MacBeth

De Nationale Opera

MacBeth

Programma

Giuseppe Verdi - Macbeth

In Giuseppe Verdi’s ‘Schotse’ opera Macbeth zit geen romantisch liefdesverhaal, zoals in de meeste opera’s: hier draait alles om het verkrijgen van de hoogste macht. Opgezweept door zijn duivelse echtgenote gaat de ambitieuze titelheld over lijken om koning te worden.

Verdi was een groot bewonderaar van Shakespeare. Macbeth was het eerste van diens toneelstukken dat de componist
op muziek zette. We hebben hier te maken met een ‘nieuwe’ Verdi, die klankschoonheid minder belangrijk vindt dan inleving en expressie. Alles moet in dienst staan van het drama. Vaak gaat de tekstvoordracht over de grenzen van de klassieke zangtechniek heen. Het letterlijk voorlezen van een brief door Lady Macbeth was voor die tijd (1847) zelfs revolutionair.

Verdi heeft duidelijk genoten van het componeren van bovennatuurlijke scènes, zoals die van de heksen, de verschijningen van de koningen en de geest van Banco. Veel speelt zich af in het hoofd van Macbeth, die om de troon te bereiken van de ene misdaad naar de andere wordt gedreven, totdat hij uiteindelijk zelf het slachtoffer wordt. Diep dringt Verdi door in de psychologie van de Lady, met als climax de fameuze slaapwandelscène, wanneer zelfs deze voor niets terugdeinzende vrouw de geestelijke druk niet meer aankan en haar verstand verliest. Een aantal Schotten is naar Engeland gevlucht om van daaruit de val van de tiran Macbeth voor te bereiden. In de vierde akte treuren zij over hun vaderland in het aangrijpende koor ‘Patria oppressa’, telkens weer een hoogtepunt.

Voor het begeleiden van de producties doet De Nationale Opera een beroep op de beste orkesten uit Nederland, met als vaste partner het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt in het seizoen 2014-2015 Gurre-Lieder, Lohengrin, La bohème en Macbeth. Het Nederlands Kamerorkest neemt Il viaggio a Reims en Die Zauberflöte voor zijn rekening. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Andrea Breth

    Andrea Breth, regie

    Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.

    Andrea Breth is een van de belangrijkste regisseurs in het Duitse toneel. Zij werd onderscheiden met diverse prijzen. Na haar grote succes met een productie van Shakespeares onverkorte toneelstuk Hamlet aan het Weense Burgtheater (2013) lijkt zij de aangewezen persoon om de Shakespeare-opera Macbeth te ensceneren. Breth weet zangers te stimuleren om diep af te dalen in hun personages. Haar intensieve psychologische benadering is het resultaat van een nauwkeurige analyse van het libretto.

    Deel