Openbare repetitie Prokofjev, Mozart, Rachmaninoff

Nederlands Kamerorkest

Openbare repetitie Prokofjev, Mozart, Rachmaninoff

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Prokofjev – Symfonie nr. 1 ‘Klassieke’
Mozart – Fluitconcert nr. 2 arr. voor cello
Rachmaninoff – ‘Vocalise’ voor cello en strijkers arr. voor strijkers M. van Proijen
Mozart – Symfonie nr. 41 ‘Jupiter’

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Quirine Viersen

    Quirine Viersen, cello

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse.

    Ze won in 1994 als eerste Nederlandse een prijs op het prestigieuze Tsjaikovski Concours in Moskou, werd datzelfde jaar gelauwerd met de Nederlandse Muziekprijs en won in 2000 de Young Artist Award van de Credit Suisse. Het geeft wel aan hoezeer Quirine Viersen behoort tot de absolute top van internationaal beroemde cellisten. Ze speelde samen met vermaarde orkesten als de Wiener Philharmoniker, het Philharmonisch Orkest van Sint Petersburg en, naast het Koninklijk Concertgebouworkest en natuurlijk het Nederlands Philharmonisch Orkest, met vrijwel alle Nederlandse orkesten en ensembles.

    Quirine Viersen is een veelgevraagd celliste voor kamermuziek. Ze speelde onder meer in het Delft Chamber Music Festival en de Salzburger Festspiele. Met pianiste Silke Avenhaus vormt Quirine Viersen een vast duo waarmee zij, naast talloze recitals, ook vijf succesvolle cd’s heeft gemaakt. Ook met pianist Enrico Pace speelt ze vaak samen. Veel bijval kreeg ze voor haar project rond de cellosuites van Bach en Britten.

    Naast de cello heeft Quirine Viersen een grote belangstelling voor zang en heeft zelfs even zangles gehad. ‘De stem als instrument in je lijf waarmee je alles kunt doen en die je niet in een koffer op je rug hoeft mee te zeulen. Ik ben daarom gek op opera, dat Gesamtkunstwerk van muziek, taal en toneel.’

    Deel
Deel