Nacht van de Nacht

Nederlands Kamerorkest

Nacht van de Nacht

MEDIA

Programma

Stravinsky - Concert in Es ‘Dumbarton Oaks’ 
R. Strauss - Suite ‘Der Bürger als Edelmann
Schönberg - Pierrot Lunaire

Het Nederlands Kamerorkest speelt tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober in een donker Concertgebouw in Amsterdam. Ontwerper Daan Roosegaarde, ambassadeur van de Nacht van de Nacht, opent deze bijzondere avond met een optreden over licht, donker en zijn visie op de landschappen van de toekomst en doet hij symbolisch het licht uit in Het Concertgebouw. 

Vernieuwers
Het Nederlands Kamerorkest onder leiding van chef-dirigent Marc Albrecht speelt deze avond werken van Arnold Schönberg, Richard Strauss en Igor Stravinsky, drie componisten uit de twintigste eeuw die hun tijd ver vooruit waren en als grote vernieuwers worden gezien in de klassieke muziek. Hun werk betekende een breuk met het verleden.

Daan Roosegaarde
Ontwerper Daan Roosegaarde is ambassadeur van de Nacht van de Nacht en kijkt - net als de componisten destijds - op een creatieve manier naar de toekomst: ’De manier waarop wij nu nog met licht omgaan is vrij bruut en lomp. Dat kan veel mooier en poëtischer. Dat spaart energie, voorkomt lichthinder en is beter voor de aarde’.

Nacht van Nacht
De Nacht van de Nacht is een jaarlijks evenement georganiseerd door de Natuur- en Milieufederaties. Dit jaar wordt de Nacht van de Nacht voor de elfde keer georganiseerd. Tijdens de Nacht op 24 oktober doven honderden bedrijven en gemeenten hun verlichting om aandacht te vragen voor lichtvervuiling. Ook worden er in heel Nederland honderden evenementen in het donker georganiseerd, zoals wandelingen, fotoworkshops en diners in het donker.

Pierrot Lunaire
Pierrot Lunaire van Schönberg uit 1912 sluit perfect aan bij de Nacht van de Nacht. De Weense componist schreef de suite op gedichten over de maanzieke Pierrot. Volgens Pierrot is de dag, met het zonlicht, van iedereen en kan hij ’s nachts zijn fantasie - over liefde en lust - de vrije loop laten gaan. Een melancholiek en ontroerend werk. 

 

 

 

 

Dit concert is onderdeel van het cultuurprogramma bij de tentoonstelling Munch : Van Gogh in het Van Gogh Museum.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Claudia Barainsky

    Claudia Barainsky, sprechgesang

    Sopraan Claudia Barainsky (1965) studeerde zang aan de Universität der Künste in haar geboortestad

    Sopraan Claudia Barainsky (1965) studeerde zang aan de Universität der Künste in haar geboortestad Berlijn bij Ingrid Figur, Dietrich Fischer-Dieskau en Aribert Reimann. Ze zong uiteenlopende rollen bij grote operahuizen als de Semperoper in Dresden, de Staatsoper in Wenen en De Nationale Opera. Bekend is zij om haar moderne repertoire. Haar grote debuut maakte ze in 1994 met de titelrol in Melusine van Reimann. Van dezelfde componist zong ze in 2011 de hoofdrol in Medea, een uitzonderlijke prestatie waarvoor ze de Duitse theaterprijs ‘Der Faust’ kreeg uitgereikt. Haar cd met liederen van Kurtág won in 2007 de Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Ook op het concertpodium staat ze bekend om haar vooruitstrevende programmakeuze, maar Claudia Barainsky zingt ook repertoire uit andere stijlperiodes, en niet zonder reden: 'Afwisseling in repertoire is goed voor de "stemhygiëne". Zeker als je je een tijdlang op een bepaalde richting toelegt, werkt het zingen van een heel andere stijl reinigend voor je gehoor en je muzikale gevoel.'

    Deel
  • Frans Willem de Haas

    Frans Willem de Haas, regie

    Regisseur Frans Willem de Haas studeerde theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en muzi

    Regisseur Frans Willem de Haas studeerde theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en muziektheater aan de Ludwig Maximilians-Universität van München. Lange tijd was hij als regieassistent verbonden aan de Vlaamse Opera. Als zodanig bouwde hij een goede relatie op met verscheidene grote operaregisseurs als Ivo van Hove, Robert Carsen en Pierre Audi, waarmee hij in diverse internationale operatheaters intensief samenwerkte. Naast het assisteren bij verschillende producties had hij ook de verantwoordelijkheid voor het hernemen van producties van bovengenoemde regisseurs. In deze hoedanigheid werkte hij onder meer in Tokyo, Berlijn, Parijs, Barcelona en Wenen. Sinds 2009 werkt Frans Willem de Haas als zelfstandig regisseur voor diverse operagezelschappen. Voor de Deutsche Oper am Rhein maakte hij met groot succes een adaptatie van Robert Carsens interpretatie van Richard III van componist Silvio Battistelli. Ook verzorgde hij de scenische omlijsting voor het Nederlands Kamerkoor bij een voorstelling van Matthias Kadar en regisseerde hij Puccini’s Tosca voor de Vlaamse Opera in Antwerpen.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Pierrot Lunaire
di 27 okt 2015
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam