Mahler Symfonie nr. 8 onder leiding van Marc Albrecht

Nederlands Philharmonisch Orkest

Mahler Symfonie nr. 8 onder leiding van Marc Albrecht

Programma

Mahler – Symfonie nr. 8 ‘Sinfonie der Tausend’

Mahler 8

Mahlers Achtste mag dan een kolossaal werk zijn, achter al die noten klinken ook de diepste emoties van de componist mee. Toen hij ontdekte dat zijn aanbeden Alma hem bedroog, probeerde hij haar niet met woorden maar met muziek weer voor zich te winnen. Mahler geeft zijn diepste zielenroerselen bloot in twee uitersten. Met een extatisch jubelende Pinksterhymne ‘Veni Creator Spiritus’ als eerste deel en de intense, verzoenende woorden van de slotscène uit Goethes Faust als tweede deel.

Chef-dirigent Marc Albrecht

Het is de droom van elk orkest en elke dirigent: Mahlers reusachtige Symfonie nr. 8. Voor chef-dirigent Marc Albrecht is dat niet anders. Sinds zijn aantreden als chef-dirigent staat elk jaar een Mahler-symfonie op het programma. De ‘Sinfonie der Tausend’ mag volgens Marc Albrecht niet ontbreken: ‘De symfonieën zijn onderdeel van een geheel, de ene symfonie roept vragen op die de volgende beantwoordt. Aan de basis ligt Mahlers spirituele zoektocht naar waarachtigheid, een reis die hem naar steeds een volgend stadium brengt.’ 123 musici, 8 solisten en 5 koren maken deze indrukwekkende Mahlersymfonie tot een unieke gebeurtenis.

Koren

WDR Rundfunkchor Köln
London Symphony Chorus
MDR Rundfunkchor Leipzig 
Knabenchor Hannover
Koorschool St. Bavo Haarlem

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door
        Stichting Sint Nicolaas Gasthuis   Mizuho

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Ain Anger

    Ain Anger, bas

    ‘Hij wist als Pater Profundus de sublieme natuurscènes doelgericht en krachtig over te brengen’, schreef de Boston Classical Review over de bijdrage van Ain Anger tijdens een uitvoering van Mahlers Symfonie nr. 8 in Tanglewood.

    ‘Hij wist als Pater Profundus de sublieme natuurscènes doelgericht en krachtig over te brengen’, schreef de Boston Classical Review over de bijdrage van Ain Anger tijdens een uitvoering van Mahlers Symfonie nr. 8 in Tanglewood. Het tekent de kracht van de donkere basstem waarover deze Estse zanger beschikt. Hij begon zijn carrière aan de Oper Leipzig en is al sinds 2004 vast verbonden aan de Wiener Staatsoper. Daar glorieerde hij in meer dan 40 belangrijke rollen in opera’s van Verdi, Moessorgski en met name Wagner. Vooral met zijn gestalte van meer dan twee meter maakte hij grote indruk als de reus Fafner in Wagners Ring. Maar ook andere operatheaters wisten hem te vinden. Hij zong onder meer bij de Bayerische Staatsoper, de Canadian Opera Company en de Opéra National de Paris. Op het concertpodium werkte hij samen met de New York Philharmonic Orchestra, het Philadelphia Orchestra en het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks waarbij hijonder meer de Achtste van Mahler zong.

    En dan te bedenken dat het weinig gescheeld had of Ain Anger was nooit aan zingen begonnen: ‘Ik was 19 toen ik in Tallinn voor het eerst naar de opera ging. Daar hoorde ik La Traviata, het was zo verschrikkelijk dat ik dacht: dat nooit meer!’

    Deel
  • Janina Baechle

    Janina Baechle, alt

    Naar eigen zeggen studeerde Janina Baechle van alles: geschiedenis, Engelse taal en letterkunde, politicologie en muziekwetenschap. ‘Maar ook meldde ik me voor het ”Extrachor” van de Hamburgse opera.

    Naar eigen zeggen studeerde Janina Baechle van alles: geschiedenis, Engelse taal en letterkunde, politicologie en muziekwetenschap. ‘Maar ook meldde ik me voor het ”Extrachor” van de Hamburgse opera. Toen ik die avond als slavin verkleed achter op het podium bij de voorstelling van Aida stond, wist ik het zeker: dit is het!’

    Na haar studie kwam ze via de opera’s van Braunschweig en Hannover bij de Wiener Staatsoper terecht waar ze enkele seizoenen tot de vaste cast behoorde. Daar deed ze een schat aan ervaring op in de meest uiteenlopende opera’s waaronder de complete Ring van Wagner.

    Janina Baechle heeft zich in de loop der jaren geprofileerd als een groot mezzosopraan. Ze zong onder meer bij de Opéra National de Paris, de Semperoper Dresden en het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Maar ook bij de Wiener Staatsoper is ze nog steeds een graag geziene gast.

    Op het concertpodium werkte Janina Baechle samen met de Münchner Philharmoniker, de Dresdner Philharmoniker en het ensemble voor moderne muziek Klangforum Wien. Verscheidene cd’s en dvd’s heeft zij op haar naam staan. Waaronder uiteraard opera zoals Wagners Ring en Moses und Aron van Schönberg, maar ook een bijzonder recital met liederen van onder anderen Hahn, Boulanger, Milhaud en Alma Mahler.

    Deel
  • Tommi Hakala

    Tommi Hakala, bariton

    De Finse bariton Tommi Hakala studeerde zang aan de Sibelius Academie in Helsinki. Enkele jaren was hij verbonden aan de het Staatstheater Nürnberg en de Oper Leipzig. Zijn doorbraak kwam in 2003 toen hij winnaar werd van de BBC Singer of the World in Cardiff.

    De Finse bariton Tommi Hakala studeerde zang aan de Sibelius Academie in Helsinki. Enkele jaren was hij verbonden aan de het Staatstheater Nürnberg en de Oper Leipzig. Zijn doorbraak kwam in 2003 toen hij winnaar werd van de BBC Singer of the World in Cardiff. Van 2008 tot 2013 had hij een vast engagement aan de Finse Nationale Opera. Sindsdien is hij een veelgevraagd freelance zanger. Hij zong in grote operahuizen als de Metropolitan Opera in New York, het Teatro Real in Madrid en De Nationale Opera in Amsterdam. Veel belangstelling heeft de bariton ook voor hedendaagse muziek. Zo zong hij in wereldpremières van opera’s van landgenoten als Sallinen en Rautavaara. In de komende seizoenen zal hij te zien zijn als Wotan in een productie van Wagners complete Ring bij de Finse Nationale Opera onder leiding van Esa-Pekka Salonen.

    Ook op het concertpodium laat Tommi Hakala zich niet onbetuigd. Zo werkte hij met dirigenten als Jaap van Zweden, Simon Rattle en Colin Davis. Met het Koninklijk Concertgebouworkest maakte hij een indrukwekkende opname van Mahlers Symfonie nr. 8 onder leiding van Mariss Jansons. En dat is nog maar één van zijn vele opnames waarin hij vooral composities uit zijn geboorteland laat horen.

    Deel
  • Regula Mühlemann

    Regula Mühlemann, sopraan

    ‘Zij is het beste wat Zwitserland op het moment te bieden heeft, behalve Toblerone chocolade natuurlijk’, zei eens een operaregisseur over de sopraan Regula Mühlemann.

    ‘Zij is het beste wat Zwitserland op het moment te bieden heeft, behalve Toblerone chocolade natuurlijk’, zei eens een operaregisseur over de sopraan Regula Mühlemann. Sinds zij in 2010 haar studie aan het conservatorium van haar geboorteplaats Luzern onder Barbara Locher met onderscheiding voltooide, kreeg ze meteen uitnodigingen van diverse operahuizen. Haar heldere en fijnzinnige stem leent zich vooral voor de grote Mozart-rollen die ze veelvuldig gezongen heeft. Ze stond op de bühne bij onder meer La Fenice in Venetië, de Berliner Staatsoper en het Grand Théâtre de Genève. In 2012 maakte ze haar succesvolle debuut bij de Salzburger Festspiele. Op het concertpodium werkte ze samen met grote dirigenten als Simon Rattle, Daniel Harding en Daniele Gatti. Natuurlijk trad ze daarbij op tijdens het Lucerne Festival.

    Inmiddels heeft Regula Mühlemann twee veelgeprezen cd’s op haar naam staan. Eén daarvan is uiteraard gevuld met muziek van Mozart, de ander met uiteenlopende operafragmenten rond het personage van Cleopatra. Met haar zusje, die het syndroom van Down heeft, heeft de sopraan een bijzondere band: ‘Zij ziet me werkelijk als mens en niet als zangeres. Dat doet me goed en zorgt ervoor dat ik met mijn beide benen op de grond blijf staan.’

    Deel
  • Camilla Nylund

    Camilla Nylund, sopraan

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland in Turku zang en muziekwetenschap. Aan het begin van haar carrière was ze enige tijd verbonden aan de opera van Hannover en de Semperoper in Dresden.

    De Finse sopraan Camilla Nylund (1968) studeerde in haar geboorteland in Turku zang en muziekwetenschap. Aan het begin van haar carrière was ze enige tijd verbonden aan de opera van Hannover en de Semperoper in Dresden. Haar grote doorbraak kwam in 2004 met haar spectaculaire vertolkingen van Fidelio van Beethoven en van Elisabeth in Wagners Tannhäuser. Maar vooral haar optreden in de titelrol van Strauss’ Salomé bij de opera van Keulen wekte veel bewondering, een rol die ze tot één van haar specialiteiten zou maken.

    Camilla Nylund trad op in alle grote muziektheaters over de hele wereld waaronder de Wiener Staatsoper, de Bayreuther Festspiele, en De Nationale Opera in Amsterdam. Het zwaartepunt van haar repertoire ligt bij Wagner en Strauss, maar zij zingt ook Verdi en Mozart en maakt soms een uitstapje naar de operette. Als concertzangeres maakte ze haar opwachting bij onder meer de Chicago Symphony Orchestra en de Berliner Philharmoniker. Van haar meer dan dertig cd- en dvd-opnames is zeker de Achtste van Mahler vermeldenswaard, die ze met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Mariss Jansons opnam.

    In haar persoonlijk leven bestaat er voor Camilla Nylund gelukkig meer dan zingen alleen. ‘Daar heb ik ook hele andere verborgen talenten, zoals, koken, bakken en koopjesjagen.’

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko | Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest, maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf’, zei ze eens naar aanleiding van haar solistisch optreden in Mahlers Tweede symfonie.

    Naast het barokke en klassiek romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter-Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, dat door de pers met bewondering werd ontvangen. En nog vorig jaar toerde ze door het land met het theatrale stuk Kus de regen van Micha Hamel.

    Deel
  • Ailish Tynan

    Ailish Tynan, sopraan

    De Ierse sopraan Ailish Tynan kreeg haar opleiding aan de Royal Irish Academy of Music in Dublin en de Guildhall School of Music and Drama in London.

    De Ierse sopraan Ailish Tynan kreeg haar opleiding aan de Royal Irish Academy of Music in Dublin en de Guildhall School of Music and Drama in London. Enige tijd draaide ze mee in het studieprogramma van Covent Garden, maar maakte naam toen ze in 2003 de Rosenblatt Recital Prize won tijdens de BBC Cardiff Singer of the World. Het geeft al aan hoe uiterst veelzijdig deze zangeres is.

    Ailish Tynan zong in belangrijke operatheaters als de Scala in Milaan, Covent Garden in Londen en de Houston Grand Opera. Veelgeprezen zijn haar gevarieerde recitals waarmee ze optrad in onder meer de Londense Wigmore Hall en de Vinterfespill in Noorwegen. Ook in het concertrepertoire heeft Ailish Tynan furore gemaakt. Zo trad ze op met het Philharmonia Orchestra, de Accademia Nazionale di Santa Cecilia en het Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt. Een van de speerpunten is de Symfonie nr. 8 van Mahler, een werk dat ze vele malen uitvoerde en diverse keren op cd zette, onder anderen met Valery Gergjev en het London Symphony Orchestra. Voor haar een dierbaar stuk ‘dat mijn leven lang bijblijft. Elke keer dat ik het zing wordt het beter en beter omdat je steeds meer vertrouwen krijgt en je er meer en meer van kunt genieten.’

    Deel
  • Klaus Florian Vogt

    Klaus Florian Vogt, tenor

    Zijn muziekcarrière begon hij als hoornist bij het Philharmonisches Staatsorchester in Hamburg. Maar daarnaast volgde Klaus Florian Vogt een zangopleiding en behoorde hij enkele jaren tot de vaste zangerscast van de Semperoper Dresden.

    Zijn muziekcarrière begon hij als hoornist bij het Philharmonisches Staatsorchester in Hamburg. Maar daarnaast volgde Klaus Florian Vogt een zangopleiding en behoorde hij enkele jaren tot de vaste zangerscast van de Semperoper Dresden. In deze tijd groeide hij uit tot één van de grootste Wagnerzangers van onze dagen. Hij glorieerde in de meest uiteenlopende Wagner-rollen in alle grote theaters en festivals zoals de Bayreuther Festspiele, de Scala in Milaan, de Wiener Staatsoper en de Metropolitan Opera in New York. Vooral zijn vertolking van de titelrol in Lohengrin is exemplarisch, waarmee hij tot één van de grootste vertolkers van deze rol aller tijden wordt gezien.

    Maar ook op het concertpodium maakte Klaus Florian Vogt grote indruk. Hij werkte samen met onder meer het Gewandhausorchester Leipzig, het City of Birmingham Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Ook was hij te gast op gerenommeerde festivals als het Tanglewood Festival en de Salzburger Festspiele. Hij maakte diverse cd-opnames in operaproducties, maar ook als solist. Daaronder uiteraard een Lohengrin met het Concertgebouworkest onder leiding van Mark Elder. In 2012 werd hij door ECHO Klassik uitgeroepen tot Künstler des Jahres. Op zijn vele concerten zal je hem niet snel in een hotelkamer aantreffen. Het liefst bivakkeert hij in zijn camper dicht bij het theater.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege
za 23 feb 2019
Lezingen
NedPhO-Koepel
De Verdieping
za 23 feb 2019
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Inleiding
zo 24 feb 2019
Inleidingen
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel