Openbare repetitie Janáček, Rachmaninoff, Stravinsky

Nederlands Philharmonisch Orkest

Openbare repetitie Janáček, Rachmaninoff, Stravinsky

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma: 
Janáček – Sinfonietta
Rachmaninoff – Pianoconcert nr. 2
Stravinsky – De Vuurvogel suite 1919

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Dejan Lazić

    Dejan Lazić, piano

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast.

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast. De in Amsterdam wonende Kroatische pianist heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd. Hij speelde met onder meer The City of Birmingham Orchestra, de Boston Symphony Orchestra en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dejan Lazić heeft een groot aantal cd’s op zijn naam staan waarvan er diverse bekroond zijn. Opvallend daarin is zijn serie opnames onder de noemer Liasons waarin hij op een prikkelende manier contrasterende composities naast elkaar zet. In 2018 bracht hij met het Nederlands Kamerorkest de cd The London Connection uit, met daarop muziek van Beethoven, Clementi en Cramer.

    Naast uitvoerend kunstenaar profileert Dejan Lazić zich de laatste jaren steeds meer als componist. Hij kreeg al bekendheid met zijn arrangement voor piano van het Vioolconcert van Brahms (ook met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitgevoerd), en inmiddels maakt hij ook naam met diverse eigen composities, zoals zijn symfonisch gedicht Mozart en Salieri naar de roman van Poesjkin, dat afgelopen seizoen zijn wereldpremière beleefde. Het zijn twee disciplines die hand in hand gaan: ‘Als pianist probeer ik me altijd voor te stellen wat een componist bij een stuk heeft gedacht, gevoeld en wilde overbrengen. Als je dan zelf componeert is het makkelijker in de gedachtewereld van componisten te duiken.’

    Deel
Deel