Young Conductors in Kopenhagen. Meteen na zijn afstuderen werd hij voor drie jaar benoemd tot assistent-dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. Het leverde hem gastdirecties op bij onder meer het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, het Dallas Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest.

    Momenteel is Joshua Weilerstein artistiek directeur van het Orchestre de Chambre de Lausanne, waarmee hij inmiddels een cd met werk van Stravinsky heeft opgenomen. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft hij al diverse malen met succes gedirigeerd. Waarom hij ooit van viool op directie is overgestapt? ‘Zelf spelen maakt me nerveus,’ verklaart hij, ‘het is een intense ervaring, zowel geestelijk als fysiek. Dirigeren daarentegen is helemaal niet inspannend, het is gewoon leuk.’

     

    Deel

Rondom het concert

Componeren met jongeren
ma 13 mei 2019
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel