Onvoltooid leven

Nederlands Kamerorkest

Onvoltooid leven

Programma

IVES - The unanswered question
J.S. BACH - Delen uit ‘Die Kunst der Fuge’
SCHUBERT - Symfonie nr. 7, ‘Onvoltooide’

Facebook Event:

Onvoltooid leven
Hoe talloos zijn de levens die in de bloei worden afgebroken, als cirkels die halverwege ophouden en nooit voltooid worden. Des te schrijnender als dat met bruut geweld gebeurt, iets waar we op 4 mei bewust bij stilstaan. Het zijn als composities die nooit de afsluitende maatstreep halen. Maar vaak is het schitterende muziek die, zelfs in de onvoltooide staat het beluisteren meer dan waard is.

Ives, Bach en Schubert
Het programma opent met The unanswered question van Ives: een schrijnend waarom’, waarop geen antwoord mogelijk is. Dan volgen enkele delen uit Bachs Die Kunst der Fuge, zijn absolute meesterwerk dat hij door zijn overlijden niet meer kon voltooien. Waarom Schubert zijn grote Symfonie nr. 7 onafgemaakt terzijde legde weet niemand. Maar het torso van twee delen dat als de Unvollendete de geschiedenis is ingegaan behoort nu tot zijn meest gespeelde werken. 

Nationale Dodenherdenking
Voorafgaand aan het concert op 4 mei kunt u op een groot scherm in de entreehal van Muziekgebouw aan 't IJ live de Nationale Dodenherdenking op de Dam volgen. Het Muziekgebouw opent voor deze gelegenheid om 19.30 u.

  • Over de musici
  • Frans-Aert Burghgraef

    Frans-Aert Burghgraef, dirigent

    In 2017 debuteerde hij in Het Concertgebouw bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest. Sinds september 2016 is hij assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest.

    'He is talented, knows what he wants and is very able to show the orchestra.', aldus dirigent Edo de Waart over Frans-Aert Burghgraef. Burghgraef studeerde directie aan de conservatoria van Groningen en Utrecht. Hij volgde masterclasses bij o.a. Alexander Polyanichko, Ivan Meylemans, Michail Jurowski, Jan Stulen en werd, uit een internationale selectie van tweehonderd dirigenten, uitgenodigd om een masterclass te volgen bij Bernard Haitink, als onderdeel van het vermaarde Lucerne Festival.

    Na zijn debuut in 2014 bij het Orkest van het Oosten werd hij teruggevraagd in oktober hetzelfde jaar. In de volgende jaren dirigeerde hij Het Gelders Orkest, St. Petersburg State Symphony Orchestra, Lucerne Festival Strings, Noord Nederlands Orkest, Philharmonie Zuid-Nederland, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In 2017 debuteerde hij in Het Concertgebouw bij het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest.

    Hij is in september 2016 voor twee seizoenen benoemd tot assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest. Frans-Aert is een groot supporter van jong talent. Hij zal in maart 2017, in een project met het Koninklijk conservatorium van Den Haag, jonge instrumentalisten uit heel Europa coachen. In december 2015 ontving Frans-Aert in het Amsterdamse Concertgebouw de prestigieuze Kersjes directiebeurs. Deze beurs wordt in drie jaar besteed aan alles wat bijdraagt aan zijn professionele carrière.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel