Mahlers voorgevoel

Nederlands Philharmonisch Orkest

Mahlers voorgevoel

MEDIA

Programma

Ružička ...VORGEFÜHLE... 
Mahler - Kindertotenlieder 
Schubert - Symfonie nr. 4 ‘Tragische’

Een enorm orkest zet de Duitse componist Peter Ružička (geboren 1948) in om zijn …VORGEFÜHLE… tot uitdrukking te brengen. Van een ijle celesta tot aan de diepdonkere contrabastuba, Ružička doorloopt het hele klankscala voor zijn, soms tegen Mahler aan schurkende, muziek. Een echte Gustav Mahler volgt daar meteen op. In zijn Kindertotenlieder openbaart zich een wereld vol verdriet en onvermogen. De componist raakte onder de indruk van teksten die de Duitse dichter Friedrich Rückert schreef bij het overlijden van twee kinderen. Mahler had op dat moment een dochter en een tweede op komst. Tragisch genoeg stierf later een van die dochters. Had hij een voorgevoel? De intense stem van mezzosopraan Alice Coote brengt deze cyclus tot klinken. Marc Albrecht rondt het programma af met de Symfonie nr. 4 waaraan de 19-jarige Franz Schubert zelf de titel Die Tragische hechtte.

 

Het concert op 14 november is onderdeel van Amsterdam Is Public. Op deze dag zet cultuurlidmaatschap We Are Public de regels van de cultuursector op zijn kop door 15 voorstellingen, concerten en exposities te selecteren en gratis toegankelijk te maken voor We Are Public-leden. Kijk voor meer informatie op www.wearepublic.nl/event/aip.

 

 

 Mahler en Schubert op smartphone - Live uitleg met Wolfgang
 Tijdens de concerten op za 14 en zo 15 november kunt u gebruik maken van de smartphone app Wolfgang. Met de app krijgt u tijdens het concert live toelichting terwijl de musici spelen. De app is getest op dat het anderen niet afleidt. Voor de app kunt u gebruik maken van het Wi-Fi-netwerk Wolfgang (wachtwoord: wolfgang).
Meer info vindt u op wolfgangapp.nl.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Alice Coote

    Alice Coote, mezzosopraan

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had

    Haar moeder vertelde Alice Coote dat ze direct na haar geboorte drie dagen achtereen geschreeuwd had. Het was wel duidelijk dat Alice later iets met haar stem zou gaan doen. Het werd zang en na haar studie aan onder andere de Guildhall School of Music and Drama in Londen groeide ze uit tot een van de beste mezzosopranen van Groot Brittannië. Haar lyrische stem met toch een subtiel donkere ondertoon leent zich vooral goed voor de castraatrollen uit de barokke opera. Alice Coote heeft in haar carrière hierdoor al veel Händel gezongen, maar ook andere operarollen, van Monteverdi tot Britten, brachten haar bij onder meer Covent Garden, de Metropolitan Opera in New York en De Nederlandse Opera. Minstens even groot is haar liefde voor de concertzaal. Met pianist Julis Drake reist ze de hele wereld over en geeft hooggewaardeerde recitals. Ook werkte ze met veel orkesten samen en soleerde bij het London Symphony Orchestra, het Boston Symphony Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest, waar zij dirigenten als Pierre Boulez en Valery Gergiev ontmoette. Niet in de laatste plaats maken haar interpretaties van Mahler haar op het grote podium erg geliefd.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Mahlers voorgevoel
za 14 nov 2015
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam