Nederlands Kamerorkest met Stravinsky en Bach

Nederlands Kamerorkest

Nederlands Kamerorkest met Stravinsky en Bach

Programma

Bach – Brandenburgs concert nr. 6
Stravinsky – Pulcinella
Bach – Hochzeitskantate ‘Weichet nur, betrübte Schatten’

Facebook Event:
Stravinsky’s Pulcinella met Baerts, Daszak en Neven

Gordan Nikolić leidt het Nederlands Kamerorkest in een vrolijk concert rondom bruiloftsmuziek. Dat begint al overtuigend met de sprankelende muziek die Stravinsky maakte voor het ballet Pulcinella. Het is het komische verhaal rond de held Pulcinella, één van de personages uit de Italiaanse commedia dell’arte, waarin voor dit concert drie grote zangsolisten aantreden: Katrien Baerts, John Daszak en Henk Neven. De komische verwikkelingen eindigen in een driedubbele bruiloft. Voor Pulcinella nam Stravinsky originele muziek uit de 18e eeuw die hij op zijn onnavolgbare wijze kleurrijk arrangeerde en naar zijn hand zette.

Bachs bruilofstcantate 

Hoe zijn de drie bruiloften beter te bezegelen dan met Bachs vrolijke bruiloftscantate Weichet nur, betrübte Schatten? Bach schreef deze cantate niet voor zomaar een huwelijk, maar voor zijn eigen huwelijksfeest met Anna Magdalena in 1721. En het is heel goed mogelijk dat de bruid, die een mooie stem had, de sopraansolo zelf gezongen heeft. Bachs muziek opent ook het concert met het prachtige sonore Brandenburgs concert nr. 6.

Tijdens dit concert wordt er gespeeld met barokstokken die beschikbaar zijn gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

  • Over de musici
  • Katrien Baerts

    Katrien Baerts, sopraan

    Sinds de Belgische sopraan Katrien Baerts in 2011 door wist te dringen tot de halve finale van de befaamde Koningin Elisabethwedstrijd, is haar carrière pijlsnel gegaan. Momenteel is ze een veelgevraagd zangeres die samenwerkte met onder meer de het BBC Philharmonic Orchestra, het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Kamerorkest.

    Sinds de Belgische sopraan Katrien Baerts in 2011 door wist te dringen tot de halve finale van de befaamde Koningin Elisabethwedstrijd, is haar carrière pijlsnel gegaan. Momenteel is ze een veelgevraagd zangeres die samenwerkte met onder meer de het BBC Philharmonic Orchestra, het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Kamerorkest. Haar cd met liederen van Berg en Zemlinsky oogstte alom bewondering. Daarnaast heeft ze diverse operarollen gezongen waaronder in Bergs Lulu bij De Nationale Opera.

    Kartrien Baerts valt vooral op door haar gedurfde en vernieuwende repertoirekeuze, dat ze uitvoerde met onder meer Asko|Schönberg, Klangforum Wien en Nieuw Amsterdams Peil. Ze zong de titelrol tijdens de wereldpremière van Suster Bertken van Zuidam, zong in de ZaterdagMatinee van Het Concertgebouw in de opera The Rise of Spinoza van Theo Loevendie en schitterde in werk van Messiaen, Birtwistle en Kurtág. In Jakarta Indonesië vertolkte ze de titelrol in Prabowo's dans-opera Gandari. Met haar vaste pianist Bart Verheyen geeft ze regelmatig recitals waarin het duo zich toelegt op minder gangbare composities.

    Katrien Baerts heeft een doeltreffende kijk op opera: ‘Opera gaat niet over dikke mensen in oude kostuums, zoals mensen soms denken. We doen zoveel meer dan enkel zingen.’

    Deel
  • John Daszak

    John Daszak, tenor

    Deel
  • Anna Magdalena den Herder

    Anna Magdalena den Herder, altviool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds 2015 is Anna Magdalena plaatsvervangend aanvoerder altviool in het Nederlands Kamerorkest.

    plv. aanvoerder

    Anna Magdalena den Herder is cum laude afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Marjolein Dispa. Daarnaast volgde zij lessen bij Michael Gieler, Wolfram Christ, Nobuko Imai, Jürgen Kussmaul en Sven Arne Tepl. Anna Magdalena soleerde met orkesten in diverse grote zalen van Nederland. In kamermuziekbezetting speelde zij nationaal en internationaal samen met onder meer Gordan Nikolić, Candida Thompson, Liza Ferschtman, Colin Carr, Nicolas Altstaedt, Kristine Blaumane, Paolo Ciacometti, Eva Stegeman, Diemut Poppen en tijdens festival met Lynn Harrell en Gary Hoffman. Ze trad onder meer op tijdens het Delft Kamermuziekfestival, het Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag, Musica Reale met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest in Italië, Harriet&Friends te Oostenrijk en tijdens het Kamermuziekfestival Hoorn. Sinds 2015 is Anna Magdalena plaatsvervangend aanvoerder altviool in het Nederlands Kamerorkest.

    Deel
  • Henk Neven

    Henk Neven, bariton

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Hij is zeker geen onbekende voor het orkest: Neven soleerde onder meer in de Matthäus Passion met het Nederlands Kamerorkest.

    Henk Neven is zonder twijfel één van de grootste klassieke zangers van vaderlandse bodem. Dat bleek al uit zijn zangstudie aan het Amsterdams Conservatorium die hij in 2003 met de hoogste onderscheiding afsloot. Dat bleek ook toen hem in 2011 de fel begeerde Nederlandse Muziekprijs werd toegekend. Hij is veelvuldig te zien in grote operaproducties van onder meer De Munt in Brussel, de Staatsoper Berlin en de Opéra de Paris. Met de Nationale Opera in Amsterdam schitterde hij in onder meer in Mozarts Don Giovanni en de indrukwekkende productie van Messiaens St. François d'Assise. In Nederland werkte hij onder meer samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Combattimento Consort en enkele jaren geleden met het Nederlands Kamerorkest in Bachs Matthäus Passion. Regelmatig geeft hij recitals in zalen als Wigmore Hall in London, Carnegie Hall in New York en Het Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 2016 is hij docent zang aan het Rotterdams Conservatorium.

    Op het operapodium leeft Henk Neven zich altijd helemaal in in zijn rol: ‘Ik blijf, ook als ik niet zingend op het podium sta, denken als het personage. Dat bepaalt hoe ik beweeg en wat ik doe. Uiteindelijk heeft de regisseur daar niet zo heel veel vat op, dat is een eigen proces.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Richard Wolfe

    Richard Wolfe, altviool

    Nederlands Kamerorkest
    aanvoerder Richard Wolfe is geboren in New York en studeerde viool bij Dorothy DeLay en Walter Le

    aanvoerder

    Richard Wolfe is geboren in New York en studeerde viool bij Dorothy DeLay en Walter Levin (primarius van het La Salle Quartet). Van 1977 tot 1982 woonde hij in Israël, waar hij deel uitmaakte van het Israëlisch Kamerorkest. In 1982 vestigde Wolfe zich in Nederland. Sinds 1984 is hij lid van het Nederlands Kamerorkest, waar hij in 1986 naast aanvoerder tevens werd benoemd tot solo-altviolist. Naast zijn orkestwerk maakt Richard Wolfe kamermuziek in tal van ensembles in Nederland en in het buitenland. Hij is lid van ‘Music in Context’ in de Verenigde Staten en speelt met ‘Ensemble Explorations’ in België. Richard Wolfe is als docent verbonden aan festivals op Palma de Mallorca en in Fontainebleau, Frankrijk.

    Deel

Rondom het concert

De Verdieping: Nederlands Kamerorkest met Stravinsky en Bach
za 11 nov 2017
De Verdieping
Het Concertgebouw, Amsterdam