Mozart: De kleine Haffner en de grote Linzer

Nederlands Kamerorkest

Mozart: De kleine Haffner en de grote Linzer

MEDIA

Programma

MOZART - Symfonie nr. 35 ‘Haffner’
C.P.E. BACH - Celloconcert nr. 3 in A
MOZART - Symfonie nr. 36 ‘Linzer’

Facebook Event:

De kleine Haffner
Twee zeer uiteenlopende symfonieën van Mozart vormen de kern van dit zonnige programma met het Nederlands Kamerorkest en hun leider Gordan Nikolić. Een symfonie met het karakter van een serenade. Zo kan het best de sfeer worden omschreven die de zogeheten Haffnersymfonie uitstraalt: krachtig, feestelijk, elegant, en vooral virtuoos. De vier opvallend korte delen vormden aanvankelijk onderdeel van een serenade voor een feest bij de familie Haffner.

De grote Linzer
Linz voor de Linzer symfonie verwijst naar de stad waar dat werk ontstond. Een echte grote symfonie, geschreven voor een andere familie die Mozart welgezind was: de familie Thun. Tussen beide Mozartsymfonieën een graag gespeeld en gehoord celloconcert van Bachs beroemde zoon Carl Philipp Emanuel. Het jonge Nederlandse cellotalent Sietse-Jan Weijenberg debuteert er mee als solist bij het Nederlands Kamerorkest.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Sietse-Jan Weijenberg

    Sietse-Jan Weijenberg, cello

    Nederlands Kamerorkest

    Cellist Sietse-Jan Weijenberg studeerde aan de conservatoria van Groningen en Parijs en volgde masterclasses bij onder anderen János Starker en Natalia Gutman. Hij won prijzen op diverse concoursen. In 2009 bereikte hij als eerste Nederlander de finale van het Rostropovich Concours. 

    aanvoerder

    Cellist Sietse-Jan Weijenberg studeerde aan de conservatoria van Groningen en Parijs en volgde masterclasses bij onder anderen János Starker en Natalia Gutman. Hij won prijzen op diverse concoursen. In 2009 bereikte hij als eerste Nederlander de finale van het Rostropovich Concours. Sinds 2010 is hij actief geweest als cello-aanvoerder bij diverse orkesten zoals het Residentie Orkest, het Noord Nederlands Orkest en het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2013 kreeg hij een vaste positie bij het Nederlands Kamerorkest.

    Sietse-Jan Weijenberg trad regelmatig als solist op bij onder meer Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Studenten Orkest en het Orchestre de Paris. Vorig seizoen speelde hij met groot succes bij zijn eigen Nederlands Kamerorkest het Celloconcert nr. 3 van C.Ph.E. Bach. Daarnaast speelt hij met diverse kamermuziekensembles. Met zijn trio Demian won hij in 2009 de eerste prijs bij het internationale Maria Canals Pianotrio Concours. Ook concerteerde hij op gerenommeerde festivals als het Kuhmo Kamermuziekfestival en het Storioni Festival. Bij het Canadese label Ultra Analogue heeft hij diverse opnames gemaakt met onder andere werk van Bach en Beethoven.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Mozart: De kleine Haffner en de grote Linzer
za 28, ma 30 jan 2017
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam