Monumenten

Nederlands Philharmonisch Orkest

Monumenten

MEDIA

Programma

Beethoven en Korngold       

Beethoven
– Pianoconcert nr. 5  Emperor
Korngold – Symfonie

BEETHOVEN EN KORNGOLD Een keizerlijke opening van dit concert, niet in de laatste plaats door solist Lars Vogt die met dit werk zijn tweede seizoen als artist-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest begint. Beethoven zelf kon zijn laatste pianoconcert vanwege zijn doofheid niet meer spelen, maar dat belette hem niet om het stuk grandeur mee te geven door grote virtuositeit en symfonische kracht. Het tweede deel van het concert is voorbehouden aan een werk dat chefdirigent Marc Albrecht na aan het hart ligt: de Symfonie van Erich Korngold, waarvan hij twee jaar geleden een spraakmakende opname verzorgde. Korngold schreef zijn enige symfonie op latere leeftijd, na een succesvolle carriere als klassiek componist in Oostenrijk en schrijver van filmmuziek in Hollywood. Een verrassend en monumentaal werk dat als grote symfonie aan het orkestrepertoire mag worden toegevoegd.

EXTRA: Maandag 19.35 uur uitvoering van het NedPhO GO! project Componeren met Jongeren, Spiegelzaal


Op maandag 8 oktober wordt het concert opgenomen door Omroep MAX en live uitgezonden op Radio 4.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Lars Vogt

    Lars Vogt, piano

    Enkele jaren geleden was de Duitse pianist Lars Vogt artist-in-residence bij het Nederlands Philharm

    Enkele jaren geleden was de Duitse pianist Lars Vogt artist-in-residence bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Als jongen droomde hij van een dubbele carrière als voetballer en concertpianist: 'Overdag zou ik spelen voor Borussia Mönchengladbach en Bayern München verslaan, en ’s avonds zou ik concerten geven.' Uiteindelijk werd het toch alleen de piano. Met het behalen van de tweede prijs bij de Leeds International Piano Competition in 1990 kwam zijn carrière goed op stoom. Hij speelde met alle grote orkesten, zoals de New York Philharmonic, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest. De succesvolle carrière van Lars Vogt kent nog veel andere dimensies. Jaarlijks organiseert hij het kamermuziekfestival Spannungen in een oude waterkrachtcentrale in het plaatsje Heimbach. Daarnaast brengt hij met het project Rhapsody in School schoolkinderen de liefde voor muziek bij. Sinds enige tijd is Lars Vogt ook als dirigent succesvol. Met ingang van dit seizoen is hij chef-dirigent van de Royal Northern Sinfonia.

    Deel