Nederlands Kamerorkest speelt Bach en Sjostakovitsj

Nederlands Kamerorkest

Nederlands Kamerorkest speelt Bach en Sjostakovitsj

Programma

Sjostakovitsj – Prelude en fuga nr. 24 in d, op. 87
J.S. Bach – Concert voor 2 violen, BWV 1043
J.S. Bach – Concert voor hobo en viool, BWV 1060
J.S. Bach – Prelude en fuga in bes, BWV 898
Sjostakovitsj – Strijkerssymfonie op. 110a

Bach

Wat hebben Bach en Sjostakovitsj met elkaar gemeen? Dit uitgebalanceerde concert geeft daar prachtig antwoord op. Kern is Bach met twee dubbelconcerten met twee violen en hobo als solopartijen. Eveneens van Bach is een prelude en fuga, genomen uit het Wohltemperiertes Klavier waarmee hij in 24 composities alle toonsoorten doorloopt. In BWV 898, hier gespeeld in een arrangement voor strijkorkest, geeft hij met de noten B-A-C-H zijn muzikale handtekening.

Sjostakovitsj

In navolging van de door hem zo diep bewonderde Bach schreef ook Sjostakovitsj een bundel met 24 preludes en fuga’s in alle toonsoorten. In dit concert hoort u de laatste en meest indrukwekkende van deze set, eveneens bewerkt voor strijkers. Tot slot de Strijkerssymfonie, gemaakt naar Strijkkwartet nr.8, waar Sjostakovitsj zijn muzikale handtekening D-S-C-H als een leidend motief in alle vezels van dit werk laat horen. En daarmee is de cirkel rond.

  • Over de musici
  • Alina Ibragimova

    Alina Ibragimova, viool

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić.

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić. Regelmatig viel ze in de prijzen, zoals de Borletti-Buitoni Trust Award 2008 en de Royal Philharmonic Society Young Artist Award 2010.

    Alina Ibragimova concerteerde onder meer met alle BBC-orkesten, het Philadelphia Orchestra en de Bamberg Symphoniker. Voor haar vele recitals bezocht ze onder meer het Amsterdamse Concertgebouw, de Wigmore Hall in Londen en de Wiener Konzertverein. Met pianist Cédric Tiberghien vormt ze een vast duo. Uit haar cd’opnames blijkt haar brede oriëntatie met werk van Bach, maar ook de complete vioolcomposities van Hartmann en de vioolconcerten van Roslavets.

    Hoewel ze voor haar verdienste voor het vioolspel in Engeland is gedecoreerd als Member of the British Empire voelt ze zich nog steeds met haar geboorteland verbonden: ‘Ik lees afwisselend Russische en Engelse boeken om mijn moedertaal niet te vergeten. Mijn hart of mijn ziel, hoe je het ook wilt noemen, is nog steeds Russisch.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Jeroen Soors

    Jeroen Soors, hobo

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2016 is Jeroen aanvoerder hobo bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    Al vanaf zijn eerste hobolessen als negenjarige jongen, raakte Jeroen Soors gefascineerd door de manier waarop hij de klanken van hobo doorheen heel zijn lichaam kan voelen resoneren. Toen hij op 17-jarige leeftijd de fenomenale hoboïst Leleux hoorde spelen, was de keuze voor hem gemaakt. Een aantal maanden later begon hij zijn studies bij Luk Nielandt in de conservatoria van Tilburg en Antwerpen waar hij zijn Master behaalde. Hij specialiseerde zich bij professor Thomas Indermühle in Karlsruhe en later bij Jacques Tys en David Walter in Parijs dankzij een beurs van Rotary.

    Tijdens zijn studie was Jeroen was ook lid van het het European Union Youth Orchestra en het Gustav Mahler Jugend Orchester, waarmee hij Europa, Zuid-Amerika en Azië rondtrok. Hij was solo-hoboïst in Het Gelders Orkest, de Radio Kamer Filharmonie en het Residentie Orkest.

    Vanaf 2016 is Jeroen aanvoerder hobo bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, waardoor hij meteen in zijn favoriete zaal zal spelen, Het Concertgebouw. 'Elke keer opnieuw geeft deze zaal mij kippenvel en kan ik vanuit mijn hart musiceren. Dat is pure luxe,' aldus de nieuwe aanvoerder. 

    Deel

Rondom het concert

NedPhO Anders: Nederlands Kamerorkest speelt Bach en Sjostakovitsj
za 14 apr 2018
NedPhO Anders
Het Concertgebouw, Amsterdam
Deel