Nacht van de Nacht

Nederlands Kamerorkest

Nacht van de Nacht

MEDIA

Programma

Stravinsky - Concert in Es ‘Dumbarton Oaks’ 
R. Strauss - Suite ‘Der Bürger als Edelmann
Schönberg - Pierrot Lunaire

Het Nederlands Kamerorkest speelt tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober in een donker Concertgebouw in Amsterdam. Ontwerper Daan Roosegaarde, ambassadeur van de Nacht van de Nacht, opent deze bijzondere avond met een optreden over licht, donker en zijn visie op de landschappen van de toekomst en doet hij symbolisch het licht uit in Het Concertgebouw. 

Vernieuwers
Het Nederlands Kamerorkest onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht speelt deze avond werken van Arnold Schönberg, Richard Strauss en Igor Stravinsky, drie componisten uit de twintigste eeuw die hun tijd ver vooruit waren en als grote vernieuwers worden gezien in de klassieke muziek. Hun werk betekende een breuk met het verleden.

Daan Roosegaarde
Ontwerper Daan Roosegaarde is ambassadeur van de Nacht van de Nacht en kijkt - net als de componisten destijds - op een creatieve manier naar de toekomst: ’De manier waarop wij nu nog met licht omgaan is vrij bruut en lomp. Dat kan veel mooier en poëtischer. Dat spaart energie, voorkomt lichthinder en is beter voor de aarde’.

Nacht van Nacht
De Nacht van de Nacht is een jaarlijks evenement georganiseerd door de Natuur- en Milieufederaties. Dit jaar wordt de Nacht van de Nacht voor de elfde keer georganiseerd. Tijdens de Nacht op 24 oktober doven honderden bedrijven en gemeenten hun verlichting om aandacht te vragen voor lichtvervuiling. Ook worden er in heel Nederland honderden evenementen in het donker georganiseerd, zoals wandelingen, fotoworkshops en diners in het donker.

Pierrot Lunaire
Pierrot Lunaire van Schönberg uit 1912 sluit perfect aan bij de Nacht van de Nacht. De Weense componist schreef de suite op gedichten over de maanzieke Pierrot. Volgens Pierrot is de dag, met het zonlicht, van iedereen en kan hij ’s nachts zijn fantasie - over liefde en lust - de vrije loop laten gaan. Een melancholiek en ontroerend werk. 

 

 

 

 

Dit concert is onderdeel van het cultuurprogramma bij de tentoonstelling Munch : Van Gogh in het Van Gogh Museum.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Claudia Barainsky

    Claudia Barainsky, sprechgesang

    Sopraan Claudia Barainsky (1965) studeerde zang aan de Universität der Künste in haar geboortestad

    Sopraan Claudia Barainsky (1965) studeerde zang aan de Universität der Künste in haar geboortestad Berlijn bij Ingrid Figur, Dietrich Fischer-Dieskau en Aribert Reimann. Ze zong uiteenlopende rollen bij grote operahuizen als de Semperoper in Dresden, de Staatsoper in Wenen en De Nationale Opera. Bekend is zij om haar moderne repertoire. Haar grote debuut maakte ze in 1994 met de titelrol in Melusine van Reimann. Van dezelfde componist zong ze in 2011 de hoofdrol in Medea, een uitzonderlijke prestatie waarvoor ze de Duitse theaterprijs ‘Der Faust’ kreeg uitgereikt. Haar cd met liederen van Kurtág won in 2007 de Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Ook op het concertpodium staat ze bekend om haar vooruitstrevende programmakeuze, maar Claudia Barainsky zingt ook repertoire uit andere stijlperiodes, en niet zonder reden: 'Afwisseling in repertoire is goed voor de "stemhygiëne". Zeker als je je een tijdlang op een bepaalde richting toelegt, werkt het zingen van een heel andere stijl reinigend voor je gehoor en je muzikale gevoel.'

    Deel
  • Frans Willem de Haas

    Frans Willem de Haas, regie

    Regisseur Frans Willem de Haas studeerde theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en muzi

    Regisseur Frans Willem de Haas studeerde theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en muziektheater aan de Ludwig Maximilians-Universität van München. Lange tijd was hij als regieassistent verbonden aan de Vlaamse Opera. Als zodanig bouwde hij een goede relatie op met verscheidene grote operaregisseurs als Ivo van Hove, Robert Carsen en Pierre Audi, waarmee hij in diverse internationale operatheaters intensief samenwerkte. Naast het assisteren bij verschillende producties had hij ook de verantwoordelijkheid voor het hernemen van producties van bovengenoemde regisseurs. In deze hoedanigheid werkte hij onder meer in Tokyo, Berlijn, Parijs, Barcelona en Wenen. Sinds 2009 werkt Frans Willem de Haas als zelfstandig regisseur voor diverse operagezelschappen. Voor de Deutsche Oper am Rhein maakte hij met groot succes een adaptatie van Robert Carsens interpretatie van Richard III van componist Silvio Battistelli. Ook verzorgde hij de scenische omlijsting voor het Nederlands Kamerkoor bij een voorstelling van Matthias Kadar en regisseerde hij Puccini’s Tosca voor de Vlaamse Opera in Antwerpen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Pierrot Lunaire
di 27 okt 2015
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam