Matthäus-Passion door Nederlands Kamerorkest onder leiding van Marc Albrecht

Nederlands Kamerorkest

Matthäus-Passion door Nederlands Kamerorkest onder leiding van Marc Albrecht

Programma

Bach – Matthäus-Passion

Matthäus-Passion

Bachs toonzetting van de laatste dagen van Christus, de Matthaus-Passion, is liefdevol, aangrijpend, spannend en zit vol opera-achtige dramatiek. Het prachtige openingskoor, het intense koraal O Haupt voll blut und wunden, de sopraanaria Blute nur, du liebes Herz, de basaria Mache dich, mein Herze, rein en Christus vertwijfelde uitroep ‘Eli, Eli, lama asabthani’ brengen zelfs de grootste ongelovige in vervoering. De reden dat zoveel Nederlanders elk jaar traditiegetrouw naar een Matthäus-uitvoering gaan.

Dirigent Marc Albrecht, evangelist Mark Padmore en alt Helena Rasker

Hoe traditioneel ook, voor Marc Albrecht is het zijn allereerste Matthäus-Passion. Met Mark Padmore als evangelist en de geweldige alt Helena Rasker, die onder meer het diep ontroerende ‘Erbarme dich’ zal vertolken, wordt het er één die je niet mag missen.

Het concert op 16 april is geen onderdeel van de keuzeserie.

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door:

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Mark Padmore

    Mark Padmore, tenor

    Er zijn maar weinig tenoren met een dergelijk breed repertoire als Mark Padmore. Hij schitterde in barokmuziek met gespecialiseerde dirigenten als Herreweghe, Gardiner en Jacobs. Beroemd is hij als evangelist in de passies van Bach.

    Er zijn maar weinig tenoren met een dergelijk breed repertoire als Mark Padmore. Hij schitterde in barokmuziek met gespecialiseerde dirigenten als Herreweghe, Gardiner en Jacobs. Beroemd is hij als evangelist in de passies van Bach. Met het de Berliner Philharmoniker onder Simon Rattle zong hij ze beide, zelfs in een geënsceneerde versie van Peter Sellars. Hij is een indrukwekkend liedvertolker en werkte daarin samen met onder anderen Kristian Bezuidenhout en Paul Lewis. Maar ook is hij bekend om zijn fenomenale Britten-interpretaties. Componisten als Mark-Anthony Turnage, Alec Roth en Sally Beamish schreven composities voor hem. Zijn talloze cd-opnamen vielen vaak in de prijzen, waaronder een Edison in 2011 voor zijn opname van Schumanns Dichterliebe.

    In de loop van zijn carrière zong Padmore met gerenommeerde orkesten als het London Philharmonic Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Bij de Berliner Philharmoniker was hij afgelopen seizoen artist in residence. Daarnaast was hij te horen in befaamde zalen waaronder het Theater an der Wien en de Londense Wigmore Hall.

    Hoewel hij actief is in de authentieke uitvoeringspraktijk is Mark Padmore daar wel genuanceerd over: ‘We moeten onderzoeken wat die muziek voor het publiek van vroeger inhield, maar ook hoe het op onze hedendaagse toehoorders overkomt. We vermoorden oude muziek als we het alleen met respect benaderen.’

    Deel
  • Nationaal Jongenskoor

    Nationaal Jongenskoor

    Het Nationaal Jongenskoor valt onder Vocaal Talent Nederland, de stichting die ook het Nationaal Kinderkoor, het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en het Nationaal Gemengd Jeugdkoor omvat. Artistiek leider van Vocaal Talent Nederland is Wilma ten Wolde.

    Het Nationaal Jongenskoor valt onder Vocaal Talent Nederland, de stichting die ook het Nationaal Kinderkoor, het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en het Nationaal Gemengd Jeugdkoor omvat. Artistiek leider van Vocaal Talent Nederland is Wilma ten Wolde.

    Het Nationaal Jongenskoor is in 2006 opgericht om een extra impuls te geven aan jongenskoorzang. Talentvolle jongens van 10 jaar tot de stemmutatie uit heel Nederland zingen in het koor. Een team van docenten verzorgt de opleiding van de jongens op diverse locaties in het land. Eens in de maand verzamelen de jongens zich voor een landelijke studiedag of studieweekend. Ensembleleider van het Nationaal Jongenskoor is de sopraan Irene Verburg.

    Het koor wordt regelmatig uitgenodigd om mee te werken aan concerten van orkesten waar een jongenskoor vereist is. In april 2014 werkte het koor mee aan de uitvoeringen van Bachs Matthaüs-Passion door het Koninklijk Concertgebouworkest en Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe.

    Deel
  • Irene Verburg

    Irene Verburg, koordirigent

    Irene Verburg studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze won de talentenbeurs van het Nederlands ministerie van OC&W, waarmee ze haar studie voortzette in New York. Ze ontving daarnaast het prestigieuze Bayreuth-stipendium van het Wagnergenootschap. Als sopraan treedt ze op in liedrecitals, oratoria en opera.

    Irene Verburg studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze won de talentenbeurs van het Nederlands ministerie van OC&W, waarmee ze haar studie voortzette in New York. Ze ontving daarnaast het prestigieuze Bayreuth-stipendium van het Wagnergenootschap. Als sopraan treedt ze op in liedrecitals, oratoria en opera. Irene Verburg is een veelgevraagde vocal coach bij koren. Haar aandacht gaat uit naar ademtechniek als belangrijkste ondersteuning en expressiemiddel in het zingen. Zij verleent als vaste vocal coach bij Vocaal Talent Nederland haar medewerking aan concertproducties onder leiding van Markus Stenz, Jaap van Zweden, Vladimir Jurowski en Sir Simon Rattle. Door haar binding met het Nationaal Kinderkoor, waar zij zelf ook als kind begon met zingen; heeft zij zich in het bijzonder gespecialiseerd in de ontwikkeling van jonge stemmen. Irene is dirigent van het Nationaal Jongenskoor. Daarnaast is ze als zangpedagoog verbonden aan de School voor Jong Talent aan het Koninklijk Conservatorium.

     
     
     
    Deel
  • Peter Harvey

    Peter Harvey, bariton

    De Engelse bariton Peter Harvey studeerde aanvankelijk Frans en Duits aan het Magdalen College in Oxford, voor hij aan een zangopleiding begon aan de Guildhall School of Music and Drama in London.

    De Engelse bariton Peter Harvey studeerde aanvankelijk Frans en Duits aan het Magdalen College in Oxford, voor hij aan een zangopleiding begon aan de Guildhall School of Music and Drama in London. Nog tijdens zijn studie won hij diverse prijzen waaronder de English Song Award en de Peter Pears Award.

    Al snel bleek zijn grote talent voor het late barokke repertoire. Hij schitterde in talloze uitvoeringen en cd-opnames met gespecialiseerde ensembles als Collegium Vocale Gent, The English Baroque Soloists en Le Concert Spirituel. In de muziek van Bach is hij een veel gevraagd solist. De Nederlandse Bachvereniging maakte met hem door de pers zeer gewaardeerde opnames van onder meer het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe. Over zijn vertolking van de Christuspartij in de Matthäus Passion met het Gabrieli Consort schreef The Guardian: ‘Harveys Christus combineert berustende sacraliteit met voelbare, soms hartverscheurende doodsangst en twijfel.’ Dezelfde partij zong hij in 2008 met groot succes bij het Boston Symphony Orchestra waar Bernard Haitink dit werk voor het eerst in zijn carrière dirigeerde.

    Maar ook buiten de barok heeft Peter Harvey furore gemaakt. Hij geeft wereldwijd liedrecitals in onder meer Engeland, Frankrijk en Canada, en maakte cd’s met werk van de hedendaagse componisten Tavener en Pousseur. Sinds 2008 heeft hij de leiding over het door hem zelf opgerichte Magdalena Consort.

    Deel
  • Nationaal Kinderkoor

    Nationaal Kinderkoor

    ‘De kwaliteit van het Nationaal Kinderkoor is buitengewoon’, kopte de buitenlandse pers over dit bijzondere koor. Want het Nationaal Kinderkoor is een koor voor kinderen van 10 tot 15 jaar met een bijna professionele uitstraling.

    ‘De kwaliteit van het Nationaal Kinderkoor is buitengewoon’, kopte de buitenlandse pers over dit bijzondere koor. Want het Nationaal Kinderkoor is een koor voor kinderen van 10 tot 15 jaar met een bijna professionele uitstraling. Eens per maand komen de leden bij elkaar voor een landelijke studiedag waar zij het repertoire van de komende concerten instuderen. En dat zijn er heel wat. In het 25-jarig bestaan van het koor zong het mee in meer dan 50 verschillende producties met onder meer het Radio Filharmonisch Orkest en de Berliner Philharmoniker. Ook in het buitenland, waaronder Frankrijk, Duitsland en Zweden was het koor diverse malen te horen. Nog het afgelopen seizoen zongen de kinderen mee in Bachs Matthäus-Passion met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Ton Koopman. Het Nationaal Kinderkoor, dat al sinds 1999 geleid wordt door Wilma ten Wolde, staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van de Nationale Koren, georganiseerd door Stichting Vocaal Talent Nederland, waar diverse kinder- en jeugdkoren onder vallen.

    Deel
  • Sebastian Noack

    Sebastian Noack, bas

    De bas Sebastian Noack studeerde aan de Hochschule für Künste in Berlijn. Hij kreeg internationale aandacht toen hij in 1996 de eerste prijs won tijdens het Bundeswettbewerb Gesang en het jaar daarop de tweede prijs tijdens de International Song Competition in de Londense Wigmore Hall.

    De bas Sebastian Noack studeerde aan de Hochschule für Künste in Berlijn. Hij kreeg internationale aandacht toen hij in 1996 de eerste prijs won tijdens het Bundeswettbewerb Gesang en het jaar daarop de tweede prijs tijdens de International Song Competition in de Londense Wigmore Hall. In de succesvolle carrière die daarop volgde zong hij onder meer met dirigenten als Markus Stenz, Michel Corboz en Roy Goodman. Ook met zijn recitals kreeg hij grote bekendheid en zong onder meer in de concertzalen van Berlijn, Stuttgart en Basel. Zijn cd-opname met Schumanns liederen op tekst van Heine oogstte veel bewondering. Daarnaast maakte hij naam in de opera in onder meer de Deutsche Oper Berlin, de Oper Halle en het Deutsches Nationaltheater in Weimar.

    Hoewel Sebastian Noack ervaring heeft in een breed repertoire dat reikt van Monteverdi tot wereldpremières van Jost en Poppe, neemt Bach daar een belangrijke plaats in. Wereldwijd ging hij met diens muziek op tournee met onder anderen Helmuth Rilling en Gustav Leonhardt. Met Philippe Herreweghe nam hij de Johannes-Passion en enkele cantates op. Nog afgelopen seizoen schitterde hij in de Naardense uitvoering van de Matthäus-Passion, waar Jos van Veldhoven voor de laatste maal als chef-dirigent koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging dirigeerde.

    Deel
  • Helena Rasker

    Helena Rasker, alt

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten.

    De alt Helena Rasker studeerde aan het conservatorium van Den Haag, waar zij in 1994 cum laude afstudeerde. Daarnaast volgde ze lessen tijdens de vermaarde Tanglewood Summer Academy in de Verenigde Staten. Ze heeft een imposante carrière opgebouwd en werkte samen met orkesten als Les Musiciens du Louvre, London Sinfonietta en in Nederland met onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest en Asko | Schönberg. Ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is ze de afgelopen jaren regelmatig te horen geweest, maar de zangeres heeft dan ook een fascinatie voor orkesten: ‘Zingen met een orkest voelt als surfen op een grote golf’, zei ze eens naar aanleiding van haar solistisch optreden in Mahlers Tweede symfonie.

    Naast het barokke en klassiek romantische repertoire richt Helena Rasker zich veel op moderne muziek. Op het podium van De Nationale Opera was ze regelmatig te vinden in wereldpremières van Claude Vivier, Michel van der Aa, Peter-Jan Wagemans en Rob Zuidam. Deze laatste schreef in 2013 speciaal voor haar donkere altstem zijn opera Troparion, dat door de pers met bewondering werd ontvangen. En nog vorig jaar toerde ze door het land met het theatrale stuk Kus de regen van Micha Hamel.

    Deel
  • Sibylla Rubens

    Sibylla Rubens, sopraan

    De Duitse sopraan Sibylla Rubens kan bogen op een succesvolle en rijk gevarieerde carrière. Ze werkte samen met grote orkesten als de Münchner Philharmoniker, het Budapest Festival Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest.

    De Duitse sopraan Sibylla Rubens kan bogen op een succesvolle en rijk gevarieerde carrière. Ze werkte samen met grote orkesten als de Münchner Philharmoniker, het Budapest Festival Orchestra en het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het Gewandhausorchester Leipzig ging zij in het voorjaar 2016 nog uitgebreid op tournee door Azië met Bachs Matthäus-Passion. Dat laatste bevestigt haar grote liefde voor Bachs muziek. Ze heeft diens cantates en passies in talloze concerten wereldwijd gezongen en met vele opnamen op cd vastgelegd. ‘Haar stem fonkelt als een diamant, ze neemt de moeilijke, rijk versierde aria’s met bevallige soepelheid en verleent die gratie en warmte,’ was het commentaar van de vakpers over één van haar Bachvertolkingen. Ze werkte mee aan de volledige uitgave van de Bachcantates, niet alleen met Ton Koopman, maar ook met Helmuth Rilling. En haar passie gaat verder. Jarenlang zat ze in het bestuur van de Bachgesellschaft in Leipzig en in 2016 was ze jurylid bij het Bach-Wettbewerb in die stad.

    Uiteraard zingt Sibylla Rubens niet alleen Bach en andere barokmuziek. Ze heeft ook groot succes met haar liederenrecitals waarbij ze begeleid wordt door pianisten als Daniel Heide, Markus Kreul en Anthony Spiri, maar ook door organist Christian Schmitt. Bijzonder in dat opzicht was haar dubbel-cd met de complete liederen van Humperdinck.

    Deel

Pagina's

Deel