Parsifal

De Nationale Opera

Parsifal

Programma

WAGNER - Parsifal

Na zijn legendarische Der Ring des Nibelungen en Lohengrin regisseerde Pierre Audi met Parsifal opnieuw een Wagner-opera. Samen met beeldend kunstenaar Anish Kapoor tovert hij met licht en ruimte.

Magische klankcombinaties...
In zijn laatste levensjaren hield Wagner zich in toenemende mate bezig met het spirituele, waarbij het thema ‘verlossing’ − al lange tijd bepalend voor zijn werken − essentieel was. Hij stond daarbij open voor zowel boeddhistische als christelijke ideeën. Dit verklaart de religieuze aspecten van Parsifal, die in Wagners tijd niet door iedereen goed werden begrepen. De orkestbezetting is omvangrijk, waardoor zeer gevarieerde, magische klankcombinaties mogelijk zijn.

...en spectaculaire effecten
DNO-directeur Pierre Audi heeft gekozen voor een sobere regie, waarbij het decor van Anish Kapoor prachtig aansluit. Veel indruk maakt een enorme ronde spiegel in de tweede akte, die spectaculaire effecten oplevert.

Deze productie ging in 2012 met veel succes in premiere tijdens het Holland Festival. Chef-dirigent Marc Albrecht leidt het Nederlands Philharmonisch Orkest; als Parsifal en Kundry komen Christopher Ventris en Petra Lang terug naar Amsterdam. Ryan KcKinny debuteert bij De Nationale Opera als Amfortas.

  • Over de musici
  • Marc Albrecht

    Marc Albrecht, chef-dirigent

    Nederlands Philharmonisch Orkest

    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera.

    Op de leeftijd dat andere kinderen nog met houten zwaarden zwaaiden, zwaaide Marc Albrecht (1964, Duitsland) al met de baton. En hij was nog in zijn tienerjaren toen hij zijn vader, dirigent George Alexander Albrecht, begon te assisteren bij repetities van opera's van Strauss en Wagner.



    De leerjaren bij zijn vader zette Albrecht voort als repetitor bij de Hamburgse opera. Hij speelde er ontzagwekkende operapartituren op de piano om de zangers te begeleiden bij het instuderen van hun rol. Een fantastische leerschool, naar eigen zeggen. De jonge dirigent ontwikkelde zich verder bij het Dresdense operahuis en als persoonlijk assistent van Claudio Abbado bij het Gustav Mahler Jugendorchester in Wenen. Vanaf 1995 braken enorm succesvolle jaren aan bij het Staatstheater Darmstadt. "Ik inhaleerde opera-partituren, was onstuitbaar. De basis die ik toen gelegd heb, geeft me nu een comfortabel gevoel,” zei hij daarover. 

In 2006 ging Albrecht zich een tijd lang meer op orkestmuziek concentreren en kreeg hij een aanstelling bij het Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Ook als concertdirigent maakte hij snel naam. Uitnodigingen om te werken met de toporkesten van Europa volgden elkaar razendsnel op: de Berliner Philharmoniker, het Koninklijk Concertgebouworkest, de Staatskapelle Dresden, Munich Philharmonic, Vienna Symphony and the Orchestre National de Lyon.

    Albrechts opera-carrière bleef ondertussen absoluut niet stilstaan. Het mooiste bewijs daarvan is misschien wel het overrompelende succes met Die Frau Ohne Schatten van Strauss in 2008 bij De Nederlandse Opera met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de bak! 'He and the orchestra were the triumphant stars of the night,' schreef Opera Today daarover, en voorspelde hem en passant een grote toekomst. Wat later volgde een zeer geslaagd debuut bij het Royal Opera House Covent Garden met Wagners Der fliegende Holländer.




    Vanaf september 2011 is Albrecht chef-dirigent van zowel het Nederlands Philharmonisch Orkest als De Nederlandse Opera, waar hij respectievelijk Yakov Kreizberg en Ingo Metzmachter opvolgt. Een droombenoeming volgens de pers. Klopt helemaal wat ons betreft. En Marc Albrecht zelf? Die was zo gelukkig met de benoeming dat hij onmiddellijk zijn koffers pakte en naar Amsterdam kwam, waar hij inmiddels woont en leeft.

    Deel
  • Pierre Audi

    Pierre Audi, regie

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd.

    Pierre Audi mag zich scharen onder de meest innovatieve theaterregisseurs van onze tijd. Zijn producties zijn opzienbarend en gedurfd, ze worden bejubeld maar roepen ook op tot boeiende discussies over de essentie van toneelregie. Zijn jeugd had een internationaal karakter. Audi werd in 1957 geboren in Libanon, groeide op in Frankrijk en studeerde geschiedenis in Oxford. Daar kwam hij in aanraking met het toneel en regisseerde enkele voorstellingen bij de Oxford University Dramatic Society.
    In 1979 richtte hij het Almeida Theatre op en ontwikkelde het tot een gerenommeerd theater voor avant-garde toneel, muziek en dans. In 1988 werd Audi aangesteld als artistiek directeur van De Nederlandse Opera. Als zodanig maakte hij talloze spraakmakende operaproducties waaronder een cyclus met de opera’s van Monteverdi, de drie Da Ponte-opera’s van Mozart, diverse wereldpremières en zijn fenomenale enscenering van Wagner complete Ring. Vanaf 2005 is hij ook artistiek directeur van het Holland Festival, een functie die hij tot 2014 zal bekleden.
    Maar De Nederlandse Opera is niet de enige activiteit van Pierre Audi. Hij regisseerde ook operaproducties bij vele grote operahuizen over de hele wereld. Daarnaast produceerde hij toneelvoorstellingen bij belangrijke toneelgezelschappen waaronder Toneelgroep Amsterdam en het Zuidelijk Toneel. Voor zijn werk is Audi vele malen gelauwerd. Hij ontving onder meer de Leslie Boosey Award en de Prins Bernhard Cultuurfonds Theater Prijs. Ook werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Chevalier de la Légion d'Honneur.

    Deel
Deel