Romantiek voor cello

Nederlands Philharmonisch Orkest

Romantiek voor cello

MEDIA

Programma

Moessorgski, Dvořák en Brahms       

Moessorgski
– Nacht op de kale berg, arr. Rimsky-Korsakov
Dvořák – Celloconcert 
Brahms – Symfonie nr. 2

MOESSORGSKI, DVORAK EN BRAHMS Eind oktober 2012 is Amsterdam weer vol van celloklanken met de inmiddels internationaal geroemde Cello Biennale. Het Nederlands Philharmonisch Orkest is er te gast en speelt voorafgaand aan de biennale een gloedvol programma waarin het puur romantische Celloconcert van Antonin Dvořák centraal staat. Het wordt vertolkt door Truls Mørk, een van de grote sterren op dit instrument. Maar daarmee is de romantiek nog niet voorbij. Want ook Johannes Brahms, eens de grote promotor van de nog jonge Dvořák, laat zijn gevoelens de vrije loop in zijn zonnige, bijna tedere Tweede symfonie. Een scherp contrast met de opening van het concert dat ronduit griezelen is. Want met zijn Nacht op de kale berg, geeft Modest Moessorgski wel heel beeldend de sage van de Russische heksensabbat weer. Spannende muziek voor stalen zenuwen.

EXTRA: Zaterdag NedPhO Anders, borrel met livemuziek direct na afloop van het concert.
Maandag en dinsdag 19.35 uur, De Ontmoeting.

NedPhO Anders: ‘Pop meets Classic’
Plaatsgenoten Ben Vreeburg, Bas Kuijlenburg, Ineke Geleijns en Peter Elbertse in een bijzondere samenwerking tussen een rockzanger, operazanger, klassiek pianiste en klassiek musicus. Het repertoire gaat van Queen naar Verdi en van Bizet tot the Beatles, om U2 en Gershwin niet te vergeten. U zult ook horen dat er links bestaan tussen klassieke uitvoeringen en bekende nummers uit de popmuziek, zoals ‘O sole mio’ en ‘It’s now or never’.

Het is een intieme versie van de ‘Night of the Proms’, waar pop en klassiek elkaar afwisselen. De begeleiding bestaat niet uit een heel orkest maar ‘slechts’ uit twee piano’s. Het is desondanks podiumbeest Ben Vreeburg en de bariton Bas Kuijlenburg wel toe te vertrouwen om toehoorders te laten genieten van zang met zowel een ‘warm timbre’ als een ‘rauw randje’ en mét gevoel voor dramatiek.

  • Over de musici
  • Truls Mørk

    Truls Mørk, cello

    ‘Tijdens het spelen spant en ontspant mijn keel alsof ik zing, hoewel de noten uit de cello komen

    ‘Tijdens het spelen spant en ontspant mijn keel alsof ik zing, hoewel de noten uit de cello komen’. Met deze vocale benadering van de cello heeft de Noorse Truls Mørk een groot publiek voor zich gewonnen. In zijn inmiddels lange carrière, die begon met een finaleplaats tijdens het Tsjaikovski-concours in Moskou van 1982, heeft hij samengewerkt met grote orkesten als het Philharmonia Orchestra, het Cleveland Orchestra, de Staatskapelle Dresden en het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij verzorgde de wereldpremières van werken van Matthias Pintscher, Krzysztof Penderecki en zijn landgenoot Lasse Thorensen. Maar ook ouder repertoire laat hem niet onberoerd, getuige zijn lovend ontvangen opname van de cellosuites van Bach.

    Deel
  • Mario Venzago

    Mario Venzago, dirigent

    De Zwitserse Mario Venzago begon zijn loopbaan aanvankelijk als succesvol concertpianist, maar koos

    De Zwitserse Mario Venzago begon zijn loopbaan aanvankelijk als succesvol concertpianist, maar koos daarna voor het vak van dirigent. Hij was chef-dirigent van gerenommeerde ensembles als het Sinfonieorchester Basel, het Symfonieorkest van Gotenburg en tot 2009 het Indianapolis Symphony Orchestra. Momenteel is hij leider van de Royal Northern Sinfonia in Newcastle en het Berner Symphonieorchester. Zeer onder de indruk was Venzago van de muziek van Othmar Schoeck. Om diens opera’s aan het publiek bekend te maken, spaarde hij kosten noch moeite en verpandde zelfs zijn huis en levensverzekering om alles te financieren. Hierover maakte zijn broer Alberto Venzago een ontroerende film onder de titel Mein Bruder, der Dirigent. De broers droegen de film op aan hun moeder, een krachtige vrouw stammend uit een Joods-Duitse toneelspelerfamilie, die in de Nazi-tijd haar land ontvluchtte en in Zwitserland een nieuw bestaan opbouwde. Met grote inzet stimuleerde zij haar beide zonen in hun artistieke carrière. Marion Venzago heeft een groot aantal cd’s gemaakt waaronder een succesvolle, bijna voltooide productie van de symfonieën van Bruckner. Twee jaar geleden was hij al eens te gast bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Toen met de Tweede van Brahms, nu met de Tweede van zijn zo geliefde Bruckner.

    Deel