Marc Albrecht dirigeert Bruckner 4

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht dirigeert Bruckner 4

Programma

Mendelssohn – Pianoconcert nr. 2
Bruckner – Symfonie nr. 4

Marc Albrecht dirigeert Bruckners Vierde

De alom geprezen Bruckner-interpretaties van chef-dirigent Marc Albrecht zijn een jaarlijks terugkerend hoogtepunt in de programmering van het Nederland Philharmonisch Orkest. ‘Een aangenaam menselijke Bruckner’ kopte het Parool vorig seizoen nog over de uitvoering van Symfonie nr. 5. Dit jaar een reprise van nr. 4, de ‘Romantische’, schitterende muziek die de verlegen maar o zo romantische Bruckner ten voeten uit tekent. Weliswaar altijd verliefd op onbereikbare vrouwen, schonk hij zijn hart aan zijn echte grote liefde: de muziek.

Bertrand Chamayou speelt Mendelssohns Tweede pianoconcert

Dan had Mendelssohn het een stuk gemakkelijker. Hij trouwde in 1837 met zijn beminde Cécile Charlotte Sophie en vond voor het Pianoconcert nr. 2 zijn inspiratie tijdens hun huwelijksreis. Drie delen romantische melodieën en pianistisch vuurwerk, waar zijn geliefde niet over uitgepraat raakte. En als u het hoort met de uiterst bekwame handen van Bertrand Chamayou - al vier maal winnaar van de prestigieuze Franse ‘Victoire de la Musique -  aan het klavier, zult u ongetwijfeld begrijpen waarom.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Bertrand Chamayou

    Bertrand Chamayou, piano

    Betrand Chamayou speelde samen met onder meer het Gewandhaus Orcherster Leipzig, het Cicinnati Symphony Orchestra en de Wiener Symphoniker. Zijn opname met het complete piano-oeuvre van Ravel oogstte bij de vakpers veel lof. 

    De fascinatie voor muziek zat er bij de Franse pianist Bertrand Chamayou al vroeg in: ‘Ik beleefde de muziek als één grote speeltuin; de piano was een ding waar je allerlei verschillende geluiden uit kon halen.’ Hij studeerde aan de conservatoria van zijn geboortestad Toulouse en Parijs. In London studeerde hij bij de legendarische pianopedagoge Maria Curcio. Hij was in 1998 winnaar van het Kraïnev Pianoconcours in Oekraïne, enkele jaren later won hij het Long-Thibaut concours. Tot driemaal toe ontving hij de onderscheiding ‘Victoire de la Musique Classique’.

    Betrand Chamayou speelde samen met onder meer het Gewandhaus Orcherster Leipzig, het Cicinnati Symphony Orchestra en de Wiener Symphoniker. Hij gaf recitals in het Lincoln Center, de Londense Wigmore Hall en het Théâtre des Champs-Elysées. Hij heeft inmiddels diverse cd’s op zijn naam staan met onder meer werk van Mendelssohn, Liszt en Schubert. Zijn opname met het complete piano-oeuvre van Ravel oogstte bij de vakpers veel lof. Met celliste Sol Gabetta nam hij Chopins werken voor cello en piano op. Met haar ging hij afgelopen seizoen ook uitgebreid op tournee door de Verenigde Staten en Canada.

    Voor zijn verdienste voor de muziek werd hij Bertrand Chamayou onderscheiden als ‘Chevalier de l’Ordre des arts et des lettres’.

    Deel
Deel