Marc Albrecht met Sibelius Vioolconcert en Brahms 1

Nederlands Philharmonisch Orkest

Marc Albrecht met Sibelius Vioolconcert en Brahms 1

Programma

Sibelius – Vioolconcert
Brahms – Symfonie nr. 1

Simone Lamsma schittert in Sibelius Vioolconcert

Een jonge Nederlandse violiste, maar inmiddels al met een indrukwekkende carrière: Simone Lamsma. Dit seizoen zal zij diverse malen te gast zijn bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Zij opent dit concert met het Vioolconcert van Sibelius. Een moeizame bevalling voor de componist, want hij heeft er meer dan vier jaar op geploeterd voor hij tevreden was. Het resultaat was ernaar en nog steeds is dit prachtige concert een publiekslieveling.

Marc Albrecht dirigeert Brahms 1

Nog lastiger had Brahms het met de geboorte van zijn Symfonie nr. 1, het werk waarmee chef-dirigent Marc Albrecht het programma afsluit. Bijna twintig jaar kostte het hem om alle schroom te overwinnen en zijn eersteling op symfonisch gebied op de wereld te zetten. De vrees was ongegrond want hij leverde een werk af dat vanaf de première diepe bewondering afdwong en tot de evergreens van elk orkest is gaan behoren. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Simone Lamsma

    Simone Lamsma, viool

    Simone Lamsma behoort tot ’s werelds bekendste violisten. Tientallen orkesten nodigden haar uit om te komen spelen, waaronder vrijwel alle Nederlandse orkesten, het Dallas Symphony Orchestra, het Orchestre National de France en het London Symphony Orchestra. 

    ‘Ik was twee toen ik een jongetje viool zag spelen op tv en wist meteen: dat wil ik ook,’ vertelt Simone Lamsma over haar vroegste jeugd. ‘Op school verveelde ik me. 'Geef haar toch een viooltje,' zei de onderwijzer en op mijn vijfde had ik mijn eerste.’ Die viool heeft ze nooit meer losgelaten. Haar talent bleek zo groot dat ze als jongste student ooit werd toegelaten aan de prestigieuze Royal Academy of Music in Londen, waar ze op haar negentiende met vele onderscheidingen en prijzen afstudeerde.

    Sindsdien is haar carrière stormachtig verlopen en behoort ze tot ’s werelds bekendste violisten. Tientallen orkesten nodigden haar uit om te komen spelen, waaronder vrijwel alle Nederlandse orkesten, het Dallas Symphony Orchestra, het Orchestre National de France en het London Symphony Orchestra. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest maakte ze verscheidene malen haar opwachting. In 2010 won ze de VSCD Klassieke Muziekprijs in de categorie ‘Nieuwe generatie musici’.

    Daarnaast weten de grote zalen in de wereld Simone Lamsma te engageren voor recitals. Zo maakte ze in maart 2017 in de Londense Wigmore Hall en Carnegie Hall in New York een indrukwekkend debuut met een wereldpremière van componist James MacMillan. Inmiddels heeft ze enkele cd’s op haar naam staan, waaronder een alom bewonderde opname met vioolconcerten van Sjostakovitsj en Gubaidulina.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcollege: Brahms Symfonie nr. 1
za 18 nov 2017
Lezingen
NedPhO-Koepel
De Ontmoeting: Marc Albrecht met Sibelius Vioolconcert en Brahms 1
za 18 nov 2017
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam
Componeren met jongeren: Sibelius Vioolconcert en Brahms 1
ma 20 nov 2017
Componeren met jongeren
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel