Openbare repetitie: Martin en Berlioz

Nederlands Philharmonisch Orkest

Openbare repetitie: Martin en Berlioz

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Martin – Sechs Monologe aus ‘Jedermann’
Berlioz – Symphonie Fantastique

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. 

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Thomas Oliemans

    Thomas Oliemans, bariton

    Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Niet de minsten stonden aan de basis van de stormachtige carrière van bariton Thomas Oliemans. Hij leerde het vak van grootheden als Magreet Honig, Robert Holl en Dietrich Fischer-Dieskau. Sinds zijn debuut bij de Nederlandse Reisopera in 2002, heeft hij zich gemanifesteerd als één van de belangrijkste baritons van ons land. Regelmatig treedt hij op met operagezelschappen als het Théâtre du Capitole in Toulouse, het teatro Real in Madrid en Covent Garden in Londen. Hij heeft een warme band met De Nationale Opera waar hij in uiteenlopende producties heeft gezongen. Voor zijn vertolking van Papageno in Mozarts Die Zauberflöte kreeg hij van de vriendenvereniging in 2013 de Prix d’amis uitgereikt. Bij het gezelschap werkte hij ook regelmatig mee aan nieuwe opera’s van onder meer Rob Zuidam, Peter-Jan Wagemans en Martijn Padding.

    Ook op het concertpodium is hij een bekende verschijning. Hij geeft veel recitals, waaronder enige tijd geleden drie liederencycli van Schubert in het Koninklijk Concertgebouw met zijn vaste pianist Malcolm Martineau. Ook werkte hij samen met diverse orkesten, waaronder de Dresdner Philharmonie en het Koninklijk Concertgebouworkest. Met het Nederlands Kamerorkest maakte hij een door de pers enthousiast ontvangen opname van de Symfonie nr. 14 van Sjostakovitsj.

    Deel
Deel