Openbare repetitie Mendelssohn, Haydn, Schumann

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie Mendelssohn, Haydn, Schumann

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Mendelssohn – Ouverture ‘Das Märchen von der schönen Melusine’
Haydn – Celloconcert in C
Schumann – Symfonie nr. 2

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Sheku Kanneh-Mason

    Sheku Kanneh-Mason, cello

    Sheku Kanneh-Mason, stammend uit een groot, maar zeer muzikaal gezin, wist al op zijn zesde waarom hij cello wilde spelen: ‘Ik speelde een maand viool, maar dat deed mijn broer ook al. Ik wilde hem overtreffen met een groter instrument, dus werd het al snel de cello.’

    Sheku Kanneh-Mason, stammend uit een groot, maar zeer muzikaal gezin, wist al op zijn zesde waarom hij cello wilde spelen: ‘Ik speelde een maand viool, maar dat deed mijn broer ook al. Ik wilde hem overtreffen met een groter instrument, dus werd het al snel de cello.’ Het grote publiek leerde hem kennen toen hij in 2015 met zijn vijf broers en zussen als De Kanneh-Masons doordrong tot de halve finale van Britain’s Got Talent. Belangrijker voor hem was een jaar later de winst van de BBC Young Musician Competition. Dit bracht zijn nog zeer korte carrière in een enorme stroomversnelling. Hij soleerde bij het London Philharmonic Orchestra, het Tonhalle Orchester Zürich en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn eerste cd voor Decca Classics, met het Celloconcert nr. 1 v​an Sjostakovitsj - het werk waarmee hij het BBC concours won - was een doorslaand succes. In 2017 maakte hij zijn debuut bij de BBC Proms, waar hij in de Royal Albert Hall speelde met het Chineke! Orchestra, een Engels orkest dat speciaal is samengesteld uit musici van etnische minderheden. Dit seizoen is hij Young Artist in Residence bij het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra.

    Ondanks al deze activiteiten studeert de 19-jarige Sheku Kanneh-Mason nog volop. Dat doet hij aan de befaamde Royal Academy of Music in London. Hij bespeeld een Antonios en Hieronymus Amati cello c.1610, vriendelijk in bruikleen uit een privécollectie.

    Management: Enticott Music Management

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
Deel