Openbare repetitie Prokofjev, Mozart, Rachmaninoff

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie Prokofjev, Mozart, Rachmaninoff

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Prokofjev – Symfonie nr. 1 ‘Klassieke’
Mozart – Fluitconcert nr. 2 arr. voor cello
Rachmaninoff – ‘Vocalise’ voor cello en strijkers arr. voor strijkers M. van Proijen
Mozart – Symfonie nr. 41 ‘Jupiter’

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Quirine Viersen

    Quirine Viersen, cello

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse.

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse. Het geeft wel aan hoezeer Quirine Viersen behoort tot de absolute top van internationaal beroemde cellisten. Ze speelde samen met vermaarde orkesten als de Wiener Philharmoniker, het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg en, naast het Koninklijk Concertgebouworkest en natuurlijk het Nederlands Philharmonisch Orkest, met vrijwel alle Nederlandse orkesten en ensembles.

    Quirine Viersen is een veelgevraagd celliste voor kamermuziek. Ze speelde onder meer in het Delft Chamber Music Festival en de Salzburger Festspiele. Met pianiste Silke Avenhaus vormt Quirine Viersen een vast duo waarmee zij, naast talloze recitals, ook vijf succesvolle cd’s heeft gemaakt. Ook met pianist Enrico Pace speelt ze vaak samen. Veel bijval kreeg ze voor haar project rond de cellosuites van Bach en Britten.

    Naast de cello heeft Quirine Vierssen een grote belangstelling voor zang en heeft zelfs even zangles gehad. ‘De stem als instrument in je lijf waarmee je alles kunt doen en die je niet in een koffer op je rug hoeft mee te zeulen. Ik ben daarom gek op opera, dat Gesamtkunstwerk van muziek, taal en toneel.’

    Deel
Deel