Mahlers voorgevoel

Nederlands Philharmonisch Orkest

Mahlers voorgevoel

MEDIA

Programma

Ružička ...VORGEFÜHLE... 
Mahler - Kindertotenlieder 
Schubert - Symfonie nr. 4 ‘Tragische’

Een enorm orkest zet de Duitse componist Peter Ružička (geboren 1948) in om zijn …VORGEFÜHLE… tot uitdrukking te brengen. Van een ijle celesta tot aan de diepdonkere contrabastuba, Ružička doorloopt het hele klankscala voor zijn, soms tegen Mahler aan schurkende, muziek. Een echte Gustav Mahler volgt daar meteen op. In zijn Kindertotenlieder openbaart zich een wereld vol verdriet en onvermogen. De componist raakte onder de indruk van teksten die de Duitse dichter Friedrich Rückert schreef bij het overlijden van twee kinderen. Mahler had op dat moment een dochter en een tweede op komst. Tragisch genoeg stierf later een van die dochters. Had hij een voorgevoel? De intense stem van mezzosopraan Alice Coote brengt deze cyclus tot klinken. Marc Albrecht rondt het programma af met de Symfonie nr. 4 waaraan de 19-jarige Franz Schubert zelf de titel Die Tragische hechtte.

 

Het concert op 14 november is onderdeel van Amsterdam Is Public. Op deze dag zet cultuurlidmaatschap We Are Public de regels van de cultuursector op zijn kop door 15 voorstellingen, concerten en exposities te selecteren en gratis toegankelijk te maken voor We Are Public-leden. Kijk voor meer informatie op www.wearepublic.nl/event/aip.

 

 

 Mahler en Schubert op smartphone - Live uitleg met Wolfgang
 Tijdens de concerten op za 14 en zo 15 november kunt u gebruik maken van de smartphone app Wolfgang. Met de app krijgt u tijdens het concert live toelichting terwijl de musici spelen. De app is getest op dat het anderen niet afleidt. Voor de app kunt u gebruik maken van het Wi-Fi-netwerk Wolfgang (wachtwoord: wolfgang).
Meer info vindt u op wolfgangapp.nl.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Alice Coote

    Alice Coote, mezzosopraan

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had. Het was wel duidelijk dat Alice later iets met haar stem zou gaan doen. Het werd zang en na haar studie aan onder andere de Guildhall School of Music and Drama in Londen groeide ze uit tot een van de beste mezzosopranen van Groot Brittannië. Haar lyrische stem met toch een subtiel donkere ondertoon leent zich vooral goed voor de castraatrollen uit de barokke opera. Alice Coote heeft in haar carrière hierdoor al veel Händel gezongen, maar ook andere operarollen, van Monteverdi tot Britten, brachten haar bij onder meer Covent Garden, de Metropolitan Opera in New York en De Nederlandse Opera. Minstens even groot is haar liefde voor de concertzaal. Met pianist Julis Drake reist ze de hele wereld over en geeft hooggewaardeerde recitals. Ook werkte ze met veel orkesten samen en soleerde bij het London Symphony Orchestra, het Boston Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest, waar zij dirigenten als Pierre Boulez en Valery Gergiev ontmoette. Niet in de laatste plaats maken haar interpretaties van Mahler haar op het grote podium erg geliefd.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Mahlers voorgevoel
za 14 nov 2015
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam