Marc Albrecht dirigeert Sjostakovitsj Symfonie nr. 1

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht dirigeert Sjostakovitsj Symfonie nr. 1

Programma

Bartók – Suite ‘De wonderbaarlijke Mandarijn’ 
De Raaff – Vioolconcert nr. 2 ‘North Atlantic Light’ wereldpremière 
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 1

Marc Albrecht dirigeert Sjostakovitsj Symfonie nr. 1

Een schitterend concert waar je werkelijk eens goed voor moet gaan zitten. Dat begint al met het uiterst intense ballet in Chinese setting van Bartók. Het is zo heftig dat het lange tijd verboden werd door het nazi-regime, maar zijn doordringende noten overleefden met overtuiging in de concertzaal. Het programma eindigt met Symfonie nr. 1 van Sjostakovitsj. Met dit afstudeerproject en zijn gedurfde componeerstijl verbijsterde hij het hele conservatorium. Het toont wat voor componist hij had kunnen worden zonder de Sovjet-bemoeienis van later jaren.

Nieuwe compositie Robin de Raaff

De avond krijgt een bijzondere glans door de nieuwste compositie van Robin de Raaff, momenteel een van de meest gespeelde Nederlandse componisten. Aanleiding was een vioolsonate met dezelfde titel ‘North Atlantic Light’, die hij transformeerde tot een veel langer vioolconcert met orkest. Soliste Tosca Opdam speelde de wereldpremière van de sonate in Carnegie Hall in New York. Als geen ander kan zij daarom ook de wereldpremière van dit bijzondere Vioolconcert nr. 2 vertolken.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Tosca Opdam

    Tosca Opdam, viool

    Al op elfjarige leeftijd soleerde violiste Tosca Opdam voor het eerst met een orkest. Maar zij vestigde aller aandacht op zich toen zij in 2011 het Oskar Back Concours won. ‘Een overrompelende muzikale persoonlijkheid’ noemde de Volkskrant haar bij die gelegenheid.

    Al op elfjarige leeftijd soleerde violiste Tosca Opdam voor het eerst met een orkest. Maar zij vestigde aller aandacht op zich toen zij in 2011 het Oskar Back Concours won. ‘Een overrompelende muzikale persoonlijkheid’ noemde de Volkskrant haar bij die gelegenheid. Sindsdien heeft Tosca Opdam wereldwijd haar viool laten horen. Zo trad ze op in het Amsterdamse Concertgebouw, De Doelen in Rotterdam en Carnegie Hall in New York en soleerde ze met Holland Symfonia. Ook speelde ze tijdens het Delft Chamber Music Festival, het Amsterdams Grachtenfestival en het Bevrijdingsconcert aan de Amstel in aanwezigheid van de Koninklijke familie.

    Tosca Opdam staat bekend om haar creatieve en vaak multidisciplinaire programmering. Zo gaf ze een voordrachtrecital in het Van Gogh Museum en in het Lincoln Center in New York bracht ze een programma samen met het New York City Ballet. In dezelfde stad participeerde ze in een projectgroep bestaande uit musici, acteurs en ‘visual artists’ voor een bijzondere uitvoering van Messiaens Quatuor pour la Fin du Temps.

    Tosca Opdam beseft maar al te goed dat zij als uitvoerend musicus een lang niet altijd eenvoudige taak oplegt aan de toehoorder. Volgens haar is ‘echt luisteren in de muziek één van de allermoeilijkste dingen die er bestaan.’

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping
ma 20 mei 2019
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel