Openbare repetitie: Bach en Sjostakovitsj

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie: Bach en Sjostakovitsj

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Sjostakovitsj – Prelude en fuga nr. 24 in d, op. 87
J.S. Bach – Concert voor 2 violen, BWV 1043
J.S. Bach – Concert voor hobo en viool, BWV 1060
J.S. Bach – Prelude en fuga in bes, BWV 898
Sjostakovitsj – Strijkerssymfonie op. 110a

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. 

  • Over de musici
  • Alina Ibragimova

    Alina Ibragimova, viool

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić.

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić. Regelmatig viel ze in de prijzen, zoals de Borletti-Buitoni Trust Award 2008 en de Royal Philharmonic Society Young Artist Award 2010.

    Alina Ibragimova concerteerde onder meer met alle BBC-orkesten, het Philadelphia Orchestra en de Bamberg Symphoniker. Voor haar vele recitals bezocht ze onder meer het Amsterdamse Concertgebouw, de Wigmore Hall in Londen en de Wiener Konzertverein. Met pianist Cédric Tiberghien vormt ze een vast duo. Uit haar cd’opnames blijkt haar brede oriëntatie met werk van Bach, maar ook de complete vioolcomposities van Hartmann en de vioolconcerten van Roslavets.

    Hoewel ze voor haar verdienste voor het vioolspel in Engeland is gedecoreerd als Member of the British Empire voelt ze zich nog steeds met haar geboorteland verbonden: ‘Ik lees afwisselend Russische en Engelse boeken om mijn moedertaal niet te vergeten. Mijn hart of mijn ziel, hoe je het ook wilt noemen, is nog steeds Russisch.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Jeroen Soors

    Jeroen Soors, hobo

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2016 is Jeroen aanvoerder hobo bij het Nederlands Philharmonisch Orkest.

    aanvoerder

    Al vanaf zijn eerste hobolessen als negenjarige jongen, raakte Jeroen Soors gefascineerd door de manier waarop hij de klanken van hobo doorheen heel zijn lichaam kan voelen resoneren. Toen hij op 17-jarige leeftijd de fenomenale hoboïst Leleux hoorde spelen, was de keuze voor hem gemaakt. Een aantal maanden later begon hij zijn studies bij Luk Nielandt in de conservatoria van Tilburg en Antwerpen waar hij zijn Master behaalde. Hij specialiseerde zich bij professor Thomas Indermühle in Karlsruhe en later bij Jacques Tys en David Walter in Parijs dankzij een beurs van Rotary.

    Tijdens zijn studie was Jeroen was ook lid van het het European Union Youth Orchestra en het Gustav Mahler Jugend Orchester, waarmee hij Europa, Zuid-Amerika en Azië rondtrok. Hij was solo-hoboïst in Het Gelders Orkest, de Radio Kamer Filharmonie en het Residentie Orkest.

    Vanaf 2016 is Jeroen aanvoerder hobo bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, waardoor hij meteen in zijn favoriete zaal zal spelen, Het Concertgebouw. 'Elke keer opnieuw geeft deze zaal mij kippenvel en kan ik vanuit mijn hart musiceren. Dat is pure luxe,' aldus de nieuwe aanvoerder. 

    Deel
Deel