Piazzolla door Vincent van Amsterdam

Nederlands Kamerorkest

Piazzolla door Vincent van Amsterdam

Programma

Willem Jeths – Accordeon concerto
Bizet/Shchedrin – delen uit ‘Carmen Suite’ 
Piazzolla – Bandoneón-concert arr. voor accordeon

De accordeon is zelden op het concertpodium te horen. Maar wie Vincent van Amsterdam – winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2016 – hoort spelen, is gegarandeerd om. Wat een klankrijkdom, wat een veelzijdig instrument. Piazzolla heeft het kleinere neefje van de accordeon van de Argentijnse kroegen en straathoeken eigenhandig naar de concertzaal gepromoveerd.

Zowel het concert van Willem Jeths als dat van Piazzolla is oorspronkelijk voor de bandoneón gecomponeerd. Op de accordeon klinkt de muziek alleen maar krachtiger en rijker. Willem Jeths is een componist van het grote gebaar. En hoewel een groot deel van het concerto zich in een zachte dynamiek afspeelt, wordt er af en toe flink uitgepakt.

  • Over de musici
  • Vincent van Amsterdam

    Vincent van Amsterdam, accordeon

    De liefde voor de accordeon heeft Vincent van Amsterdam meegekregen van zijn vader die ook klassiek accordeon speelde. Hij volgde zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool Tilburg die hij in 2014 cum laude afsloot.

    De liefde voor de accordeon heeft Vincent van Amsterdam meegekregen van zijn vader die ook klassiek accordeon speelde. Hij volgde zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool Tilburg die hij in 2014 cum laude afsloot. Vincent van Amsterdam won het Prinses Christina Concours in 2007, het Nationaal Accordeon Concours in 2008 en 2009 en verwierf in 2016 de Dutch Classical Talent Award.

    Zijn agenda is sindsdien rijk gevuld met talloze concerten, veelal in de intimiteit van kleine zalen, maar ook op grote podia als de Philharmonie in Haarlem en TivoliVredenburg in Utrecht. Hierbij laat hij een gevarieerd programma horen. Hij speelt originele composities van bijvoorbeeld Gubaidulina en Berio, maar vertolkt, gezien het niet al te grote klassieke repertoire voor zijn instrument, ook talloze bewerkingen van bijvoorbeeld Scarlatti en Mendelssohn. Grote indruk maakte hij met de volledige uitvoering van Bachs Goldbergvariaties. Geen eenvoudige opgave: ‘14 kilo op schoot, anderhalf uur pompen. Dan heb ik daarna wel een dagje rust nodig.’ Daarnaast speelt hij geheel nieuw repertoire van componisten als Strootman, Van Beurden en Shalygin.

    Met zijn zus Jeanine van Amsterdam, violiste bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, vormt hij sinds 2004 het succesvolle Van Amsterdam Duo. Als solist maar ook als duo maakte hij al diverse cd’s, de meest recente met nieuw werk van Daan Manneke.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Sinds 2004 is Gordan Nikolić artistiek leider van het Nederlands Kamerorkest. Hij behoort al jaren tot de grootste violisten van deze tijd. Hij is concertmeester geweest bij meerdere orkesten en is regelmatig te gast als violist of orkestleider in binnen- en buitenland. In de loop van de jaren is hij uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest, dat hij op zijn eigen, unieke wijze leidt.

    Nikolić werd in 1968 in het huidige Servië geboren. Op zijn zevende begon hij met vioolspelen. Twee jaar later ging hij naar een internaat voor vioolles. Hij vervolgde zijn studie bij Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule in Bazel. Daar verdiepte hij zich in de barokviool, maar werkte hij ook samen met moderne componisten als Lutosławski en Kurtág. In 1989 kreeg hij zijn eerste aanstelling als concertmeester bij het Orchestre d’Auvergne. Vanaf 1997 tot en met 2017 bekleedde hij dezelfde functie bij het London Symphony Orchestra. Daar werkte hij samen met topdirigenten als Colin Davis, Claudio Abbado, Valeri Gergiev en Bernard Haitink.

    Nikolić staat niet als dirigent voor het Nederlands Kamerorkest, maar voert vanaf de eerste lessenaar de musici aan. Dit omdat hij de andere orkestleden niet wil onderwerpen aan zijn autoriteit. Hij vindt het belangrijk om je eigen muzikale visie te bewaren, en die naar voren te brengen in de muziek die je speelt. Zelf zegt hij: ‘Ik ben er niet om te vertellen wat de andere musici moeten doen. Ik probeer een energieke of emotionele richting aan te geven, en vervolgens proberen we een gemeenschappelijke taal te vinden.’ Inmiddels heeft hij samen met het orkest gewerkt aan diverse bijzondere producties en heeft hij verschillende succesvolle cd-opnames gemaakt.

    Nikolić wordt regelmatig gevraagd als muzikaal leider bij diverse internationale gezelschappen, waaronder het Australian Chamber Orchestra, het Orchestre de chambre de Genève en het Antwerp Symphony Orchestra. Sinds 2007 heeft hij de leiding over het in Spanje gevestigde BandArt, een orkest dat inzet op maatschappelijke betrokkenheid. Naast zijn activiteiten als violist en orkestleider is Nikolić docent aan Codarts in Rotterdam. Hij speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Jan Wierzba

    Jan Wierzba, dirigent

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam.

    Hij is geboren in Polen, maar groeide op in Portugal. Daar speelde de moeder van Jan Wierzba in het symfonieorkest van Porto, waardoor hij al op jonge leeftijd met de wereld van het orkest in aanraking kwam. Hij begon zijn studie orkestdirectie in Portugal en behaalde zijn masterdiploma met onderscheiding aan de Royal Northern College of Music in Manchester.

    In al die jaren heeft Jan Wierzba een schat aan ervaring opgedaan. Hij was assistent-dirigent bij onder meer het Gulbenkian orkest in Lissabon, het BBC Philharmonic Orchestra en het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, waar hij samenwerkte met dirigenten als Andrew Davis en Neeme Järvi. Vorig seizoen werd hij uit een selectie van meer dan 300 gegadigden gekozen om als assistent onder Marc Albrecht bij het Nederlands Philharmonisch Orkest zijn talenten verder uit te bouwen. Maar Jan Wierzba werkt niet alleen als assistent. Hij dirigeert regelmatig concerten met het Orquestra Metropolitana de Lisboa en het Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. Hij is oprichter en muzikaal leider van het Ensemble MPMP.

    Jan Wierzba heeft zo zijn eigen ritueel vlak voor het begin van een concert. Het liefst loopt hij een kwartier voor aanvang te praten met de orkestleden, ‘maar wel met een beker stevige espresso.’

    Deel

Rondom het concert

Muziekcafé
vr 10 mei 2019
Muziekcafé
Philharmonie Haarlem
Deel