NedPhO GO! Familieconcert 6+ Tubby the Tuba

Nederlands Philharmonisch Orkest

NedPhO GO! Familieconcert 6+ Tubby the Tuba

MEDIA

Programma

Prokofjev, Kleinsinger en Vaughan Williams          

Kleinsinger
 - Tubby the Tuba 

Vaughan Williams - The Wasps
Prokofjev 
- Peter en de Wolf

Een heel orkest tot je beschikking hebben om een verhaal te vertellen, dat is iets waar heel wat ouders van dromen. Het NedPhO nodigt daarom de hele familie uit om met elkaar te luisteren naar spannende muzikale avonturen. Het eerste verhaal speelt in het orkest zelf. De tuba is bedroefd omdat hij in het orkest alleen maar ‘hoempa’ mag doen. Hij droomt ervan om ook eens een echte melodie te mogen spelen. De grote groene kikker heeft medelijden met hem en belooft te helpen. Zou het lukken om de droom van Tubby the Tuba uit te kunnen laten komen? Overbekend is de Russische vertelling van Peter en de Wolf van Prokofjev. Het is het spannende sprookje van de ongehoorzame Peter. Ondanks de waarschuwingen van zijn grootvader gaat hij toch de tuin uit. Daar krijgt hij het aan de stok met een boze wolf. Als je wilt weten hoe het afloopt, kom dan deze middag naar het Nederlands Philharmonisch Orkest. Het brengt wegens groot succes wederom dit beroemde muzikale verhaal dat al sinds zijn ontstaan in 1936 generaties kinderen veel plezier heeft bezorgd.

  • Over de musici
  • Pepijn Cladder

    Pepijn Cladder, regie

    Pepijn Cladder (1969) studeerde in 1997 af als Communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Ams

    Pepijn Cladder (1969) studeerde in 1997 af als Communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna verhuisde hij naar Engeland om de ‘Post-Graduate Acting Course for the Mature and Advanced Students’ te volgen aan de Guildford School of Acting. Na het behalen van dit acteursdiploma keerde hij terug naar Nederland en werkte als freelance acteur, o.a. voor Orkater en De Theatercompagnie. Vanaf 2000 volgde hij de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar hij vervolgens in 2003 afstudeerde met de voorstellingen ‘Keefman’ van Jan Arends en ‘Salomé’ van Oscar Wilde. Sindsdien werkt hij als freelance regisseur/theatermaker voor theatergroepen, orkesten en solisten, waaronder Theater Terra (‘Nachtvlucht’ en ‘Dolfje Weerwolfje’, Bellevue Lunchtheater, Vrienden van de Dansmuziek (o.a. ‘De Toevallige Dood van een Anarchist’, ‘Blokjes Kaas met Mosterdgas’ en ‘Wééralarm!’), Opera aan Zee (‘Bastien und Bastienne’ van W.A. Mozart) en ‘The Bear’  van W. Walton), Theater Werktuig (‘Jij & Ik’ en ‘Seqs’), Cabaretiers Thijs Maas, Carolien Borgers en Dorine Wiersma en symfonieorkesten waaronder Holland Symfonia (o.a. ‘Ali B en de tachtig muzikanten’ en ‘De Orkestkeuken’) en het Nederlands Philharmonisch Orkest (‘Peter en de Wolf’). Voor The Dutch National Opera Academy regisseerde hij recent ‘Les Mamelles de Tirésias’ van Poulenc met het Residentieorkest o.l.v. Bas Wiegers. In 2011 regisseerde hij de Nederlandstalige opera ‘Hans en Grietje’ in de Koninklijke Schouwburg en voor het Grachtenfestival de opera ‘Skupoy’ van Paskevitch in de Hermitage te Amsterdam. Pepijn werkt daarnaast als acteur, o.a. bij De Parade, Barokopera Amsterdam, en in verschillende films en tv-series.

    Deel
  • David Kutz

    David Kutz, tuba

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    De Canadese David Kutz is geboren in Toronto en begon op 13-jarige leeftijd met tuba spelen. David studeerde aan de Queen Universiteit in Kingston Ontario en de McGill Universiteit in Montreal. 

    aanvoerder

    De Canadese David Kutz is geboren in Toronto en begon op 13-jarige leeftijd met tuba spelen. David studeerde aan de Queen Universiteit in Kingston Ontario en de McGill Universiteit in Montreal. In 2003 promoveerde David aan de Northwestern Universiteit in Chicago en ontving er zijn doctorstitel in Music Performance en Music Pedagody.

    Sindsdien woont David in Nederland waar hij achtereenvolgens solo-tuba-speler van de Radio Kamer Filharmonie en het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum was. Momenteel is hij tuba-solist van het Nederlands Philharmonisch Orkest, maar hij treedt ook op bij een andere orkesten zoals Koninklijk Concertgebouworkest, het Residentie Orkest, Holland Sinfonia en Asko|Schönberg. Ook in het buitenland was hij al veelvuldig te horen, onder meer bij de Zürich Opera, het Symfonie orkest van Singapore, de Saint Louis Symphony en het National Arts Centre Orchestra in Canada. Dave verscheen tweemaal ten tonele op de Internationale Tuba en Euphonium Conferentie en driemaal op het Kamermuziekfestival in Ottawa, Canada.

    David is tevens actief lid van een aantal kamermuziekensembles waaronder het NedPhO-koperensemble, NedPhO-koperkwintet, het Doelen Ensemble and het Duo TV2. 

    Deel
  • Bert Luppes

    Bert Luppes

    ‘Acteren is een kwetsbaar beroep. Ik geef alles op het podium, er is niets méér dat ik nog kan g

    ‘Acteren is een kwetsbaar beroep. Ik geef alles op het podium, er is niets méér dat ik nog kan geven. Acteurs en het publiek, we hebben samen een wereld gecreëerd. Neem dat mee naar huis, prik het niet door. Vraag me bijvoorbeeld niet naar het waarom. Ik ben niet de man van antwoorden, maar veel liever van vragen. Ik zie graag een publiek dat met vragen naar huis keert.’ Woorden van Bert Luppes, een van de grootste Nederlandse acteurs van onze tijd. Hij speelde in talloze films, waaronder Sint en De Vliegenierster van Kazbek. Op de Nederlandse televisie was hij de afgelopen jaren te zien in series als Wet & Waan en Overspel. Meer nog is Bert Luppes te vinden op het toneel, zijn ware grote liefde. Hij was oprichter van Theatergroep Het Vervolg en speelde jarenlang bij Theatergroep Hollandia, later ZT Hollandia. Tot tweemaal toe ontving hij een Louis d’Or, voor zijn rol in Vrijdag en De geit of, Wie is Sylvia? Sinds augustus 2012 is Bert Luppes vast verbonden aan NTGent.
    Het meest fascinerende aan toneel vindt hij de illusie die je de toeschouwers vanaf het podium kunt voorschotelen: ‘Het is het mooist wanneer het publiek zich laat betoveren en ieder woord gelooft - terwijl het weet dat er niets van waar is.’

    Deel
  • Bas Wiegers

    Bas Wiegers, dirigent

    Als violist heeft Bas Wiegers al jarenlang een grote reputatie. Hij speelde bij uiteenlopende ensemb

    Als violist heeft Bas Wiegers al jarenlang een grote reputatie. Hij speelde bij uiteenlopende ensembles als Asko|Schönberg en de Nederlandse Bachvereniging en treedt nog steeds als solist op. Maar ook als dirigent bouwde hij de afgelopen jaren aan een indrukwekkende carrière. Hij is regelmatig te gast bij de Nederlandse symfonieorkesten waaronder het Gelders Orkest, de Philharmonie Zuidnederland en het Residentieorkest. Bas Wiegers dirigeert een breed repertoire, waarin hij zich vooral op nieuwe muziek in vele verschijningsvormen toelegde. Zo werkte hij samen met componisten als Louis Andriessen, Theo Loevendie en Martijn Padding, profileerde hij zich in de moderne opera met werk van Britten en Poulenc en assisteerde bij het Koninklijk Concertgebouworkest onder anderen Jansons in Amériques van Varèse. Op de vraag van een kind hoe moeilijk dirigeren is, gaf hij een ontwapenend antwoord: ‘Stel je voor dat je wilt fietsen maar dat je de hele tijd na moet denken over je evenwicht, of over met welke voet je nu weer moet trappen. Natuurlijk hoef je dat niet, want fietsen gaat waarschijnlijk ‘vanzelf’. Maar bij dirigeren denk je aan alle musici, aan al die noten, aan de dingen die ingewikkeld zijn voor iedereen afzonderlijk en voor jezelf. En om dat dan allemaal ‘te vergeten’ en gewoon lekker te gaan fietsen, dat vind ik het moeilijkste.’ 

    Deel