Mahlers liefdesverklaring

Nederlands Philharmonisch Orkest

Mahlers liefdesverklaring

MEDIA

Programma

Mahler-  Symfonie nr. 5 

* za 2 en di 5 apr met 
Dutilleux -  Celloconcert 

*ma 4 apr met 
Schumann - Celloconcert

Met zijn Symfonie nr. 5 sloeg Gustav Mahler in 1902 een nieuwe weg in. Hij wilde loskomen van het gezongen woord en de liedmelodieën die zijn vier voorgaande symfonieën kenmerkten. Wonderlijk genoeg is deze Vijfde populair geworden door de liedmelodie, Mahlers woordloze liefdesverklaring aan zijn toekomstige vrouw Alma, in het vierde deel. Dit adagietto is befaamd geworden als liefdesthema in de film Dood in Venetië. Chef-dirigent Marc Albrecht zet met deze symfonie zijn jaarlijkse aandacht voor Mahlers symfonische werk voort. Ook Robert Schumann wist als liedcomponist hoe hij melodieën moest vormen. Hij zette ze met elan over naar instrumentale middelen, zoals in het meeslepende Celloconcert. Dit programmaonderdeel wordt op twee van de drie concertdata ingeruild voor een eigentijds Celloconcert van de Fransman Henri Dutilleux. Beide werken worden hartstochtelijk vertolkt door de Nederlandse celliste Quirine Viersen.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Quirine Viersen

    Quirine Viersen, cello

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovsky Concours in Moskou,

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovsky Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse. Quirine Viersen behoort tot de top van internationaal geroemde cellisten. Ze speelde samen met vermaarde orkesten als de Wiener Philharmoniker, de Filharmonie van Vlaanderen, het Koninklijk Concertgebouworkest en met vrijwel alle andere Nederlandse orkesten en ensembles. Met pianiste Silke Avenhaus vormt Quirine Viersen een vast duo waarmee zij onder meer vijf succesvolle cd’s heeft gemaakt. Veel bijval kreeg ze voor haar project rond de cellosuites van Bach, met een cd-opname en tal van concerten, voornamelijk in de verstilde sfeer van kleine kerken in Nederland en daarbuiten. 'Dwalen door deze suites is dwalen door een universum vol verhalen, emoties, kleuren en geuren.' zegt Quirine Viersen over dit project. Het is muziek die prachtig tot uiting komt op haar Joseph Guarnerius, Filius Andreae cello uit 1715. 

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Mahlers liefdesverklaring
di 5 apr 2016
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Muziekcafé: Mahlers liefdesverklaring
ma 4 apr 2016
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam
Muziekcollege: Mahlers liefdesverklaring
za 2 apr 2016
Lezingen
NedPhO-Koepel