Openbare repetitie Janáček, Rachmaninoff, Stravinsky

Nederlands Philharmonisch Orkest

Openbare repetitie Janáček, Rachmaninoff, Stravinsky

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma: 
Janáček – Sinfonietta
Rachmaninoff – Pianoconcert nr. 2
Stravinsky – De Vuurvogel suite 1919

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Dejan Lazić

    Dejan Lazić, piano

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast.

    Al jaren is Dejan Lazić een zeer vertrouwd gezicht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Twee jaar lang was hij succesvol artist in residence bij het Nederlands Kamerorkest en nog steeds is hij er vrijwel jaarlijks te gast. De in Amsterdam wonende Kroatische pianist heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd. Hij speelde met onder meer The City of Birmingham Orchestra, de Boston Symphony Orchestra en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dejan Lazić heeft een groot aantal cd’s op zijn naam staan waarvan er diverse bekroond zijn. Opvallend daarin is zijn serie opnames onder de noemer Liasons waarin hij op een prikkelende manier contrasterende composities naast elkaar zet. In 2018 bracht hij met het Nederlands Kamerorkest de cd The London Connection uit, met daarop muziek van Beethoven, Clementi en Cramer.

    Naast uitvoerend kunstenaar profileert Dejan Lazić zich de laatste jaren steeds meer als componist. Hij kreeg al bekendheid met zijn arrangement voor piano van het Vioolconcert van Brahms (ook met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitgevoerd), en inmiddels maakt hij ook naam met diverse eigen composities, zoals zijn symfonisch gedicht Mozart en Salieri naar de roman van Poesjkin, dat afgelopen seizoen zijn wereldpremière beleefde. Het zijn twee disciplines die hand in hand gaan: ‘Als pianist probeer ik me altijd voor te stellen wat een componist bij een stuk heeft gedacht, gevoeld en wilde overbrengen. Als je dan zelf componeert is het makkelijker in de gedachtewereld van componisten te duiken.’

    Deel
Deel