Parsifal

De Nationale Opera

Parsifal

Programma

WAGNER - Parsifal

Na zijn legendarische Der Ring des Nibelungen en Lohengrin regisseerde Pierre Audi met Parsifal opnieuw een Wagner-opera. Samen met beeldend kunstenaar Anish Kapoor tovert hij met licht en ruimte.

Magische klankcombinaties...
In zijn laatste levensjaren hield Wagner zich in toenemende mate bezig met het spirituele, waarbij het thema ‘verlossing’ − al lange tijd bepalend voor zijn werken − essentieel was. Hij stond daarbij open voor zowel boeddhistische als christelijke ideeën. Dit verklaart de religieuze aspecten van Parsifal, die in Wagners tijd niet door iedereen goed werden begrepen. De orkestbezetting is omvangrijk, waardoor zeer gevarieerde, magische klankcombinaties mogelijk zijn.

...en spectaculaire effecten
DNO-directeur Pierre Audi heeft gekozen voor een sobere regie, waarbij het decor van Anish Kapoor prachtig aansluit. Veel indruk maakt een enorme ronde spiegel in de tweede akte, die spectaculaire effecten oplevert.

Deze productie ging in 2012 met veel succes in premiere tijdens het Holland Festival. Chef-dirigent Marc Albrecht leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest; als Parsifal en Kundry komen Christopher Ventris en Petra Lang terug naar Amsterdam. Ryan KcKinny debuteert bij De Nationale Opera als Amfortas.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera.

    Sinds 2011 is Marc Albrecht chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest en De Nationale Opera. Een samenwerking die, gezien de vele successen, in ieder geval tot 2020 verlengd is. Marc Albrecht wordt vooral geroemd om zijn interpretatie van werken geschreven rondom de Jahrhundertwende: werken van grootheden als Wagner, Mahler en Richard Strauss, maar ook van minder bekende componisten als Zemlinsky en Schreker. Over Albrechts meest recente Mahlervertolking schreef het NRC: ‘In de Tiende toonde Albrecht opnieuw zijn onopgesmukte Mahler-signatuur. En juist in die Tiende vergrootte zijn geserreerde stijl slechts de impact.’  Naast gastdirecties bij onder meer de Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest, leidde hij van 2006 tot zijn komst naar Amsterdam het Orchestre Philharmonique de Strasbourg.

    Bij De Nationale Opera dirigeerde Marc Albrecht onder meer Die Frau ohne Schatten en Der Rosenkavalier van R. Strauss, Die Zauberflöte van Mozart, Gurre-Lieder van Schönberg, Lohengrin en Parsifal van Wagner en Hänsel und Gretel van Humperdinck. ‘De grootste pluim gaat naar specialist Marc Albrecht en zijn Nederlands Philharmonisch, die de bontgekleurde orkestpartituur in verbijsterend detail tot leven wekten. Albrecht bouwde de spanning zorgvuldig op en creëerde een geweldige emotionele impact,’ schreef het NRC naar aanleiding van de productie van Bergs Wozzeck in maart 2017.

    Over de hele wereld is Marc Albrecht een uiterst gewild operadirigent.  Al in 2003 debuteerde hij met succes bij de Salzburger Festspiele waar hij in 2010 met de Wiener Philharmoniker tekende voor een indrukwekkende Lulu, een productie die ook op dvd werd uitgebracht. Hij was te gast bij de Bayreuther Festspiele met Wagners Der fliegende Holländer. Met dezelfde opera schitterde hij in Covent Garden. Langdurig en intensief is zijn band met de Deutsche Oper Berlin. Van 2001 tot 2004 was hij er vaste gastdirigent en nog steeds leidt hij met regelmaat nieuwe producties bij dit gezelschap. Zo dirigeert hij in maart 2018 enige voorstellingen van Das Wunder der Heliane van Korngold.

    Ook waren er verscheidene prijzen voor bijzondere opnames. Zo werd in 2014 de opname van de DNO-productie Der Schatzgräber van Schreker onderscheiden met een Edison, terwijl Trojahns opera Orest een Edison-nominatie kreeg. De dvd De legende van de stad Kitesj ontving in 2015 de International Classical Music Award. Tot slot werd de DNO-productie Gurre-Lieder in 2015 genomineerd door de International Opera Award voor beste nieuwe productie. Als extra bekroning werd in 2016 De Nationale Opera onder  Marc Albrechts muzikale leiding door de International Opera Award uitgeroepen tot ‘Opera house of the year’.

    De vele symfonische programma’s die hij met het Nederlands Philharmonisch Orkest uitvoert, bewijzen overtuigend dat Marc Albrecht ook in de concertzaal één van de leidende dirigenten van onze tijd is. Marc Albrecht en het Nederlands Philharmonisch Orkest brachten diverse opnamen uit waaronder Mahlers orkestliederen en Vierde symfonie en de complete Elektra van Strauss.

    Deel
  • Pierre Audi

    Pierre Audi, regie

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd.

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd. Zijn producties zijn opzienbarend en gedurfd, ze worden bejubeld maar roepen ook op tot boeiende discussies over de essentie van toneelregie. Zijn jeugd had een internationaal karakter. Audi werd in 1957 geboren in Libanon, groeide op in Frankrijk en studeerde geschiedenis in Oxford. Daar kwam hij in aanraking met het toneel en regisseerde enkele voorstellingen bij de Oxford University Dramatic Society.
    In 1979 richtte hij het Almeida Theatre op en ontwikkelde het tot een gerenommeerd theater voor avant-garde toneel, muziek en dans. In 1988 werd Audi aangesteld als artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Als zodanig maakte hij talloze spraakmakende operaproducties waaronder een cyclus met de opera’s van Monteverdi, de drie Da Ponte-opera’s van Mozart, diverse wereldpremières en zijn fenomenale enscenering van Wagner complete Ring. Vanaf 2005 is hij ook artistiek directeur van het Holland Festival, een functie die hij tot 2014 zal bekleden.
    Maar De Nederlandse Opera is niet de enige activiteit van Pierre Audi. Hij regisseerde ook operaproducties bij vele grote operahuizen over de hele wereld. Daarnaast produceerde hij toneelvoorstellingen bij belangrijke toneelgezelschappen waaronder Toneelgroep Amsterdam en het Zuidelijk Toneel. Voor zijn werk is Audi vele malen gelauwerd. Hij ontving onder meer de Leslie Boosey Award en de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Chevalier de la Légion d'Honneur.

    Deel
Deel