Marc Albrecht dirigeert Symphonie Fantastique van Berlioz

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht dirigeert Symphonie Fantastique van Berlioz

Programma

Martin – Sechs Monologe aus ‘Jedermann’
Attahir – Adh-dhor voor serpent en orkest
Berlioz – Symphonie Fantastique

Facebook Event:
Marc Albrecht brengt de Symphonie Fantastique

Chef-dirigent Marc Albrecht brengt de Symphonie Fantastique van Berlioz samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Met deze revolutionaire symfonie componeerde hij een hartstochtelijke fantasie over schuld en boete met enkele autobiografische tintjes. Daarin leidt een niet beantwoorde liefde tot moord, executie en een helse dodendans. Het werk zorgde voor controverse, een klein schandaal, maar ook eeuwige roem voor de componist.

Thomas Oliemans zingt Monologen van Martin

Voor de pauze staat de eeuwige strijd tussen goed en kwaad, die de mensheid al sinds zijn ontstaan bezighoudt, centraal. Thomas Oliemans, één van de bekendste Nederlandse baritons van dit moment, vertolkt de Sechs Monoge aus Jedermann van de Zwitsers-Nederlands componist Martin. Hij destilleerde de teksten uit het gelijknamige toneelstuk van Hugo von Hoffmanstal en smeedde het aaneen tot een intense compositie.

 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Thomas Oliemans

    Thomas Oliemans, bariton

    Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Niet de minsten stonden aan de basis van de stormachtige carrière van bariton Thomas Oliemans. Hij leerde het vak van grootheden als Magreet Honig, Robert Holl en Dietrich Fischer-Dieskau. Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Regelmatig treedt hij op met operagezelschappen als het Théâtre du Capitole in Toulouse, het Teatro Real in Madrid en Covent Garden in Londen. Hij heeft een warme band met De Nationale Opera waar hij in uiteenlopende producties zong. Voor zijn vertolking van Papageno in Mozarts Die Zauberflöte kreeg hij van de vriendenvereniging in 2013 de Prix d’amis uitgereikt. Bij het gezelschap werkte hij ook regelmatig mee aan nieuwe opera’s van onder meer Rob Zuidam, Peter-Jan Wagemans en Martijn Padding.

    Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Hij geeft veel recitals, waaronder enige tijd geleden drie liederencycli van Schubert in Het Koninklijk Concertgebouw met zijn vaste pianist Malcolm Martineau. Ook werkte hij samen met diverse orkesten, waaronder de Dresdner Philharmonie en het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Deel
  • Patrick Wibart

    Patrick Wibart, serpent

    Toen hij nog maar zes jaar oud was, kreeg de Franse Patrick Wibart al zijn eerste tubalessen. Aan de diverse Parijse conservatoria studeerde hij saxhoorn en tuba, waar hij in 2013 met onderscheiding afstudeerde.

    Toen hij nog maar zes jaar oud was, kreeg de Franse Patrick Wibart al zijn eerste tubalessen. Aan de diverse Parijse conservatoria studeerde hij saxhoorn en tuba, waar hij in 2013 met onderscheiding afstudeerde. Een mooie carrière op de tuba lag in het verschiet, maar Patrick Wibart wilde verder. Hij kreeg belangstelling voor de serpent en binnen korte tijd was hij de meest vooraanstaande bespeler van dit instrument in Frankrijk. Daarna maakt hij nog een grondige studie van de ophicleïde en de vroege tuba met financiële hulp van de Meyer Foundation. Met zijn vaardigheden op deze oude instrumenten kreeg hij uitnodigingen van gespecialiseerde ensembles als La Chambre Philarmonique en La Grande Ecurie. Zelf richtte hij het ensemble Lacertae op. Ook maakte hij een cd met vroege 19-eeuwse muziek voor ophicleïde met daarop arrangementen maar ook originele muziek voor dit instrument.

    De belangstelling voor deze oude instrumenten betekende niet dat Patrick Wibart alleen maar oude muziek speelt. Hij vindt het een uitdaging om ook modern repertoire op serpent en ophicleïde te spelen. Diverse componisten schreven speciaal muziek voor hem die hij met succes uitvoerde. Eén daarvan is Benjamin Attahir, medelid van het door hem opgerichte muziekgezelschap Aeterna dat zich toelegt op hedendaagse muziek.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege: Berlioz Symphonie Fantastique
za 26 mei 2018
Lezingen
NedPhO-Koepel
Inleiding: Marc Albrecht dirigeert Symphonie Fantastique van Berlioz
zo 27 mei 2018
Inleidingen
Het Concertgebouw, Amsterdam
Componeren met jongeren: Berlioz en Martin
ma 28 mei 2018
Componeren met jongeren
Het Concertgebouw, Amsterdam

Brunchen op zondag

BrunchGeniet voorafgaand aan het concert op zondagmiddag van een brunch in Het Concertgebouw.

Meer informatie