Marc Albrecht dirigeert Brahms 3

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht dirigeert Brahms 3

MEDIA

Programma

FAURÉ - Suite uit ‘Pelléas et Mélisande’
R. STRAUSS - Burleske voor piano en orkest
BRAHMS - Symfonie nr. 3

Marc Albrecht dirigeert Brahms 3
Marc Albrecht laat u ongecompliceerd genieten van de joviale Derde symfonie vol levensvreugde en romantiek van Brahms. Of schuilt er toch meer achter? F A F zijn de noten van het centrale motief van deze symfonie. Ze symboliseren zijn levensmotto ‘frei aber froh’ en getuigen van de naar liefde verlangende Brahms die zich echter nooit durfde te binden.

Denis Kozhukhin speelt Strauss
De Russische Denis Kozhukhin vertolkt voor de pauze de vrolijke Burleske van Richard Strauss. Een stuk dat getuigt van de subtiele humor van de componist. Want de pianist voor wie het geschreven was vond het stuk volkomen onspeelbaar en noemde het ‘ingewikkelde nonsens’. Meesterpianist Denis Kozhukhin, prijswinnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd editie 2010 bewijst het tegendeel. Maar het ware mysterie zit aan het begin van het concert met de betoverende klanken die Fauré schiep als muzikale omlijsting bij het symbolistische toneelstuk Pelléas et Mélisande van de beroemde Belgische schrijver Maeterlinck.

Het concert op 24 feb is geen onderdeel van de keuzeserie.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Denis Kozhukhin

    Denis Kozhukhin, piano

    Aller ogen waren gericht op de Russische pianist toen hij in 2010 winnaar werd van de Koningin Elisabethwedstrijd. De carrière van de pianist verloopt sindsdien stormachtig.

    Aller ogen waren gericht op de Russische pianist Denis Kozhukhin toen hij in 2010 winnaar werd van de Koningin Elisabethwedstrijd. En het was niet zijn enige koninklijke onderscheiding. Want in 2007 ontving hij, na zeven jaar studie aan de Reina Sofia School voor muziek in Madrid, zijn diploma met onderscheiding hoogst persoonlijk van de Spaanse koningin.

    De carrière van de pianist verloopt sindsdien stormachtig. Hij speelde samen met orkesten als het Orchestre National de France, het Philharmonia Orchestra in Londen en het Philadelphia Orchestra. In de winter van 2014-2015 ging hij uitgebreid op tournee door China met het BBC Scottish Symphony Orchestra. Vele befaamde zalen hebben Kozhukhin al in hun programma opgenomen waaronder het Wiener Konzerthaus, Carnegie Hall in New York en de Londense Wigmore Hall in Londen. In 2014 maakte hij een uiterst succesvol debuut in de serie Meesterpianisten van Het Concertgebouw. Het aantal opnames dat hij op zijn naam heeft staan groeit gestaag. Zijn eerste cd met sonates van Prokofjev werd enthousiast ontvangen.

    Ondanks al deze successen heeft Denis Kozhukhin zijn bedenkingen tegen het begrip carrière: ‘Aan grootse carrièreplanning doe ik niet. Ik heb een hekel aan het woord ‘carrière’, laat mij maar gewoon een boeiend muzikaal pad bewandelen’. 

    Deel

Rondom het concert

De Ontmoeting: Marc Albrecht dirigeert Brahms 3
za 25, ma 27 feb 2017
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam