Piazzolla door Vincent van Amsterdam

Nederlands Kamerorkest

Piazzolla door Vincent van Amsterdam

Programma

Willem Jeths – Accordeon concerto
Bizet/Shchedrin – delen uit ‘Carmen Suite’ 
Piazzolla – Bandoneón-concert arr. voor accordeon

De accordeon is zelden op het concertpodium te horen. Maar wie Vincent van Amsterdam – winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2016 – hoort spelen, is gegarandeerd om. Wat een klankrijkdom, wat een veelzijdig instrument. Piazzolla heeft het kleinere neefje van de accordeon van de Argentijnse kroegen en straathoeken eigenhandig naar de concertzaal gepromoveerd.

Zowel het concert van Willem Jeths als dat van Piazzolla is oorspronkelijk voor de bandoneón gecomponeerd. Op de accordeon klinkt de muziek alleen maar krachtiger en rijker. Willem Jeths is een componist van het grote gebaar. En hoewel een groot deel van het concerto zich in een zachte dynamiek afspeelt, wordt er af en toe flink uitgepakt.

  • Over de musici
  • Vincent van Amsterdam

    Vincent van Amsterdam, accordeon

    De liefde voor de accordeon heeft Vincent van Amsterdam meegekregen van zijn vader die ook klassiek accordeon speelde. Hij volgde zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool Tilburg die hij in 2014 cum laude afsloot.

    De liefde voor de accordeon heeft Vincent van Amsterdam meegekregen van zijn vader die ook klassiek accordeon speelde. Hij volgde zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool Tilburg die hij in 2014 cum laude afsloot. Vincent van Amsterdam won het Prinses Christina Concours in 2007, het Nationaal Accordeon Concours in 2008 en 2009 en verwierf in 2016 de Dutch Classical Talent Award.

    Zijn agenda is sindsdien rijk gevuld met talloze concerten, veelal in de intimiteit van kleine zalen, maar ook op grote podia als de Philharmonie in Haarlem en TivoliVredenburg in Utrecht. Hierbij laat hij een gevarieerd programma horen. Hij speelt originele composities van bijvoorbeeld Gubaidulina en Berio, maar vertolkt, gezien het niet al te grote klassieke repertoire voor zijn instrument, ook talloze bewerkingen van bijvoorbeeld Scarlatti en Mendelssohn. Grote indruk maakte hij met de volledige uitvoering van Bachs Goldbergvariaties. Geen eenvoudige opgave: ‘14 kilo op schoot, anderhalf uur pompen. Dan heb ik daarna wel een dagje rust nodig.’ Daarnaast speelt hij geheel nieuw repertoire van componisten als Strootman, Van Beurden en Shalygin.

    Met zijn zus Jeanine van Amsterdam, violiste bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, vormt hij sinds 2004 het succesvolle Van Amsterdam Duo. Als solist maar ook als duo maakte hij al diverse cd’s, de meest recente met nieuw werk van Daan Manneke.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Jan Wierzba

    Jan Wierzba, dirigent

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam.

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam. Hij begon zijn studie orkestdirectie in Portugal en behaalde zijn masterdiploma met onderscheiding aan de Royal Northern College of Music in Manchester.

    In al die jaren heeft Jan Wierzba een schat aan ervaring opgedaan. Hij was assistent-dirigent bij onder meer het Gulbenkian orkest in Lissabon, het BBC Philharmonic Orchestra en het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, waar hij samenwerkte met dirigenten als Andrew Davis en Neeme Järvi. Onlangs werd hij uit een selectie van meer dan 300 gegadigden gekozen om vanaf dit seizoen als assistent onder Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn talenten verder uit te bouwen. Maar Jan Wierzba werkt niet alleen als assistent. Hij dirigeert regelmatig concerten met het Orquestra Metropolitana de Lisboa en het Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. Hij is oprichter en muzikaal leider van het Ensemble MPMP.

    Jan Wierzba heeft zo zijn eigen ritueel vlak voor het begin van een concert. Het liefst loopt hij een kwartier voor aanvang te praten met de orkestleden, ‘maar wel met een beker stevige espresso.’

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
vr 10 mei 2019
Muziekcafé
Philharmonie Haarlem
Deel