Pärt in Paradiso

Nederlands Kamerorkest

Pärt in Paradiso

Programma

Pärt - Summa, voor strijkorkest
J.S. Bach - Dubbelvioolconcert in d, BWV 1043
Pärt - Tabula Rasa, voor 2 violen en geprepareerde piano

Facebook Event:

Al op jonge leeftijd kreeg Arvo Pärt een piano van zijn moeder. Het instrument had alleen één mankement: de middelste toetsen haperden. Dus Arvo tokkelde maar op de toetsen die het wél deden: de lage basnoten en de hoge registers. Dit contrast tussen dragende en ijle noten werd later de taal waarmee Pärt zich zou onderscheiden van andere componisten. Deze Pärt hoor je terug in Tabula Rasa, een van de stukken die het Nederlands Kamerorkest in Paradiso speelt.

Arvo Pärt is voor het zevende jaar op rij de meest gespeelde levende componist. De in 1935 geboren componist uit Estland weet met zijn minimalistische, maar vooral spirituele muziek, de juiste snaar te raken in deze hectische tijden. Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić speelt tijdens Pärt in Paradiso ook het stuk Summa. Het werk stamt net als Tabula Rasa uit 1977. Pärt schreef Summa in eerste instantie als koorwerk, maar herschreef het later voor strijkorkest.

Naast twee keer Pärt schitteren muzikaal leider Gordan Nikolić en violist Bas Treub in het Dubbelvioolconcert in d van Bach. 

De presentatie is in handen van Floris Kortie, bekend van het tv-programma Podium Witteman.

  • Over de musici
  • Maaike Aarts

    Maaike Aarts, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds oktober 2014 is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    plv. concertmeester

    Maaike Aarts studeerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Haar hoofdvakdocenten waren achtereenvolgens Lex Korff de Gidts, Isabelle van Keulen, Jaring Walta en Peter Brunt. Zij studeerde af met speciale onderscheiding voor artistieke persoonlijkheid. 

    Maaike won eerste prijzen op de Iordens Viooldagen, het Prinses Christina concours en het landelijk duo concours voor conservatorium studenten in Rotterdam. Zij volgde masterclasses bij o.a. Davina van Wely, Herman Krebbers, Philippe Hirschhornn, Thomas Brandis, Ilja Grubert, Ilan Gronich, Shmuel Ashkenasi en Vera Beths, Reinbert de Leeuw en Gyorgy Kurtag.

    Sinds oktober 2014 heeft Maaike een nieuwe uitdaging en is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    Deel
  • David Jansen

    David Jansen, klavecimbel, orgel, piano

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Bas Treub

    Bas Treub, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Bas is aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    aanvoerder

    Bas Treub (Den Haag, 1987) is een Nederlandse violist. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Den Haag en Brussel bij Peter Brunt en Philippe Graffin en behaalde zijn masterdiploma summa cum laude in 2013.

    Bas is aanvoerder van de 2e violen in het Nederlands Kamerorkest. Hij heeft als gastconcertmeester gewerkt bij het Philharmonia Orchestra, het Gelders Orkest en het Orpheus Sinfonia. Als aanvoerder 2e viool werd hij uitgenodigd bij het Scottish Chamber Orchestra, het Scottish Ensemble, het Royal Northern Sinfonia en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast speelt hij als freelance violist bij ensembles als het Mahler Chamber Orchestra, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, London Sinfonietta en Spira Mirabilis. Bas maakte vele jaren onderdeel uit van het European Union Youth Orchestra, waar hij tijdens zijn laatste seizoenen concertmeester was.

    Als gepassioneerd kamer- en orkestmusicus gaf Bas concerten op internationale festivals en podia, zoals de BBC Proms, Aldeburgh Festival, Edinburgh Festival, Abu Dhabi Festival, Carnegie Hall in New York, Kennedy Center in Washington, Konzerthaus Berlin, Wigmore Hall en het Concertgebouw Amsterdam. Als orkestleider werkte hij nauw samen met gerenommeerde musici als Vladimir Ashkenazy, Isabelle Faust en Gautier Capuçon. Bas heeft een voorliefde voor het uitvoeren van orkestrale muziek op een kamermuzikale wijze; met ruimte voor vrijheid, individualiteit en bezieling. Hij is er van overtuigd dat muziek maken altijd zou moeten gaan over creatie en niet over reproductie. Bas speelt graag muziek uit alle stijlperioden en in verschillende bezettingen.

    Bas speelt op een prachtige viool uit 1891, vervaardigd te Parijs door de Franse vioolbouwer Emile Germain. Deze viool wordt hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Deel
Deel