Openbare repetitie Schubert, Dvořák, Brahms

Nederlands Philharmonisch Orkest

Openbare repetitie Schubert, Dvořák, Brahms

Programma

De musici repeteren een deel van het volgende programma:
Schubert – Ouverture ‘Die Zauberharfe’
Dvořák – Vioolconcert
Brahms – Symfonie nr. 2

De voorbereidingen voor een concert voor het grote publiek zijn legio. De musici van het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest studeren op hun repertoire en doen dat eens per maand zelfs in het openbaar. Beleef de wisselwerking tussen dirigent, orkest en solisten tijdens de openbare repetities in de NedPhO-Koepel. De openbare repetitie cuurt ca. 1 uur.

  • Over de musici
  • Alena Baeva

    Alena Baeva, viool

    ‘Met haar schitterende donkere toon en intense klankkleuren laat zij haar viool zingen en zweven’, was nog niet zo lang geleden het commentaar in een recensie over de Russische violiste Alena Baeva.

    ‘Met haar schitterende donkere toon en intense klankkleuren laat zij haar viool zingen en zweven’, was nog niet zo lang geleden het commentaar in een recensie over de Russische violiste Alena Baeva. In 2011 vestigde zij aller ogen (en oren) op zich toen zij in 2001 diverse prijzen won tijdens het prestigieuze Henryk Wieniawski Viool Concours in het Poolse Poznan. Sindsdien staat ze veelvuldig op het podium, en speelde ze samen met onder meer het Symfonie Orkest van Tokyo, het Philharmonisch Orkest Sint Petersburg en het London Philharmonic Orchestra. Daarnaast werkte ze samen met befaamde musici als Martha Argerich, Mischa Maisky en Vadym Kholodenko met wie zij al jarenlang een vast duo vormt. Met haar meest recente cd baarde ze opzien door haar perfecte vertolking van het Vioolconcert nr. 2 van Sjostakovitsj met het Mariinsky Orkest onder leiding van Valery Gergiev, een dirigent waarmee ze een warme professionele band heeft.

    Zoals elke grote solist kent ook Alena Baeva haar moeilijkste moment van optreden: ‘Het stemmen van een orkest, zeker als dat niet helemaal goed gaat, vind ik het meest afschuwelijke geluid dat er bestaat.’

    Deel
  • Karl-Heinz Steffens

    Karl-Heinz Steffens, dirigent

    ‘De Berliner Philharmoniker heeft één van zijn grootste musici verloren, maar de wereld heeft er een gedreven dirigent bijgekregen’, zo schreef de muziekpers over Karl-Heinz Steffens. In 2007 verliet hij als soloklarinettist het Berlijnse orkest om een carrière als dirigent op te bouwen.

    ‘De Berliner Philharmoniker heeft één van zijn grootste musici verloren, maar de wereld heeft er een gedreven dirigent bijgekregen’, zo schreef de muziekpers over Karl-Heinz Steffens. In 2007 verliet hij als soloklarinettist het Berlijnse orkest om een carrière als dirigent op te bouwen. Deze begon datzelfde jaar nog toen hij werd benoemd tot muzikaal leider van de Opera en de Staatskapelle van Halle. Grote furore maakte hij hier met een complete uitvoering van Wagners Ring in de jaren 2010-2013. Sinds 2009 is hij chef-dirigent van de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz. In de afgelopen jaren dirigeerde Steffens als gast orkesten als het Philharmonia Orchestra London, de Münchener Philharmoniker en natuurlijk zijn ‘eigen’ Berliner Philharmoniker. Daarnaast maakte hij naam als operadirigent bij onder meer de Scala in Milaan, het Bolshoi in Moskou en de Noorse Opera, waarvan hij enkele jaren muzikaal leider is geweest, en ook bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is hij regelmatig te gast.

    De klarinet is Karl-Heinz Steffens nog niet helemaal vergeten. ‘Onlangs dirigeerde ik het Klarinetconcert van Nielsen. Toen dacht ik nog: als ik dat nu zelf zou moeten spelen zou ik maanden moeten studeren en doodnerveus zijn…’

    Deel
Deel