Matthäus-Passion

Nederlands Kamerorkest

Matthäus-Passion

MEDIA

Hoewel Bach zijn Matthäus-Passion bijna 300 jaar geleden schreef, heeft de muziek nog niet aan kracht verloren. Bach laat het lijdensverhaal van Christus, in de versie van de evangelist Mattheus en aangevuld met een groot aantal beschouwende teksten, als een ware tragedie aan de luisteraar voorbijtrekken. Daarbij schuwt hij niet om theatrale effecten van de opera uit die dagen ook in zijn passiemuziek te gebruiken. Zo laat hij ons intens alle emoties van de karakters meebeleven, zoals de wroeging van Petrus, het verdriet van Maria en de wanhoop van Judas. Al sinds jaar en dag voert het Toonkunstkoor Amsterdam deze indrukwekkende Passie van Bach in de lijdenstijd uit. Het Nederlands Kamerorkest voegt zich in deze traditie en treedt op als inspirerend ensemble bij een van de belangrijkste koren van Nederland. Met uitmuntende vocale solisten en onder leiding van Boudewijn Jansen zal het ook dit jaar een bijzonder concert worden.

zo 13 apr 2014, Philharmonie, Haarlem, Grote Zaal
di 15 apr 2014, Grote Kerk, Alkmaar

  • Over de musici
  • Lisandro Abadie

    Lisandro Abadie, bariton

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro A

    ‘We zullen zeker meer horen op het gebied van barokmuziek van de Argentijnse basbariton Lisandro Abadie’, schreef The Times in 2008 enthousiast toen de zanger de eerste prijs won van de London Handel Singing Competition. Niet verwonderlijk want hij werd opgeleid door specialisten als Evelyn Tubb van de Schola Cantorum Basiliensis en Peter Brechbühler van de Musikhochschule Luzern.
    Inmiddels is Lisandro Abadie een veelgevraagd zanger van het barokke genre. Zo werkte hij samen met Les Arts Florissants onder William Christie en het Collegium 1704 van Václav Luks. Naast de vertolking van veel kerkmuziek, waaronder de cantates en passies van Bach, is Abadie ook gewild als operazanger. Zo vertolkte hij diverse belangrijke rollen in opera’s van Monteverdi, Lully en Handel. Voor zijn medewerking aan de opname van The Passions van Williams Hayes ontving hij de Choc de Classica.
    Overigens reikt het oeuvre van Lisandro Abadie veel verder dan barok alleen. Ook het vocale werk van Mozart, Beethoven, Brahms en Stravinsky behoort tot zijn uitgebreide repertoire. Daarnaast heeft hij grote belangstelling voor hedendaagse muziek. Regelmatig geeft hij recitals met liederen van Paul Suits, begeleid door de componist zelf. In 2010 vertolkte hij de titelrol tijdens de wereldpremière van de opera Cachafaz van zijn landgenoot Oscar Strasnoy.

    Deel
  • Ilse Eerens

    Ilse Eerens, sopraan

    De Belgische sopraan Ilse Eersens (1982) begon haar opleiding aan het Lemmensinstituut in Leuven. Da

    De Belgische sopraan Ilse Eersens (1982) begon haar opleiding aan het Lemmensinstituut in Leuven. Daarna kwam zij naar de Nieuwe Opera-Academie in Amsterdam en Den Haag, waar zij les kreeg van de befaamde zangeres en pedagoge Jard van Nes, en met de hoogste onderscheiding haar diploma behaalde. In 2004 kreeg ze tijdens het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch de Arleen Augér-prijs voor meest allround zangeres. In datzelfde jaar debuteerde ze bij de Vlaamse Opera met groot succes waardoor zij regelmatig werd teruggevraagd voor producties als Ariadne auf Naxos van Richard Strauss en Die lustige Witwe van Franz Lehar. In het najaar van 2007 stond zij op de planken bij De Nederlandse Opera met verschillende rollen in de vermaarde Monteverdi-cyclus van regisseur Pierre Audi. In verscheidene operahuizen schitterde zij in Le grand Macabre van Ligety, een productie die in 2014 opnieuw uitgebracht zal worden. In 2012 maakte ze haar succesvolle debuut aan het Royal Opera House Covent Garden en een jaar later bij de Opera National de Lyon. Daarnaast is Ilse Eerens actief in de liedkunst en het concertante repertoire. Als zodanig zong zij bij diverse orkesten en werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Frans Brüggen en Philippe Herreweghe.

    Deel
  • Robert Getchell

    Robert Getchell, tenor

    De Amerikaanse tenor Robert Getchell studeerde aanvankelijk Frans en Spaans, waarbij hij een grote i

    De Amerikaanse tenor Robert Getchell studeerde aanvankelijk Frans en Spaans, waarbij hij een grote interesse ontwikkelde voor de Franse muziek uit de barok. Dat leidde weer tot een zangstudie in Amsterdam onder de befaamde zangpedagogen Margreet Honig en Howard Crook, waarin hij zich uiteraard toelegde op de Franse opera uit de barok. Wereldwijd zong hij diverse rollen uit het operarepertoire van Lully, Rameau en Charpentier. Ook is hij regelmatig te gast bij de Opera Lafayette, een Amerikaans ensemble dat zich toelegt op Franse opera en waarmee Getchell diverse cd-opnames maakte.
    In het bredere spectrum van de barokmuziek werkte hij samen met beroemde gespecialiseerde gezelschappen als L’Orchestre des Champs-Elysées van Philippe Herreweghe, Concerto Köln en Le Concert des Nations van Jordi Savall. In Nederland is hij met regelmaat te vinden op het Festival Oude Muziek in Utrecht. Robert Getchell kijkt ook verder dan de barok en heeft inmiddels een behoorlijk aantal cd’s op zijn naam staan met werk van onder andere Mozart, Mendelssohn en Poulenc heeft opgenomen. Zijn meest recente cd met Haydns Die Sieben letzte Worte werd door de vakpers lovend beoordeeld.
    Twee jaar geleden zong Robert Getchell Bachs Matthäus-Passion bij de Nederlandse Bachvereniging. Hij treedt voor het eerst op met het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Boudewijn Jansen

    Boudewijn Jansen, dirigent

    Als koordirigent genoot hij bekendheid als leider van het door hem in 1991 opgerichte Kamerkoor van de Vrije Universiteit, waar hij tot 2015 de scepter zwaaide. Sinds 2003 is hij het gezicht van Toonkunstkoor Amsterdam. In die hoedanigheid dirigeerde hij enkele jaren het Nederlands Kamerorkest tijdens de traditionele uitvoering van de Matthäus-Passion.

    Koordirigent Boudewijn Jansen studeerde piano en orkestdirectie aan het Utrechts Conservatorium. Zijn eerste belangrijke ervaring deed hij op bij de operastudio van De Nederlandse Reisopera. Ook was hij muzikaal leider van de Stichting Kameropera Nederland.

    Sinds 1994 is hij verbonden aan De Nationale Opera als repetitor en assistent-dirigent. Als zodanig werkte hij samen met grote dirigenten als Hartmut Haenchen, Sir Simon Rattle en Pierre Boulez. In 2001 debuteerde hij als dirigent in Het Muziektheater Amsterdam met Janáčeks Jenůfa met het Radio Filharmonisch Orkest. Grote indruk maakte hij toen hij halverwege een voorstelling van Wagners Die Meistersinger de leiding van de onwel geworden Marc Albrecht overnam. ‘Na het uitstekend afronden van de tweede akte nam Jansen ook de lange derde akte soeverein voor zijn rekening. Daarmee leverde hij een uitstekend visitekaartje voor zichzelf af.’

    Als koordirigent genoot hij bekendheid als leider van het door hem in 1991 opgerichte Kamerkoor van de Vrije Universiteit, waar hij tot 2015 de scepter zwaaide. Van 2011 tot 2013 was hij artistiek leider van het Nederlands Concertkoor. Sinds 2003 is hij het gezicht van Toonkunstkoor Amsterdam. In die hoedanigheid dirigeerde hij enkele jaren het Nederlands Kamerorkest tijdens de traditionele uitvoering van de Matthäus-Passion van het koor.

    Deel
  • Clemens Löschmann

    Clemens Löschmann, tenor

    De Duitse tenor Clemens Löschmann (1964) ontving zijn opleiding aan de Berlijnse Hochschule der Kü

    De Duitse tenor Clemens Löschmann (1964) ontving zijn opleiding aan de Berlijnse Hochschule der Künste. Johannes Hoeffling was zijn belangrijkste leraar, maar ook kreeg hij lessen van Aribert Reimann en Dietrich Fischer-Dieskau.
    Een belangrijk deel van Löschmanns carrière speelt zich af op het operatoneel. Enkele jaren was hij verbonden aan de Opera van Bremen. Bovenal treedt hij echter op als gastzanger bij talloze operahuizen in Duitsland zoals bij de operatheaters van Hamburg, Berlijn en Frankfurt, en daarnaast ook internationaal in het Royal Opera House Covent Garden en het Gran Theatre del Liceu in Barcelona.
    Als het gaat om de religieuze muziek van Bach is Clemens Löschmann een veel gevraagde tenor. Zo werkte hij mee aan een nieuwe opname van het Weihnachtsoratorium. Bovenal verwierf hij bekendheid als evangelist in Bachs beide passies. Ook heeft hij belangstelling voor nieuw en ongewoon repertoire. Zo zong hij in het Concert of Sacred Music van Duke Ellington en werk van Hans Werner Henze op een onlangs uitgekomen cd. Al weer meer dan tien jaar is hij als zangdocent verbonden aan de Hochschule für Künste in Bremen.

    Deel
  • Henk Neven

    Henk Neven, bariton

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Hij is zeker geen onbekende voor het orkest: Neven soleerde onder meer in de Matthäus Passion met het Nederlands Kamerorkest.

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Dat bleek al uit zijn zangstudie aan het Amsterdams Conservatorium die hij in 2003 met de hoogste onderscheiding afsloot. Dat bleek ook toen hem in 2011 de fel begeerde Nederlandse Muziekprijs werd toegekend. Hij is veelvuldig te zien in grote operaproducties van onder meer De Munt in Brussel, de Staatsoper Berlin en de Opéra de Paris. Met de Nationale Opera in Amsterdam schitterde hij in onder meer in Mozarts Don Giovanni en de indrukwekkende productie van Messiaens St. François d'Assise. In Nederland werkte hij onder meer samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Combattimento Consort en enkele jaren geleden met het Nederlands Kamerorkest in Bachs Matthäus Passion. Regelmatig geeft hij recitals in zalen als Wigmore Hall in London, Carnegie Hall in New York en Het Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 2016 is hij docent zang aan het Rotterdams Conservatorium.

    Op het operapodium leeft Henk Neven zich altijd helemaal in in zijn rol: ‘Ik blijf, ook als ik niet zingend op het podium sta, denken als het personage. Dat bepaalt hoe ik beweeg en wat ik doe. Uiteindelijk heeft de regisseur daar niet zo heel veel vat op, dat is een eigen proces.’

    Deel
  • Wilke te Brummelstroete

    Wilke te Brummelstroete, alt

    De mezzosopraan Wilke te Brummelstroete is een zeer veelzijdig artieste die in alle vocale disciplin

    De mezzosopraan Wilke te Brummelstroete is een zeer veelzijdig artieste die in alle vocale disciplines grote naam gemaakt heeft. In 2006 maakte zij haar operadebuut tijdens de Bayreuther Festspiele met een indrukwekkende vertolking van Siegrune in Wagners Die Walküre. Een rol die zij de afgelopen jaren ook zong bij De Nederlandse Opera in de indrukwekkende uivoering van de hele Ring. Daarnaast zong ze rollen in opera’s van onder anderen Monteverdi, Purcell en Handel bij diverse operahuizen over de hele wereld.
    Concertwerken zong zij met grote ensembles als het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en The English Baroque Soloists. Zij heeft een breed repertoire met werken van onder anderen Haydn, Beethoven,Verdi en Berio. Maar ook heeft zij een grote voorkeur voor Bach, getuige haar opnames van diverse cantates met John Eliot Gardiner en de Matthäus- Passion met Frans Brüggen.
    Ook heeft Wilke te Brummelstroete speciale aandacht voor het Nederlandse lied. Met pianist Frans van Ruth geeft zij regelmatig recitals met onder meer composities van Leo Smit, Piet Ketting en Joep Straesser, maar ook liederen op gedichten van Annie M.G. Schmidt.

    Deel
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Het Toonkunstkoor Amsterdam is een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers.

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw. Een traditie die met Mengelberg in 1899 in gang werd gezet, en waaraan het Nederlands Kamerorkest ook enkele jaren zijn medewerking verleende.

    Deel