Opera in Caprera

Nederlands Kamerorkest

Opera in Caprera

Programma

Mozart - Delen uit ‘La clemenza di Tito’, ‘Die Zauberflöte’ en ‘Don Giovanni’ 
Donizetti - Delen uit ‘L’elisir d’amore’ en 'Don Pasquale' 
Rossini - Delen uit ‘Il barbiere di Siviglia’
Tsjaikovski - Pezzo capriccioso en Nocturne voor cello en orkest
Gounod - Delen uit ‘Faust’

Het Nederlands Kamerorkest is samen met het Nederlands Philharmonisch Orkest hét operaorkest van Nederland. Met Opera in Caprera brengt het orkest de mooiste aria’s uit de beroemdste opera’s naar Openluchttheater Caprera in Bloemendaal. Op het programma staan onder andere fragmenten uit Die Zauberflöte en Don Giovanni van Mozart en Il barbiere di Siviglia van Rossini. Ze worden gezongen door sopraan Lilian Farahani, tenor Mark Milhofer, bariton Martijn Cornet en het Toonkunstkoor Amsterdam. Het Nederlands Kamerorkest speelt Opera in Caprera in een maximale bezetting van 40 musici met strijkers, blazers en slagwerk.

Cellotalent

Naast muziek uit beroemde opera’s maakt cellotalent Alexander Warenberg zijn debuut met het Nederlands Kamerorkest. De 18-jarige cellist won in 2016 de eerste prijs op het Nationaal Cello Concours. Onderdeel van zijn prijs is dit optreden met het Nederlands Kamerorkest in Caprera. ‘Alexander speelt zeer muzikaal en gepassioneerd en zit vol energie. In zijn spel heeft hij alles onder controle. Prachtig!’, schreef de jury destijds over dit talent. In Caprera speelt Alexander Warenberg Pezzo capriccioso en Nocturne voor cello en orkest van Tsjaikovski.

  • Over de musici
  • Lilian Farahani

    Lilian Farahani, sopraan

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) studeerde aan de conservatoria van Den Haag (bachelor cum laude met onderscheiding ‘for the great talent as a singer and as a stage performer’) en Amsterdam - master cum laude aan de Dutch National Opera Academy in 2015.

    De Nederlands-Iraanse sopraan Lilian Farahani (1990) studeerde aan de conservatoria van Den Haag (bachelor cum laude met onderscheiding ‘for the great talent as a singer and as a stage performer’) en Amsterdam - master cum laude aan de Dutch National Opera Academy in 2015. Ze ontving haar eerste zanglessen van Marjan Kuiper en studeerde aan het conservatorium bij Sasja Hunnego; momenteel wordt ze gecoacht door Ira Siff en Hans Pieter Herman. Masterclasses volgde ze bij Margreet Honig, Miranda van Kralingen, Dany Zonewa, Lynne Dawson, Dennis O’Neill en Raúl Giménez.

    In het seizoen 2017-2018 maakt ze deel uit van het solistenensemble van het Konzert Theater Bern, waar ze te horen is als Pamina in Die Zauberflöte Kitty in Anna Karenina van Jenő Hubay en Mrs. Gobineau in The Medium van Menotti. Afgelopen seizoen was ze ondermeer te horen als Carolina in Il matrimonio segreto bij l’Opéra National de Lorraine, Nancy, een rol die ze al eerder zong in een co-productie van De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid.

    Lilian vertolkte rollen als Despina in Mozarts Così fan tutte, Zerlina in Don Giovanni, Susanna en Barbarina in Le nozze di Figaro, Papagena in Die Zauberflöte, Luise in Die stumme Serenade van Korngold, en Morgana in Händels Alcina. Ze trad op in producties van Opera Zuid, Holland Opera, de Nederlandse Reisopera en De Nationale Opera. Naast opera, operette en het klassieke liedrepertoire heeft Lilian veel affiniteit met hedendaagse composities. Ze vertolkte de rol van Anne Frank in de wereldpremière van de opera Anne en Zef van Monique Krüs, in regie van Corina van Eijk en met musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook zong ze de Nederlandse premières van de opera Death Knocks (Christian Jost) in de rol van de Dood en de cyclus Eve-song (Jake Heggie) samen met liedbegeleider Maurice Lammerts van Bueren. Bij het Nationale Toneel trad ze op in Een helse komedie van Michael Sturminger in de regie van Theu Boermans.

    Deel
  • Alexander Warenberg

    Alexander Warenberg, cello

    Deel
  • Mark Milhofer

    Mark Milhofer, tenor

    Deel
  • Martijn Cornet

    Martijn Cornet, bariton

    Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen.

    Bariton Martin Cornet studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam onder de hoede van de befaamde pedagoge Margreet Honig. Een belangrijke ervaring was zijn tijd bij de Opera Studio Nederland. Daarna werkte hij enige tijd bij het Theater an der Wien. Geen makkelijke tijd, ver van huis, maar wel een zeer waardevolle: ‘Muziek leeft in Wenen. Toen ik een keer in mijn appartement aan het oefenen was, werd er op de deur geklopt. Dat is het eind, dacht ik. Maar de mevrouw zei: laat in het vervolg even weten als je gaat oefenen, dan zet ik het raam open.’

    Inmiddels heeft Martijn Cornet een glansrijke carrière opgebouwd. Hij zong bij diverse operagezelschappen als de Early Opera Company in Londen en de Opéra national de Lorraine. Diverse malen zong hij bij De Nationale Opera in Amsterdam in klassieke opera’s maar ook in wereldpremières van Peter-Jan Wagemans en Louis Andriessen. Sinds 2013 behoort hij tot de vaste kern van het Aalto Musiktheater in Essen. Daarnaast is de agenda van de bariton gevuld met concerten. In ons land trad hij op met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest en de Radio Kamer Filharmonie. Ook bij het Nederlands Kamerorkest was hij in najaar van 2011 al eens te gast.

    Deel
  • Toonkunstkoor Amsterdam

    Toonkunstkoor Amsterdam, koor

    Het Toonkunstkoor Amsterdam is een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers.

    Toen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst werd opgericht, was Amsterdam één van de eerste afdelingen die een eigen koor oprichtte. In al die jaren is het Toonkunstkoor Amsterdam uitgegroeid tot een waar muzikaal instituut dat de koortraditie in de hoofdstad hooghoudt. Het koor bestaat uit uitstekend geschoolde amateurzangers. Door die hoge kwaliteit verleent het met grote regelmaat medewerking aan producties van de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarbij schuwen de zangers het niet om ook lastig repertoire uit de 20e eeuw uit te voeren dat maar zelden bij amateurkoren te vinden is. Niet voor niets dus dat zij in hun lange geschiedenis optraden onder legendarische dirigenten als Otto Klemperer, Bruno Walter, Eduard van Beinum en Bernard Haitink.

    Een belangrijke pijler in het repertoire van Toonkunstkoor Amsterdam, dat sinds 2003 onder leiding staat van Boudewijn Jansen, is de jaarlijkse uitvoering van de Matthäus Passion in het Koninklijk Concertgebouw. Een traditie die met Mengelberg in 1899 in gang werd gezet, en waaraan het Nederlands Kamerorkest ook enkele jaren zijn medewerking verleende.

    Deel
Deel