Pärt in Paradiso

Nederlands Kamerorkest

Pärt in Paradiso

Programma

Pärt - Summa, voor strijkorkest
J.S. Bach - Dubbelvioolconcert in d, BWV 1043
Pärt - Tabula Rasa, voor 2 violen en geprepareerde piano

Facebook Event:

Al op jonge leeftijd kreeg Arvo Pärt een piano van zijn moeder. Het instrument had alleen één mankement: de middelste toetsen haperden. Dus Arvo tokkelde maar op de toetsen die het wél deden: de lage basnoten en de hoge registers. Dit contrast tussen dragende en ijle noten werd later de taal waarmee Pärt zich zou onderscheiden van andere componisten. Deze Pärt hoor je terug in Tabula Rasa, een van de stukken die het Nederlands Kamerorkest in Paradiso speelt.

Arvo Pärt is voor het zevende jaar op rij de meest gespeelde levende componist. De in 1935 geboren componist uit Estland weet met zijn minimalistische, maar vooral spirituele muziek, de juiste snaar te raken in deze hectische tijden. Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić speelt tijdens Pärt in Paradiso ook het stuk Summa. Het werk stamt net als Tabula Rasa uit 1977. Pärt schreef Summa in eerste instantie als koorwerk, maar herschreef het later voor strijkorkest.

Naast twee keer Pärt schitteren muzikaal leider Gordan Nikolić en violist Bas Treub in het Dubbelvioolconcert in d van Bach. 

De presentatie is in handen van Floris Kortie, bekend van het tv-programma Podium Witteman.

  • Over de musici
  • Maaike Aarts

    Maaike Aarts, 1e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Sinds oktober 2014 is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    plv. concertmeester

    Maaike Aarts studeerde aan het Utrechts Conservatorium en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Haar hoofdvakdocenten waren achtereenvolgens Lex Korff de Gidts, Isabelle van Keulen, Jaring Walta en Peter Brunt. Zij studeerde af met speciale onderscheiding voor artistieke persoonlijkheid. 

    Maaike won eerste prijzen op de Iordens Viooldagen, het Prinses Christina concours en het landelijk duo concours voor conservatorium studenten in Rotterdam. Zij volgde masterclasses bij o.a. Davina van Wely, Herman Krebbers, Philippe Hirschhornn, Thomas Brandis, Ilja Grubert, Ilan Gronich, Shmuel Ashkenasi en Vera Beths, Reinbert de Leeuw en Gyorgy Kurtag.

    Sinds oktober 2014 heeft Maaike een nieuwe uitdaging en is ze plaatsvervangend concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    Deel
  • David Jansen

    David Jansen, klavecimbel, orgel, piano

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Bas Treub

    Bas Treub, 2e viool

    Nederlands Kamerorkest

    Bas is aanvoerder tweede violen van het Nederlands Kamerorkest.

    aanvoerder

    Bas Treub (Den Haag, 1987) is een Nederlandse violist. Hij studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Den Haag en Brussel bij Peter Brunt en Philippe Graffin en behaalde zijn masterdiploma summa cum laude in 2013.

    Bas is aanvoerder van de 2e violen in het Nederlands Kamerorkest. Hij heeft als gastconcertmeester gewerkt bij het Philharmonia Orchestra, het Gelders Orkest en het Orpheus Sinfonia. Als aanvoerder 2e viool werd hij uitgenodigd bij het Scottish Chamber Orchestra, het Scottish Ensemble, het Royal Northern Sinfonia en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Daarnaast speelt hij als freelance violist bij ensembles als het Mahler Chamber Orchestra, de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, London Sinfonietta en Spira Mirabilis. Bas maakte vele jaren onderdeel uit van het European Union Youth Orchestra, waar hij tijdens zijn laatste seizoenen concertmeester was.

    Als gepassioneerd kamer- en orkestmusicus gaf Bas concerten op internationale festivals en podia, zoals de BBC Proms, Aldeburgh Festival, Edinburgh Festival, Abu Dhabi Festival, Carnegie Hall in New York, Kennedy Center in Washington, Konzerthaus Berlin, Wigmore Hall en het Concertgebouw Amsterdam. Als orkestleider werkte hij nauw samen met gerenommeerde musici als Vladimir Ashkenazy, Isabelle Faust en Gautier Capuçon. Bas heeft een voorliefde voor het uitvoeren van orkestrale muziek op een kamermuzikale wijze; met ruimte voor vrijheid, individualiteit en bezieling. Hij is er van overtuigd dat muziek maken altijd zou moeten gaan over creatie en niet over reproductie. Bas speelt graag muziek uit alle stijlperioden en in verschillende bezettingen.

    Bas speelt op een prachtige viool uit 1891, vervaardigd te Parijs door de Franse vioolbouwer Emile Germain. Deze viool wordt hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Deel
Deel