Openbare repetitie: Divertimento?

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie: Divertimento?

Programma

o.a. Bartók - Contrasten, trio voor piano, klarinet en viool 
Mozart - Symfonie nr. 40 
Mozart - Pianoconcert nr. 17, KV 453
Bartók - Divertimento voor strijkorkest

Komt u ook een keer naar de gratis openbare repetities van het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest? Deze bieden een bijzondere kijk op hoe de musici zich voorbereiden op het moment suprême: het concert voor het grote publiek. Een uur lang repeteren de musici een deel van het programma dat ze later in de concertzaal zullen spelen. ​

En deel van het volgende programma:
Bartók - Contrasten, trio voor piano, klarinet en viool Mozart - Symfonie nr. 40 
Mozart - Pianoconcert nr. 17, KV 453
Bartók - Divertimento voor strijkorkest

De openbare repetities vinden van 12:00-13:00 plaats in de NedPhO-Koepel. De toegang is gratis, reserveren verplicht. Klik op "reserveer" om uw kaarten te bestellen.

  • Over de musici
  • Lucas Jussen

    Lucas Jussen, piano

    Samen met zijn jongere broer Arthur veroverde Lucas Jussen ooit als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters op de piano.

    Samen met zijn jongere broer Arthur veroverde Lucas Jussen ooit als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters op de piano. Naast hun talloze recitals, onder meer al in 2007 in de prestigieuze serie Meesterpianisten in Het Concertgebouw, traden zij ook op met grote orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Dallas Symphony Orchestra. Uniek is hun contract met het label Deutsche Grammophon, waar hun debuut-cd binnen korte tijd platina opleverde. De cd met dubbelconcerten van Mozart werd door het vakblad The Gramphone betiteld als ‘behorend tot de 50 beste opnames van Mozart ooit gemaakt’.

    Maar ook afzonderlijk vinden zij hun weg en maken zij carrière. Recente optredens van Lucas met het Orchestra Sinfonica di Milano 'Giuseppe Verdi', deFilharmonie en het Nederlands Kamerorkest maakten diepe indruk. Over de keuze tussen een solo- of duocarrière antwoordde Lucas Jussen tijdens een interview: ‘In artistiek opzicht is het onmogelijk om te kiezen. Het is allebei even leuk en interessant. We zijn broers, dus we hebben ook wel eens akkefietjes. Voordat we een concert hebben, leggen we het snel bij. Daar zijn we professioneel genoeg voor.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel