Muzikale tegenstrijdigheden

Nederlands Philharmonisch Orkest

Muzikale tegenstrijdigheden

MEDIA

Programma

Roukens - From Funeral to Funfair (and back...) 
Nielsen - Vioolconcert 
Tsjaikovski - Symfonie nr. 5

‘Elk mens is een vat vol tegenstrijdigheden’, luidt een bekende uitspraak. De twee grote werken in dit concert getuigen daarvan met grote muzikale tegenstellingen in elk werk. Carl Nielsen is vertegenwoordigd met zijn Vioolconcert, uitgevoerd door de jonge Tsjechische meesterviolist Josef Špaček. Wat in het eerste deel klinkt als een hoogst romantisch 19e-eeuws soloconcert, ontpopt zich in het tweede deel als een echte compositie van het begin van de 20e eeuw, met de daarbij behorende pit. De beroemde uitspraak van Goethe: ‘himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt’, had het motto kunnen zijn van Tsjaikovski’s Symfonie nr. 5, maar dan omgekeerd. Alle delen zijn gebaseerd op hetzelfde thema, maar wat in het eerste deel diep trieste treurmuziek is, transformeert in de volgende delen gaandeweg tot een veel vrolijker melodie. In de finale eindigt deze symfonie als een jubelende triomfmars. Ook From Funeral to Funfair (and back...), een werk van composer-in-residence Joey Roukens, heeft dit contrast.

  • Over de musici
  • Josef Špaček

    Josef Špaček, viool

    In zijn nog relatief korte loopbaan heeft Josef Špaček al samengewerkt met onder andere het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. 

    Nog voordat de Tsjechische violist Josef Špaček (1986) in 2011 afstudeerde aan de Juilliard School in New York, was hij al benoemd tot concertmeester van het Tsjechisch Philharmonisch Orkest. Hij was meervoudig prijswinnaar tijdens de Carl Nielsen International Violin Competition van 2008. In 2012 stond hij in de finale van de uiterst prestigieuze Koning Elizabethwedstrijd. In zijn nog korte loopbaan heeft Josef Špaček al met veel orkesten samengewerkt, waaronder het Philharmonia Orchestra in Londen, het Nationaal Orkest van België en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Twee jaar geleden maakte hij zijn debuut bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Josef Špaček heeft diverse cd’s op zijn naam staan, waaronder een zeer bijzondere met werk van de 19-eeuwse Tsjechische vioolvirtuoos Heinrich Wilhelm Ernst. Maar ook maakte hij een opname met zijn ‘eigen’ orkest en drie Tsjechische vioolconcerten van Dvořák, Suk, en Janáček. Een bijzondere ervaring: ‘Werken met de musici die je al zo lang kent en te weten dat ze er op dat moment voor jou zijn is geweldig.’ Josef Špaček bespeelt een bijzondere viool van de Franse bouwer Jean-Baptiste Vuillaume uit 1855, een kopie van een instrument van Guarneri.

    Deel
  •  Thomas Søndergård

    Thomas Søndergård, dirigent

    De Deen Thomas Søndergård studeerde aanvankelijk slagwerk en was als zodanig enkele jaren verbonde

    De Deen Thomas Søndergård studeerde aanvankelijk slagwerk en was als zodanig enkele jaren verbonden aan het Koninklijk Deens Orkest. Maar met de jaren groeide zijn interesse voor het dirigeren en inmiddels heeft hij zich helemaal op deze discipline toegelegd. Hij dirigeerde orkesten als het Houston Symphony Orchestra, het Orchestre National du Capitole de Toulouse en het Rotterdams Philharmonisch Orkest en gaf verscheidene malen acte de présence bij de Proms in Londen. Ook leidde hij operaproducties in Stockholm en Oslo. Veel bewondering kreeg hij voor de wereldpremière van Kafka’s Trial van zijn landgenoot Poul Ruders met de Koninklijke Deense Opera. Momenteel is hij chef-dirigent van het BBC National Orchestra of Wales en vaste gastdirigent van het Royal Scottish National Orchestra. Nog steeds maakt hij als dirigent dankbaar gebruik van zijn ervaring als orkestmusicus met veel verschillende dirigenten op de bok: ‘Het spelen in een orkest heeft me geleerd hoe je je als dirigent juist niet moet gedragen.’

    Deel

Rondom het concert

NedPhO Anders: Muzikale tegenstrijdigheden
za 4 juni 2016
NedPhO Anders
Het Concertgebouw, Amsterdam