Openbare repetitie Britten, Beethoven

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie Britten, Beethoven

Programma

​De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Britten – Simple Symphony
Britten – Phaedra
Beethoven – Strijkkwartet nr. 14, op. 131 arr. voor strijkorkest

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Virpi Räisänen

    Virpi Räisänen, mezzosopraan

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken.

    In eerste instantie was de Finse Virpi Räisänen violiste. Hiermee bouwde ze een mooie carrière op en speelde ze een aantal jaren in het Nederlands Kamerorkest. Maar daarnaast had zang haar grote liefde en dat bleef trekken. Uiteindelijk koos ze voor een bestaan als zangeres en volgde daarvoor een opleiding aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht. ‘Vroeger, als violiste, voelde ik mij vaak een gevangene van mijn lichaam. Als zangeres wil ik de begrenzingen van mijn uitdrukkingsmiddelen doorbreken en mijn fantasie, maar ook mijn fysieke en theatrale expressiedrang, de vrije loop laten.’

    Sinds haar debuut bij de Salzburger Festspiele in 2009 is Virpi Räisänen wereldwijd een veelgevraagde mezzosopraan. Ze zong bij verscheidene grote operagezelschappen als de Staatsoper Berlin en De Nationale Opera. Ook bij een groot aantal orkesten was ze te gast, waaronder de meeste Finse orkesten, de Staatskapelle Berlin, het Orchestre Philharmonique du Radio France en het Nederlands Kamerorkest. Virpi Räisänen heeft zich ontwikkeld tot een specialist in hedendaagse muziek. Zo heeft ze een groot aantal composities in première gebracht, waaronder werken die speciaal voor haar geschreven zijn.

    De viool is ze nog niet vergeten. Met Viulaja (viool-mezzo), heeft ze een bijzonder project geïnitieerd rond haar vermogen om tegelijkertijd te zingen en viool te spelen.

    Deel
Deel