Opgroeien in de romantiek

Nederlands Kamerorkest

Opgroeien in de romantiek

MEDIA

Programma

Mendelssohn - Ouverture, Nocturne en Scherzo uit ‘Ein Sommernachtstraum’ 
Chopin - Pianoconcert nr. 2 
Weber - Symfonie nr. 2

Beethoven mag dan rond 1800 als een hardhandige verloskundige de romantiek op de wereld gezet hebben, in de jaren daarna moest de nieuweling zelf zijn weg zoeken naar volwassenheid. In de Symfonie nr. 2 van Weber uit 1807 is het nog een jong kind, meestal gehoorzaam aan zijn classicistische ouders, maar al voorzichtig de omgeving verkennend. Bij Mendelssohns muziek voor Shakespeares Ein Sommernachtstraum is de romantiek een ijverige, maar soms ook opstandige puber geworden: leergierig in de ouverture uit 1826, eigenzinnig in de delen die de componist er later aan toevoegde. Chopin toont uiteindelijk wat de net tot wasdom gekomen romantiek vermag: breed uitgesponnen emotionaliteit en vrije expressie gevat in een stevige portie briljante virtuositeit. Past diens Pianoconcert nr. 2 niet bij uitstek bij de nog jonge, maar inmiddels volledig volwassen pianist en dit seizoen artist-in-residence Lucas Jussen?

  • Over de musici
  • Lucas Jussen

    Lucas Jussen, piano

    Samen met zijn jongere broer Arthur veroverde Lucas Jussen ooit als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters op de piano.

    Samen met zijn jongere broer Arthur veroverde Lucas Jussen ooit als pianospelend wonderkindduo Nederland. Mede door de zorgvuldige coaching van de Portugese meesterpianiste Maria João Pires waren ze dat stadium snel ontgroeid en zijn de broers volwassen grootmeesters op de piano. Naast hun talloze recitals, onder meer al in 2007 in de prestigieuze serie Meesterpianisten in Het Concertgebouw, traden zij ook op met grote orkesten als het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Dallas Symphony Orchestra. Uniek is hun contract met het label Deutsche Grammophon, waar hun debuut-cd binnen korte tijd platina opleverde. De cd met dubbelconcerten van Mozart werd door het vakblad The Gramphone betiteld als ‘behorend tot de 50 beste opnames van Mozart ooit gemaakt’.

    Maar ook afzonderlijk vinden zij hun weg en maken zij carrière. Recente optredens van Lucas met het Orchestra Sinfonica di Milano 'Giuseppe Verdi', deFilharmonie en het Nederlands Kamerorkest maakten diepe indruk. Over de keuze tussen een solo- of duocarrière antwoordde Lucas Jussen tijdens een interview: ‘In artistiek opzicht is het onmogelijk om te kiezen. Het is allebei even leuk en interessant. We zijn broers, dus we hebben ook wel eens akkefietjes. Voordat we een concert hebben, leggen we het snel bij. Daar zijn we professioneel genoeg voor.’

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé: Opgroeien in de romantiek
ma 23 nov 2015
Muziekcafé
Het Concertgebouw, Amsterdam