Openbare repetitie: Bach en Sjostakovitsj

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie: Bach en Sjostakovitsj

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Sjostakovitsj – Prelude en fuga nr. 24 in d, op. 87
J.S. Bach – Concert voor 2 violen, BWV 1043
J.S. Bach – Concert voor hobo en viool, BWV 1060
J.S. Bach – Prelude en fuga in bes, BWV 898
Sjostakovitsj – Strijkerssymfonie op. 110a

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. 

  • Over de musici
  • Alina Ibragimova

    Alina Ibragimova, viool

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić.

    Alina Ibragimova (1985) begon haar carrière als wonderkind in Rusland. Al op zesjarige leeftijd gaf ze haar eerste concerten met onder meer het Bolsjoj Theater Orkest in Moskou. Toen ze tien was verhuisde ze naar Engeland. Daar kreeg ze haar opleiding aan de Yehudi Menuhin School en het Royal College of Music, onder meer bij Gordan Nikolić. Regelmatig viel ze in de prijzen, zoals de Borletti-Buitoni Trust Award 2008 en de Royal Philharmonic Society Young Artist Award 2010.

    Alina Ibragimova concerteerde onder meer met alle BBC-orkesten, het Philadelphia Orchestra en de Bamberg Symphoniker. Voor haar vele recitals bezocht ze onder meer het Amsterdamse Concertgebouw, de Wigmore Hall in Londen en de Wiener Konzertverein. Met pianist Cédric Tiberghien vormt ze een vast duo. Uit haar cd’opnames blijkt haar brede oriëntatie met werk van Bach, maar ook de complete vioolcomposities van Hartmann en de vioolconcerten van Roslavets.

    Hoewel ze voor haar verdienste voor het vioolspel in Engeland is gedecoreerd als Member of the British Empire voelt ze zich nog steeds met haar geboorteland verbonden: ‘Ik lees afwisselend Russische en Engelse boeken om mijn moedertaal niet te vergeten. Mijn hart of mijn ziel, hoe je het ook wilt noemen, is nog steeds Russisch.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel