Openbare repetitie: Kerst met Vivaldi, Corelli en Bach

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie: Kerst met Vivaldi, Corelli en Bach

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende concert:
Vivaldi – Winter, uit de Vier Jaargetijden
Telemann – Suite voor flûte pastorelle
Telemann – Concert voor viool en blokfluit
Corelli – Kerstconcert
J.S. Bach – Sinfonia en koralen uit het Weihnachtsoratorium

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. 

  • Over de musici
  • Erik Bosgraaf

    Erik Bosgraaf, blokfluit

    De carrière van blokfluitist Erik Bosgraaf ging vliegend van start met een opname van het complete werk voor blokfluit solo van de 17e-eeuwse Nederlandse componist Jacob van Eyck. Er werden meer dan 25000 exemplaren verkocht.

    De carrière van blokfluitist Erik Bosgraaf ging vliegend van start met een opname van het complete werk voor blokfluit solo van de 17e-eeuwse Nederlandse componist Jacob van Eyck. Er werden meer dan 25000 exemplaren verkocht. Hij speelde samen met bekende orkesten als het Residentie Orkest, het Dallas Symphony Orchestra en uiteraard het Nederlands Kamerorkest. Ook maakte hij opnames met blokfluitmuziek van Vivaldi, Telemann en Handel. Bijzonder is zijn cd met door hem gearrangeerde composities van Boulez, gemaakt met uitdrukkelijke toestemming van de componist.

    Maar de ambities van Erik Bosgraaf reiken verder. In zorgvuldig uitgedachte arrangementen bewerkte hij veel barokmuziek voor blokfluit. Met het door hem opgerichte ensemble Cordevento verkende hij de grenzen tussen de kunstmuziek en volksmuziek van de 17e eeuw. Ook werkte hij samen met saxofonist Yuri Honing, de electro-free jazz groep POW Ensemble en rockband Echos Minor. In samenwerking met DJ Arjan de Vreede maakte hij een eigentijds arrangement van Vivaldi’s Vier Jaargetijden. Voor Erik Bosgraaf zijn dit geen onlogische zijwegen: ‘Net als popmuziek gaat barokmuziek uit van een goede beat.’

    Diverse malen werd Erik Bosgraaf bekroond voor zijn activiteiten, waaronder in 2011 met de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel