Rodrigo’s gitaarconcert en de Falla’s El Amor Brujo

Nederlands Kamerorkest

Rodrigo’s gitaarconcert en de Falla’s El Amor Brujo

Programma

Fauré – Masques et bergamasques
Rodrigo – Concierto de Aranjuez
De Falla – El amor brujo balletsuite 1915

Juan Manuel Cañizares speelt Rodrigo

Het Nederlands Kamerorkest en zijn leider Gordan Nikolić brengen een heerlijk mediterraan programma waarin Spanje de hoofdrol speelt. Juan Manuel Cañizares, Spanjes bekendste  flamencogitarist, speelt het overbekende gitaarconcert van Rodrigo. Hij maakte het met in zijn achterhoofd het imposante Palacio Real de Aranjuez, ooit de zomerresidentie van de Spaanse koningen. Indrukwekkend is ook het melancholieke middendeel dat hij componeerde ter herinnering aan zijn toen pas-overleden eerste kindje.

Gines Ortega zingt De Falla

Minstens even beroemd in het flamencogenre is zangeres Ginesa Ortega. Zij schittert in het fonkelende El amor brujo. Daarin neemt De Falla ons mee naar Andalusië en vertelt het duistere verhaal van een vurige zigeunervrouw die wordt belaagd door de geest van haar overleden echtgenoot. Vlammende muziek, voor Ortega, zelf afkomstig uit een Roma-familie, op het lijf geschreven. Het concert wordt geopend in Franse sfeer met het zwierige Masques et Bergamasques van Fauré, waarin de Franse dans centraal staat.

  • Over de musici
  • Cañizares

    Cañizares, gitaar

    Cañizares wordt met recht beschouwd als één van de grootste klassieke flamenco-gitaristen van onze tijd. Hij kreeg zijn opleiding aanvankelijk van zijn broer en vader en studeerde daarna aan de conservatoria van onder meer Sabadell en Barcelona. 

    Cañizares wordt met recht beschouwd als één van de grootste klassieke flamenco-gitaristen van onze tijd. Hij kreeg zijn opleiding aanvankelijk van zijn broer en vader en studeerde daarna aan de conservatoria van onder meer Sabadell en Barcelona. Zijn carrière kwam goed op gang toen hij in 1982 de Premio Nacional de Guitarra won. Hij trad op met veel musici uit de wereld van flamenco en populaire muziek, waaronder Enrique Morente, Peter Erskine en Peter Gabriel. Met Paco de Lucía en zijn ensemble gaf hij tussen 1988 en 1998 wereldwijd talloze concerten.

    Maar ook in het klassiek genre heeft Cañizares zijn sporen verdiend. In 2011 soleerde hij met de Berliner Philharmoniker en Sir Simon Rattle in het Concierto de Aranjues van Rodrigo. Hij bewerkte veel klassieke muziek van bijvoorbeeld Granados, De Falla en Scarlatti voor gitaar, dat hij ook op de cd opnam. Voor zijn album met arrangementen van Albéniz kreeg hij in 2008 de Premio de la Música als beste vertolker van klassieke muziek. Daarnaast componeerde hij werk voor het Spaanse Nationale Ballet en schreef muziek voor enkele Spaanse films. Sinds 2003 is Cañizares docent flamenco-gitaar aan de Escola Superior de Música de Catalunya in Barcelona.

    Deel
  • Gordan Nikolić

    Gordan Nikolić, concertmeester

    Nederlands Kamerorkest

    Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. Hij is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. 

    Concertmeester en artistiek leider NKO
    Gordan Nikolić is sinds 2004 muzikaal leider en concertmeester van het Nederlands Kamerorkest. Nikolić is een energieke meesterviolist die internationaal furore maakt. In Amsterdam is hij inmiddels uitgegroeid tot het gezicht van het Nederlands Kamerorkest. Als muzikaal leider maakt hij hoorbaar en zichtbaar wat hem beroert in de muziek. Daardoor word je als luisteraar geraakt. " Nikolić generates excitement in everything he plays", aldus The Times.

    Portret Gordan Nikolić
    Zeven was Gordan Nikolić (1968, Servië) toen hij begon met vioolspelen. Twee jaar later al stuurden zijn ouders het talent naar een internaat voor vioolles. Vijf dagen per week. "Het was streng maar wij hadden dit ene geweldige ding: muziek. Het is als opgroeien in een kerk voor wie in God gelooft. Daar ligt de oorsprong van mijn intimiteit met de muziek." Nikolić vervolgde zijn studie bij de bekende Franse violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow aan de Musikhochschule van Basel. Hij verdiepte zich in barokmuziek, maar werkte ook samen met Lutoslawski en Kurtág, omdat ook de hedendaagse muziek hem fascineert.

 Zijn eerste aanstelling als concertmeester kreeg de nog jonge violist in 1989. Nikolić' carrière raakte vanaf dat moment in een stroomversnelling, ook als solist. Hij werkte met tal van orkesten in Europa en kon prijs na prijs op zijn schoorsteenmantel zetten. In 1997 werd hij benoemd tot concertmeester van het London Symphony Orchestra, waar hij een bijzondere band ontwikkelde met Sir Colin Davis. Van deze maestro leerde hij hoe belangrijk het is om een eigen muzikale visie te bewaren. Om je niet te onderwerpen aan andermans autoriteit. "Als wij ooit eindigen door te praten op dezelfde manier, dan hebben wij verloren. Dus jij zegt wat je moet zeggen, ik zeg wat ik heb te zeggen, en dan komt er een brug", vertelt Davis hem. Woorden die hij nooit meer vergeet.



 In 2000 wordt Gordan Nikolić benoemd tot professor aan het Royal College of Music en drie jaar later ook aan de Guildhall School of Music. Als hij in 2004 naar het Nederlands Kamerorkest komt, gaat hij bovendien doceren aan het Rotterdams Conservatorium. De musici  zijn er geweldig gelukkig mee hoe deze topviolist het kamerorkest op zijn unieke wijze leidt vanaf de eerste lessenaar. Tijdens concerten neemt hij met zijn begeesterende beweeglijkheid niet alleen de orkestleden mee, maar de hele zaal. Nikolić speelt op een Lorenzo Storioni viool uit 1794.

    Deel
  • Ginesa Ortega

    Ginesa Ortega, zang

    Stammend uit een Roma-familie groeide de in Frankrijk geboren Ginesa Ortega op in Spanje. Al van jongs af aan kwam ze in contact met de flamenco en op haar vijftiende maakte ze haar eerste cd. Tegenwoordig wordt ze beschouwd als één van de grootste flamencozangeressen.

    Stammend uit een Roma-familie groeide de in Frankrijk geboren Ginesa Ortega op in Spanje. Al van jongs af aan kwam ze in contact met de flamenco. Op twaalfjarige leeftijd begon ze met flamencozang en sloot zich enkele jaren later aan bij de flamencofusieband Iberica. Op haar vijftiende maakte ze haar eerste cd. Tegenwoordig wordt ze beschouwd als één van de grootste flamencozangeressen. Ze maakte diverse cd-opnamen, trad op tijdens vele festivals en won de eerste prijs op het Festival Internacional del Cante de las Minas in La Unión In 2010 werkte ze mee aan de voorstelling El Greco de Toledo van de Nederlandse flamencogitarist Eric Vaarzon Morel.

    Haar talenten reiken echter verder dan flamenco alleen en omvatten ook jazz, Braziliaanse muziek en Argentijnse tango. Daarnaast heeft ze in de klassieke wereld bekendheid gekregen. Haar interpretatie van de originele versie van De Falla’s El amor brujo wekte grote bewondering. Ze zong het tijdens het Tanglewood Festival, in het New Yorkse Lincoln Center, in de Hollywood Bowl in Los Angeles, Teatro La Fenice in Venetië en maakte er een opname van.

    Deel

Rondom het concert

De Ontmoeting: Rodrigo’s gitaarconcert en de Falla’s El Amor Brujo
za 25 nov 2017
De Ontmoeting
Het Concertgebouw, Amsterdam