Mendelssohn en Strijkersserenade Dvořák

Nederlands Kamerorkest

Mendelssohn en Strijkersserenade Dvořák

MEDIA

Programma

MENDELSSOHN - Aria ‘Infelice’
GRIEG - Holberg Suite
MARTINSSON - Garden of Devotion Nederlandse première
DVOŘÁK - Serenade voor strijkers

Lisa Larsson zingt Mendelssohn
‘Haar stem schittert, is kristalhelder en gracieus’, zo juichte de pers over de Zweedse sopraan Lisa Larsson. Mendelssohn zingt zij en wel zijn dramatische scène met vioolsolo Infelice. Ooit geschreven voor een sopraan en een violist die een buitenechtelijke verhouding hadden. In dit concert vertolken Gordan Nikolić en Lisa Larsson deze hartstochtelijke aria. Speciaal voor Lisa schreef haar landgenoot Martinsson de intieme liederencyclus Garden of Devotion.

Muziek voor strijkers van Grieg en Dvořák
Waar bij Grieg de 18e eeuw van de Noorse schrijver Holberg in zijn beroemde suite voor strijkers laat herleven, blijft Dvořák in zijn Strijkersserenade een op-en-top romanticus. Het is misschien wel de meest intieme maar ook blijmoedige muziek ooit geschreven. De componist was dan ook erg gelukkig. Kersvers getrouwd, net vader geworden en de eerste stappen naar muzikale roem stevig gezet. Die onbekommerde gelukzaligheid werkt nog steeds aanstekelijk op het publiek van vandaag en maakt het tot één van de meest geliefde stukken van Dvořák. Twee zonnige composities in dit hartverwarmende concert met het Nederlands Kamerorkest en hun leider Gordan Nikolić.

  • Over de musici
  • Lisa Larsson

    Lisa Larsson, sopraan

    ‘Een stem van zilver’, ‘etherisch en glashelder, een stem als een engel,’ zo prees de pers de lichtheid en souplesse van haar stem.

    Ooit speelde zij dwarsfluit, maar toch ging de Zweedse sopraan Lisa Larsson met haar stem de professionele muziek in. ‘Een stem van zilver’, ‘etherisch en glashelder, een stem als een engel,’ zo prees de pers de lichtheid en souplesse van haar stem. Haar eerste aanstelling was aan de opera van Zürich, maar al gauw hadden ook andere operahuizen belangstelling en stond ze op het toneel van onder meer Covent Garden in Londen, La Fenice in Venetië en de Koninklijke Opera van Stockholm. Ze werkte samen met orkesten als de Berliner Philharmoniker, het Tonhalle Orchester Zürich en al weer heel wat seizoenen het Nederlands Philharmonisch Orkest. Op het gebied van oude muziek zong ze Bach-cantates onder Ton Koopman en John Eliot Gardiner in concerten en op talloze cd’s. Sinds enige tijd is ze ook jurylid van het Internationaler Bach Wettbewerb Leipzig. Met Het Gelders Orkest maakte ze diverse opnames van werken van Berlioz en Mahler.

    Als vertolkster van het moderne repertoire heeft Lisa Larsson een warme band met Rolf Martinsson, enkele jaren geleden composer-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Zij zong van hem diverse wereldpremières en een aantal werken zijn ook aan haar opgedragen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Mendelssohn door Lisa Larsson en Strijkersserenade Dvořák
za 26 nov 2016
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam