Marc Albrecht dirigeert Brahms Vioolconcert en Die Seejungfrau van Zemlinsky

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht dirigeert Brahms Vioolconcert en Die Seejungfrau van Zemlinsky

Programma

Brahms – Vioolconcert 
Zemlinsky – Die Seejungfrau

Facebook Event:
Brahms Vioolconcert

Brahms’ beroemde Vioolconcert wordt gespeeld door de Duits-Japanse Arabella Steinbacher, al eerder te gast bij het orkest. Zij maakte samen met het Symfonieorkest van Wenen een alom bejubelde opname van het Vioolconcert en kan het werk van de Weense grootmeester als geen ander vertolken.

Die Seejungfrau van Zemlinsky

Zemlinsky had grote bewondering voor zijn oudere stadsgenoot Johannes Brahms. Het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van chef Marc Albrecht ontfermt zich over Die Seejungfrau. Het vertelt in soms tere, soms overweldigende, soms weelderige klanken het befaamde sprookje ‘De Zeemeermin’ van Andersen. Wenen was rond 1900 de stad van het fin de siècle en de stad van de jugendstil. Hier voelde Alexander Zemlinsky zich als een vis in het water. Hij was een van de weinigen die de befaamde Wiener Sezession, de Oostenrijkse jugendstil variant van Gustav Klimt en Otto Wagner, naar muziek wist te vertalen. Hiermee verwierf hij zich een bijzondere plek in de muziekgeschiedenis. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Arabella Steinbacher

    Arabella Steinbacher, viool

    Als driejarige maakte Arabella Steinbacher kennis met de viool volgens de Suzuki-methode. Nog maar negen jaar oud was ze toen ze werd toegelaten tot de Hochschule für Musik und Theater München.

    Als driejarige maakte Arabella Steinbacher kennis met de viool volgens de Suzuki-methode. Nog maar negen jaar oud was ze toen ze werd toegelaten tot de Hochschule für Musik und Theater München. De wereld maakte pas echt kennis met deze Duitse violiste bij haar sensationele debuut in 2004 met het Orchestre Philharmonique de Radio France onder Sir Neville Marriner. Sindsdien is ze uitgegroeid tot één van de grootste violisten van onze tijd. Ze concerteerde met onder meer het Gewandhausorchester Leipzig, het New York Philharmonic Orchestra en het Philharmonia Orchestra. Daarnaast trad ze op tijdens de Salzburger Festspiele, in Carnegie Hall en het Amsterdamse Concertgebouw.

    Arabella Steinbacher heeft al diverse cd’s op haar naam staan met onder meer het Vioolconcert van Brahms. Ook heeft ze grote affiniteit met het modernere en minder bekende repertoire. Bijzonder en exemplarisch was haar opname van het Vioolconcert van Hindemith waarover de pers schreef: ‘Haar toonvorming, spatzuivere intonatie, de creatieve omgang met vibrato, en haar tomeloze energie, gepaard aan een innig cantabile laten deze compositie opnieuw stralen.’

    Door haar Japanse moeder heeft Arabella Steinbacher een bijzonder band met Japan: ‘Telkens als ik er kom, de taal hoor en de lucht inadem, denk ik terug aan de zomervakanties die ik als kind doorbracht bij mijn grootouders. Het voelt voor me als een tweede vaderland…’

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping
za 10 nov 2018
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Inleiding
zo 11 nov 2018
Inleidingen
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel