Mozart en Grieg

Nederlands Kamerorkest

Mozart en Grieg

MEDIA

Programma

Grieg, Field en Mozart       

Grieg
– Suite Uit Holbergs tijd
Field – Pianoconcert nr. 1
Grieg – Elegische melodieën op. 34, deel 1
Mozart – Symfonie nr. 38 Praagse

GRIEG, FIELD EN MOZART Alle drie waren ze uitstekende pianisten: Wolfgang Amadeus Mozart, John Field en Edvard Grieg. Zij componeerden ook, maar alleen de werken van Mozart en Grieg spreken nog steeds tot de verbeelding. Toch was John Field, afkomstig uit Ierland, in de eerste helft van de negentiende eeuw een fenomeen. Hij ontwikkelde in zeven pianoconcerten en talloze solowerken de lyrisch-romantische stijl die dankzij Chopin tot een hoogtepunt uitgroeide. Zo introduceerde Field het begrip ‘nocturne’ (nacht); dromerig-expressieve pianomuziek. Zijn Eerste pianoconcert, in 1799 geschreven op zestienjarige leeftijd, is vooral virtuoos en een uitloper van de klassieke stijl. Daar past Mozart mooi bij met zijn meesterlijke Praagse symfonie. Bij Grieg komt zowel lyriek als romantiek tot uitdrukking in de zeer bekende suite voor strijkorkest genaamd Uit Holbergs tijd en in de minder bekende Elegische Melodieën.

EXTRA: zaterdag 19:40 uur Muziekcafé, Spiegelzaal

  • Over de musici
  • Paolo Giacometti

    Paolo Giacometti, piano

    Paolo Giacometti volgde zijn pianostudies bij de grote pianopedagoog Jan Wijn, bij wie hij met de ho

    Paolo Giacometti volgde zijn pianostudies bij de grote pianopedagoog Jan Wijn, bij wie hij met de hoogste onderscheiding afstudeerde. In Nederland werkte hij samen met grote dirigenten als Frans Brüggen, Kenneth Montgomery en Jaap van Zweden. Hij geeft regelmatig solorecitals in grote zalen als het Concertgebouw, de Wigmore Hall in Londen en het Théâtre du Châtelet in Parijs. Ook speelt hij samen met bekende musici als Bart Schneemann, Janine Jansen en Pieter Wispelwey. Met deze laatste nam hij twee cd’s op die unaniem zeer lovend werden ontvangen. Tevens is hij hoofdvakdocent aan de Musikhochschule Robert Schumann in Düsseldorf.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel