Oma, mag ik mijn pop terug? in Museum Het Schip

NedPhO GO!

Oma, mag ik mijn pop terug? in Museum Het Schip

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Mark Haayema, een grappige en ontroerende voorstelling over Fien en haar oma.

Elke zondag gaat Fien met haar pop bij oma op visite. Ze doen spelletjes en eten koekjes. Fien ziet dat haar oma ouder wordt en steeds meer begint te vergeten. Op een dag vergeet oma zoveel dat ze moet verhuizen naar een speciaal huis voor vergeetachtige opa’s en oma’s. Pop mag een nachtje bij haar logeren, maar als oma niet meer weet waar ze pop gelaten heeft, moet Fien in actie komen. De musici spelen bij deze voorstelling diverse composities: van Purcell tot Karman.

Mark Haayema vertelt zijn bijzondere verhaal met de prachtige poppen van Theater Gnaffel.

  • Auteur en script: Mark Haayema
  • Regie: Pieter Vrijman
  • Spel: Mark Haayema, Sanne van Dijk
  • Musici: Margreet Bongers (fagot), Dymphna van Dooremaal (fagot), Herman Draaisma (basklarinet)
Leeftijdsadvies 

Wij verzoeken u dringend rekening te houden met het leeftijdsadvies (5+) voor deze voorstelling.

  • Over de musici
  • Margreet Bongers

    Margreet Bongers, fagot

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land.

    aanvoerder

    De fagot bereikte Margreet Bongers via een omweg. 'Als kind draaide mijn vader altijd hoboïst Han de Vries en Bachcantates. Al vanaf mijn vierde wilde ik dus ook hobo spelen.' Toen dat enkele jaren later op de muziekschool niet mogelijk was, werd het de viool. Ze werd zelfs concertmeester van het universiteitsorkest van Wageningen. Kort studeerde ze viool aan het conservatorium van Amsterdam, waar ze al snel op de fagot overstapte en les had van Joep Terwey en Brian Pollard.
    Binnen korte tijd groeide Magreet Bongers uit tot een veelgevraagd fagottist in ons land. Nog tijdens haar studie werd ze solofagottist bij het Nederland Balletorkest. Ze was lid van ASKO|Schönberg, waar ze samenwerkte met onder anderen Reinbert de Leeuw, Karlheinz Stockhausen en Louis Andriessen, speelde bij het Nederlands Blazers Ensemble en was één van de oprichters van het Combattimento Consort.
    Daarnaast specialiseerde zij zich in het historische fagotspel op oude instrumenten. Als zodanig speelde ze in het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman, het Collegium Vocale Gent en was elf jaar eerste fagottist bij het Orchestre de Champs Elysees onder Phillippe Herreweghe.
    Sinds 1997, al meer dan 20 jaar, is Margreet Bongers solofagottist bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Dymphna van Dooremaal

    Dymphna van Dooremaal, fagot

    Nederlands Philharmonisch Orkest
    Dymphna van Dooremaal studeerde fagot bij John Mostard en Joep Terwey en barokfagot bij Frans Robert

    Dymphna van Dooremaal studeerde fagot bij John Mostard en Joep Terwey en barokfagot bij Frans Robert Berkhout aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam. Tevens volgde zij privélessen bij Brian Pollard. Als freelancer speelde zij jarenlang bij onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Radio orkesten, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Asko|Schönberg Ensemble en het Combattimento Consort Amsterdam. Daarnaast speelt zij op authentieke instrumenten bij onder meer The Amsterdam Baroque Orchestra met Ton Koopman, Collegium Vocale met Philipe Herreweghe en de Nederlandse Bachvereniging. Sinds 2005 maakt zij deel uit van het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    Deel
  • Herman Draaisma

    Herman Draaisma, klarinet

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Herman Draaisma studeerde klarinet aan de Muziek Pedagogische Akademie te Leeuwarden bij Gerard van der Weerd. Hij vervolgde zijn opleiding bij Pierre Woudenberg aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

    ook basklarinet

    Herman Draaisma studeerde klarinet aan de Muziek Pedagogische Akademie te Leeuwarden bij Gerard van der Weerd. Hij vervolgde zijn opleiding bij Pierre Woudenberg aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij na de voltooiing van zijn klarinetstudie orkestdirectie studeerde bij Lucas Vis. Daarnaast rondde hij een studie basklarinet af bij Tom Sieuwerts.

    Na een aantal jaar geremplaceerd te hebben bij het Radio Philharmonisch Orkest, het Radio Symfonie Orkest, het Residentie Orkest en het Orkest van het Oosten kwam hij in 1992 als klarinettist/ basklarinettist in vaste dienst bij het NedPhO|NKO. Daarnaast is Draaisma actief als dirigent bij verschillende orkesten, waaronder het strijkorkest Zoroaster en het leerlingen-strijkorkest ‘Arcato’ van de vioolpraktijk Petra Westra te Zutphen. Per 2004 is hij dirigent van Brassband ‘De Eendraght’ te Nieuwegein.

    Deel
Deel