MacBeth

De Nationale Opera

MacBeth

Programma

Giuseppe Verdi - Macbeth

In Giuseppe Verdi’s ‘Schotse’ opera Macbeth zit geen romantisch liefdesverhaal, zoals in de meeste opera’s: hier draait alles om het verkrijgen van de hoogste macht. Opgezweept door zijn duivelse echtgenote gaat de ambitieuze titelheld over lijken om koning te worden.

Verdi was een groot bewonderaar van Shakespeare. Macbeth was het eerste van diens toneelstukken dat de componist
op muziek zette. We hebben hier te maken met een ‘nieuwe’ Verdi, die klankschoonheid minder belangrijk vindt dan inleving en expressie. Alles moet in dienst staan van het drama. Vaak gaat de tekstvoordracht over de grenzen van de klassieke zangtechniek heen. Het letterlijk voorlezen van een brief door Lady Macbeth was voor die tijd (1847) zelfs revolutionair.

Verdi heeft duidelijk genoten van het componeren van bovennatuurlijke scènes, zoals die van de heksen, de verschijningen van de koningen en de geest van Banco. Veel speelt zich af in het hoofd van Macbeth, die om de troon te bereiken van de ene misdaad naar de andere wordt gedreven, totdat hij uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt. Diep dringt Verdi door in de psychologie van de Lady, met als climax de fameuze slaapwandelscène, wanneer zelfs deze voor niets terugdeinzende vrouw de geestelijke druk niet meer aankan en haar verstand verliest. Een aantal Schotten is naar Engeland gevlucht om van daaruit de val van de tiran Macbeth voor te bereiden. In de vierde akte treuren zij over hun vaderland in het aangrijpende koor ‘Patria oppressa’, telkens weer een hoogtepunt.

Voor het begeleiden van de producties doet De Nationale Opera een beroep op de beste orkesten uit Nederland, met als vaste partner het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt in het seizoen 2014-2015 Gurre-Lieder, Lohengrin, La bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest neemt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte voor zijn rekening. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Andrea Breth

    Andrea Breth, regie

    Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.

    Andrea Breth is een van de belangrijkste regisseurs in het Duitse toneel. Zij werd onderscheiden met diverse prijzen. Na haar grote succes met een productie van Shakespeares onverkorte toneelstuk Hamlet aan het Weense Burgtheater (2013) lijkt zij de aangewezen persoon om de Shakespeare-opera Macbeth te ensceneren. Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.

    Deel